DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TEORIA DEL SECTOR PÚBLIC Codi 16605103
Ensenyament
Organització Industrial (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
FLORES FILLOL, RICARDO
Adreça electrònica ricardo.flores@urv.cat
Professors/es
FLORES FILLOL, RICARDO
Web http://gandalf.fcee.urv.es/professors/RicardoFlores
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura justifica la intervenció del Sector Públic com a corrector d'errades de mercat; i presenta els principals aspectes de la teoria de la imposició. Es fa èmfasi a la relació entre el principals criteris tributaris, a l'anàlisi microeconòmica del Sector Públic i al concepte d'incidència impositiva.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  AC2 Assessorar en la pressa de decisions en l’àmbit de la direcció d’entitats relacionades amb el Sector Públic.
  AC3 Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional.
  Professionalitzador
  AP1 Dominar el funcionament, l’estructura i el marc legal de les entitats que pertanyen o estan relacionades amb el Sector Públic.
  AP2 Gestionar i valorar recursos materials i humans.
  AP3 Desenvolupar activitats per a la promoció econòmica i les relacions exteriors.
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  Recerca
  AR1 Dominar tècniques avançades d’anàlisi estadístic i computacional.
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
  AR4 Dissenyar, implementar i avaluar l'adquisició i licitació de bens i serveis.
  AR5 Desenvolupar un treball d'investigació científica.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
  BC6 Planificar i organitzar les seves tasques i les de l’equip amb el que treballa.
  BC7 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  BC8 Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC5 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)
  CC6 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Resoldre problemes de forma autònoma AC1
AC3
AP4
AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
CC1
CC3
Treballar en equip AC1
AC2
AP2
AP4
AR3
AR4
AR5
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
CC4
CC5
CC6
Adquirir els instruments necessaris per a analitzar els problemes de la distribució justa de la renda AC1
AC2
AR1
AR3
BC1
BC2
BC8
CC1
CC3
Explicar i analitzar el sistema impositiu AC1
AC2
AC3
AP1
AP3
AR1
BC2
BC3
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Errades de mercat (I): béns públics i monopolis

1.1. Introducció
1.2. La defensa nacional
1.3. La dilació en la justícia
1.4. La regulació de monopolis
2. Errades de mercat (II): externalitats


2.1. Introducció
2.2. Possibles solucions
2.3. El cas dels recursos renovables
3. Errades de mercat (III): béns preferents i béns prohibits
3.1. Introducció
3.2. Educació
3.3. Sanitat
3.4. Habitatge
3.5. Drogues
4. Imposició (I): principis, eficiència i equitat


4.1. Els principis de la imposició
4.2. Eficiència
4.3. Equitat: filosofia, principis d’equitat i progressivitat
5. Imposició (II): senzillesa, flexibilitat, elusió i evasió

5.1. Senzillesa
5.2. Flexibilitat
5.3. Conflictes entre criteris tributaris
5.4. Elusió
5.5. Evasió o frau
6. Imposició (III): Efectes microeconòmics de la imposició 6.1. Equitat, estàtica comparativa i tipus de béns
6.2. Efecte substitució i efecte renda
6.3. Efectes d’un impost sobre el benestar
6.4. L’excés de gravamen
6.5. La incidència impositiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
17 12 29
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
10 25 35
 
Atenció personalitzada
0 2 2
 
Proves mixtes
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar el programa de l'assignatura, els criteris d'avaluació, etc.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de la assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució d'exercicis orientats a aplicar els conceptes bàsics de l'assignatura i a profunditzar i ampliar els conceptes bàsics

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Descripció
Atenció individual de l'alumne per resoldre dubtes en relació als continguts de la assignatura i als exercicis

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Comentari de textos econòmics en premsa especialitzada i generalista. També es valora la discussió dels exercicis. 25%
Proves mixtes Un examen final de tots els continguts de l'assignatura i un exàmen parcial. Per poder aprovar l'assignatura, la nota de cada examen ha de ser un mínim de 4.

60%
Altres

Es valora la participació en classe

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'alumne que no opti per l'avaluació continuada, realitzarà un examen final de tots els continguts del temari sobre el 100% de la qualificació

- La 2a convocatòria consistirà en un examen sobre tot el contingut de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Albi Ibáñez E., González-Páramo i Zubiri J.M., Economia Pública vols. 1 i 2, 2004, Barcelona: Ariel
Rosen, H.S., Manual de Hacienda Pública, 2001, Madrid: McGraw Hill
Bustos Gisbert A., Lecciones de Hacienda Pública, 2007, Colex
Theilen B., Teoría del Sector Público, 2007, URV

 

Complementària Stiglitz, J.E., La Economía del Sector Público, 2002, Barcelona: Antoni Bosch
Auerbach, A. y Feldstein, M. (eds.), Handbook of Public Economics, 1985, Amsterdam: North-Holland
Jha, R., Modern Public Economics, 1998, London: Routledge
Laffont, J.-J., Fundamentals of Public Economics, 1996, Cambridge Massachusetts: MIT Press

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent