DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ANÀLISI I AVALUACIÓ DE POLÍTIQUES PÚBLIQUES Codi 16605112
Ensenyament
Organització Industrial (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
DURÁN WEITKAMP, CHRISTIAN
Adreça electrònica christian.duran@urv.cat
Professors/es
DURÁN WEITKAMP, CHRISTIAN
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupament de la capacitat de disenyar, realitzar i interpretar un estudi d'avaluació de una determinada política pública

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Analitzar i avaluar informació econòmica i jurídica relativa al Sector Públic.
  AC3 Aplicar tècniques d’anàlisi estadístic i computacional.
  Professionalitzador
  AP4 Diagnosticar problemes econòmiques, jurídics i de gestió i desenvolupar solucions adients.
  AP5 Aplicar els coneixements teòriques que es proporcionen a l'àmbit professional.
  Recerca
  AR1 Dominar tècniques avançades d’anàlisi estadístic i computacional.
  AR2 Dur a terme informes i estudis tècnics.
  AR3 Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva aplicant coneixements i habilitats multidisciplinars en entorns institucionals nous i canviants.
  BC4 Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC3 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC4 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dominar tècniques avançades d'anàlisi estadístic i computacional en el àmbit de l'avaluació de polítiques públiques AC1
AC3
AP4
AR1
BC5
CC4
Un cop dominades les tècniques bàsiques l'estudiant ha de dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques. AC3
AP5
AR1
AR2
AR3
BC2
BC3
CC1
Desenvolupar idees i projectes originals d'avaluació i convertir-ho en un treball d'investigació científica. AR3
BC1
BC2
BC4
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
Avaluació de polítiques públiques: conceptes bàsics Algunes definicions de causalitat
Evolució històrica de l'avaluació
Diferents mètodes d'avaluació
Disseny i gestió de l'avaluació Racionalitat i coherència del disseny
Avaluació del sistema de gestió
Avaluació del sistema de seguiment
Avaluació economètrica i experiments socials El problema fonamental de l'avaluació
Solucions típiques al problema fonamental
Experiments socials
Mètodes d'emparellament Selecció a partir de variables observables
Construcció d'un grup de comparació
Models clàssics de regressió i avaluació
Mètodes de variables instrumentals Identificació en una secció creuada
Efecte local del tractament
Regressió discontínua
Mètodes de series temporals i delimitació de l'efecte causal Estimador de diferències-en-diferències
Sèries temporals: autoregressió
Dades de panell
Límits superior i inferior de l'efecte causal
Comparació entre estimadors alternatius Mètodes economètrics aplicats
Revisió dels resultats empírics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
28 56 84
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
28 28 56
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
La atenció personalitzada es dedicarà al assessorament en la realització de un treball pràctic de una avaluació amb dades reals.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de preguntes curtes L'alumne haurà de contestar una sèrie de preguntes curtes sobre els aspectes fonamentals de l'avaluació de polítiques públiques 50%
Altres

El alumne haurà de fer un treball pràctic d'avaluació amb dades reals.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria s'apliquen els mateixos criteris que a la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

Heckman, J.J., Lalonde, R., Smith, J., The Economics and Econometrics of Active Labor Market Programs, Ashenfelter, A., Card, D.: Handbook of Labor Economics, Elsevier Science

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent