Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR3 |
Dissenyar, implementar i avaluar polítiques publiques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC5 |
Treballar en equip i gestionar equips exercint capacitat de lideratge. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual |
|
BC1
|
|
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats |
AR3
|
|
|
Desenvolupar l'hàbit de sintetitzar la informació i prioritzar-la fomentant la discussió i el debat |
|
BC1
|
|
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics |
|
|
CC3
|
Fomentar l'hàbit de discussió i debat |
|
BC5
|
|
Tema |
Subtema |
1. Creixement econòmic, Canvi Tecnològic i Benestar Social |
1.1 L'interès dels economistes pel creixement econòmic
1.2 Els models de creixement econòmic: una perspectiva
1.3 El canvi tècnic i el creixement de la renda a llarg termini |
2. Estructura de mercat i canvi tecnològic |
2.1 L'estructura de mercat i la concentració empresarial
2.2 Relació entre estructura de mercat i canvi tecnològic
2.3 El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites? Una reconsideració |
3. Els models schumpeterians del canvi tècnic |
3.1 L'aportació de Joseph Schumpeter
3.2 Els nous models neoschumpeterians sobre creixement econòmic |
4. Els sistemes nacionals, regionals i sectorials d’innovació |
4.1 El sistema de recerca i innovació
4.2 Els agents del sistema
4.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació
4.4 Per què les universitats i les empreses viuen en mons diferents? |
5. R&D, cooperació i transferència de tecnologia |
5.1 Les activitats d'R&D
5.2 La cooperació en matèria d'R&D
5.3 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia
5.4 Fluxos internacionals de tecnologia |
6. El sistema de patents i la difusió de tecnologia |
6.1 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.2 El sistema de patents
6.3 Les patents a Espanya i a Catalunya |
7. La política d’innovació i la política tecnològica a Catalunya i a Espanya |
7.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació? Fonaments
7.2 Les mesures de la política d'innovació
7.3 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya |
8. Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó |
8.1 Una visió comparada de les polítiques tecnològiques
8.2 Cal ser originals o copiar les bones pràctiques? |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria |
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants |
40% |
Proves de desenvolupament |
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita. La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirá en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster. |
Bàsica |
|
|
| 1. Creixement econòmic, Canvi Tecnològic i Benestar Social - Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.
- Barro, R.J. y Sala-i-Martín, X. (1995): Economic Growth, McGraw Hill.
- F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.
- Maddison, A. (2001): The World Economy: A Millennial Perspective, OECD, París, pp. 17-25 y pp. 44-48.
- Solow, R. (1957), “Technical change and the aggregate production function”, Review of Economics and Statistics, pp. 312-320
2.-Estructura de mercat i canvi tecnològic - Schumpeter, J. (1945): Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).
- Van Cayseele, P.J.G. (1998): “Market Structure and Innovation: a Survey of the last twenty years”, De Economics, vol 146, pp. 391-417.
- Scherer, F.M. (1992): “Schumpeter and Plausible Capitalism”, Journal of Economic Literature, vol. XXX, pp. 1416-1433.
- Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.
3.-Els models schumpeterians del canvi tècnic - Aghion, Ph., Howitt, P. (1998): Endogenous Growth Theory, MIT Press, Cambridge , Mass, pp. 53-82.
- Blankenau, W.F., Cassou, S.P. (2006): “Industrial dynamics, Schumpeter and the neoclassical growth model”, mimeo.
- Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.
4.-Els sistemes nacionals, regionals i sectorials d’innovació - Mohnen, P., Mairesse, J. and Dagenais, M. (2006): “Innovativity: A comparison across seven European countries”, Economics of Innovation and New Technology, Vol 15 (4-5): 391-413.
- Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.
5.-R&D, cooperació i transferència de tecnologia. - Veugelers, R.,Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities.Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379
- Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.
6.-El sistema de patents i la difusió de tecnologia - Hall B., Jaffe A., Trajtenberg M., (2000): “Market Value and Patent Citations: A First Look”, NBER working paper, No. 7741.
- Griliches, Z. (1990), “Patent statistics as economic indicators: a survey”, Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.
- Guellec, D., i Van Pottelsbergue, B. (2007): The Economics of European
Patent System, OxfordUniversity Press.
7.-La política d’innovació i la política tecnològica a Catalunya i a España - Vence, X.r (1995), Economía de la innovación y del cambio tecnológico, Madrid, Siglo XXI.
- Segarra, A. (2007): “Losactores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X.(Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide,Madrid.
8.-Les polítiques tecnològiques a USA, Unió Europea i Japó. - Kok, W. (2004): Facing the Challenge. The Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group, Comission of the European Communities, Brussels .
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|