Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Understand the basic micro-and macroeconomic principles involved in business management.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B5 |
Teamwork, collaboration and sharing of responsibility |
| B6 |
Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Use instruments for analyzing the economic structure of a territory.
Understand the various activities, institutions and agents present in the Spanish economy.
Understand the most common documentary sources for analysing economic activity.
Use and combine information from various documentary sources, extract the essential content and write synthetic reports on sectors or regions.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B5 |
Participate actively and share information, knowledge and experience.
| | B6 |
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Locate and access information effectively and efficiently.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
|
Topic |
Sub-topic |
LESSON 1.- NATIONAL ACCOUNTS AND SECTORIAL ANALISYS |
1.1. National accounts
1.2. Economic sectors
1.3. Intersectorial relations
1.4. Economic impacts due to demand changes
|
LESSON 2. –ECONOMIC GROWTH AND WELFARE. |
2.1. Economic Growth. Definition and measurement.
2.2. Economic growth factors
2.3. International comparisons.
2.4. Welfare and inequalities.
|
LESSON 3. – DOMESTIC AND EXTERNAL IMBALANCES |
3.1. Unemployment
3.2. Prices
3.3. Public sector
3.4. Foreign sector
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
Lecture |
|
30 |
30 |
60 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
12 |
10 |
22 |
Assignments |
|
12 |
50 |
62 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Lecture |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Assignments |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Personal tuition |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Description |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Assignments |
|
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
20% |
Extended-answer tests |
|
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:
- Primer parcial: examen sobre els continguts del Tema 1 i 2. (10%)
- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (70%)
|
80% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final). La qualificació final en segona convocatòria serà la més favorable a l'estudiant d'entre: a)20% treball i 80% examen final. b) 100% examen final. |
Basic |
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, 2009, Ed. Pirámide
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTINEZ CHACÓN, E. , Economía española, 2a ed., 2009, Ed. Ariel, Barcelona
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10a ed., 2011, Civitas, Madrid.
DELGADO, M.J. et al. , Introducción a la economía aplicada: metodología, fuentes estadísticas y casos prácticos, 2002, Ariel Practicum, Barcelona.
|
|
Complementary |
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|