DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) FONAMENTS DE MÀRQUETING Codi 16234114
Ensenyament
Grau d'Administració i Direcció d'Empreses (CTE) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PÀMIES PALLISÉ, MARIA DEL MAR
MOLINA PEREA, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica xavier.molina@urv.cat
Professors/es
MOLINA PEREA, FRANCESC XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant <p><strong>LA DOCÈNCIA SERÀ PRESENCIAL&nbsp;</strong>i seguirà la informació inclosa en aquesta guia docent.</p><p>En cas que no es pugui garantir la presencialitat total de l'assignatura i es contempli un escenari de docència mixta/híbrida, l'adaptació es faria de la manera següent: </p><div><ul><li> Docència: Les classes teòriques es realitzaran de forma virtual i s’aprofitaran les classes presencials per a reforçar els conceptes teòrics més complexos, per a realitzar activitats pràctiques i fer seguiment dels treballs d’avaluació continuada. </li><li>Avaluació: No hi haurà canvis en la metodologia d’avaluació i els treballs d’avaluació continuada es presentaran a classe presencialment. </li><li>Atenció personalitzada: L'atenció personalitzada i resolució de dubtes es farà presencialment a classe o per videoconferència o altres mitjans electrònics. </li></ul></div><div><br /></div><div><b>DESCRIPCIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA&nbsp;</b></div><div>Assignatura que aborda els conceptes fonamentals de màrqueting. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la funció estratègica del màrqueting.
Identifica les implicacions d'un pla d'acció de màrqueting per als diferents departaments de l'empresa.
Pot sistematitzar la informació per a desenvolupar estratègies de màrqueting.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes de màrqueting a. Importància i abast de màrqueting
b. Definicions i conceptes de màrqueting
c. Aplicacions de màrqueting
d. Orientacions i aproximacions al mercat
e. L'ús correcte de la informació i com evitar el plagi en els treballs de màrqueting.
2. La planificació estratègica de màrqueting a. El procés de generació de valor
b. La Cadena de Valor
c. Competències Essencials
d. Necessitat de planificar en màrqueting
c. Conceptes de planificació de màrqueting
d. Introducció al pla de màrqueting
3. Els condicionants de l’entorn del màrqueting a. Concepte d’entorn
b. Factors del macroentorn
c. Factors del microentorn
4. La implantació d’estratègies de màrqueting a. Introducció
b. Estratègies competitives per a líders de mercat
c. Expansió de la demanda total del mercat
d. Defensa de la quota de mercat
e. Expansió de la quota de mercat
f. Estratègies de les empreses retadores
g. Estratègies per empreses seguidores
h. Estratègies per especialistes en nínxols
5. El comportament del consumidor a. Què és el Comportament del Consumidor?
b. La modelització del Comportament del Consumidor
c. Factors Culturals
d. Factors Socials
e. Factors Personals
f. Factors Psicològics
6. El màrqueting business to business (B2B) a. Què és la compra corporativa?
b. Mercat empresarial vs Mercat de consum
c. Situacions de compra
d. Compra i venda de sistemes
e. Els protagonistes del procés de compra empresarial. El centre de compra
f. El procés de compres i adquisicions en les empreses
g. Fases del procés de compra
h. Gestió de les relacions B2B
i. Mercats institucionals i governamentals
7. La segmentació dels mercats a. Conceptes i utilitats de la segmentació
b. Justificació de la segmentació dels mercats
c. Procés per a segmentar els mercats
d. Models de segmentació de mercats
e. Criteris de segmentació de mercats de consum
f. Criteris de segmentació de mercats industrials
g. Criteris de segmentació de mercats de serveis
h. Estratègies de segmentació i definició del públic objectiu
8. El posicionament dels productes i les marques a. Concepte de imatge, identitat i posicionament
b. Procés per a determinar el posicionament dels productes i les marques
c. Interpretació dels posicionaments
d. Estratègies de posicionament
e. El reposicionament
9. Temes actuals de màrqueting Aquest últim tema canvia segons els temes de més actualitat de màrqueting de cada curs.

El Consumidor Ètic
Consumer Tribes
The Craft Consumer
Neuromarketing
Postmodern marketing

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B3
31 47 78
Presentacions / exposicions
A6
C4
12 10 22
Supervisió
B3
C4
6 9 15
Seminaris
B3
C4
6 9 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A6
C3
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics del màrqueting i es donaran pautes per a la realització dels treballs d’avaluació continuada.
Presentacions / exposicions Els estudiants faran les presentacions en grup dels seus treballs.
Supervisió Es faran sessions de tutoria per a cadascun dels treballs d’avaluació continuada on els estudiants desenvoluparan el treball en grup amb la supervisió, ajuda i tutoria del professor a classe.
Seminaris Es realitzaran 3 seminaris, cadascun dedicat a contemplar un cas pràctic diferent.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Segons les necessitats dels estudiants. Com sempre, el professor esta disponible a quedar amb els estudiants, individualment o en grup per resoldre qualsevol tipus de dubte que tingueu relacionat amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A6
C4
Consisteix en la preparació i presentació de 3 treballs en grup al llarg del quadrimestre. 50%
Proves objectives de tipus test
A6
C3
L'examen final de l'assignatura constarà d'un test sobre continguts teòrico-practics.


50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació consistirà en uns treballs (en grup i/o individuals) (50%) i un examen final tipus test (50%).

També es te en compte la participació i comportament de l'estudiant a classe al llarg del quadrimestre en el càlcul de la nota final de l'assignatura.

Notes Importants!

1 - Per tal de tenir en compte la nota d'avaluació continuada, cal treure un mínim de 4 sobre 10 en l'examen tipus test.

Pels estudiants que no treuen un mínim de 4/10 en l'examen tipus test, no es farà la mitja amb la nota dels treballs, i per tant la nota final de l'assignatura serà la mateixa nota del l'examen final.

2 - En segona convocatòria el 100% de la nota és l'examen final. No hi ha avaluació continuada.

3 - No es guarden les notes d'avaluació continuada d'un curs a l'altre, o de convocatòria a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Kotler, P, Dirección de Marketing. Edición del Milenio, 10ª Edición, Madrid, Prentice-Hall,

Philip Kotler. Dirección de Marketing. Prentice Hall (última edició)

Complementària
  • Santesmases, M. Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Pirámide, 1999.
  • Martin Armario, E. Marketing. Ariel, Barcelona, 1998.
  • Lambin, J.J. Marketing estratégico, Madrid. McGraw Hill, 1995.
  • Rodríguez Ardura, I. El Marketing y el éxito en la empresa (2ª ed.). Madrid: Pirámide, 1998.
  • Kotler, P.; Armstrong, G.; Saunders, J.; Wong, V. Principles of marketing. The European Edition. Hertfordshire: Prentice Hall, 1999.
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE MÀRQUETING/16214115


 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent