DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING Codi 16615103
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SEGARRA ROCA, PEDRO
Adreça electrònica pere.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA ROCA, PEDRO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén per una part dotar dels fonaments teòrics necessaris sobre les diferents línies estratègiques que intervenen en el màrqueting, especialment per aquells estudiants interessats en la recerca. Però a més, vol implicar l'alumne en la presa de decisions de màrqueting des d'una perspectiva pròxima a la realitat de l'empresa. L'assignatura mostra l'aplicació transversal dels coneixements de màrqueting que l'alumne haurà adquirit al llarg de la seva formació acadèmica, en les decisions sobre aspectes del desenvolupament estratègic de l'empresa. Combina l'exposició conceptual, l'anàlisi teòric, l'estudi de casos reals, i la simulació de decisions estratègiques de màrqueting, mitjançant l'instrument més potent que actualment s'utilitza a les principals escoles de negoci internacionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  AP4 Dissenyar l’estructura de l’organització i liderar les tasques dels col•laboradors. 9.Redactar informes estratègics i empresarials, i presentar-los i defensar-los en públic.
  AP5 Iniciar-se en la realització de projectes de consultoria i en la pràctica professional.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
  AR4 Dominar els fonaments metodològics, científics i instrumentals d'investigació.
  AR5 Conèixer i saber utilitzar les tècniques quantitatives i qualitatives de recerca científica, tot iniciant-se en la realització de projectes de recerca.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (per compte d’altres i/o emprenedoria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. AC1
AC2
AP1
AP2
AR3
BC1
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC13
CC1
CC3
CC6
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. AC1
AC3
AC4
AP1
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC2
BC5
BC6
BC11
BC13
CC1
CC2
CC4
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. AC1
AC2
AP1
AP2
AP3
AP5
AR1
AR3
AR4
AR5
BC1
BC3
BC4
BC6
BC13
CC3
CC4
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP5
AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC4
CC6
Exercitar la presa de decisions de màrqueting, a nivell individual i en equip, imaginant la realitat a través del simulador de decisions AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AR1
AR2
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA Justificació de l’assignatura
Objectius a aconseguir
Metodología docent

Concepte d’estratègia
Transcendència de l’estratègia a l’entorn competitiu
Les estratègies de màrqueting
Adoptar una estratègia

Presentació del simulador de decisions de màrqueting MARKSTRAT
2. EL CREIXEMENT DE LA CUOTA DE MERCAT Matriu d’estratègies de creixement d’Igor Ansoff
Estratègies de penetració
Segmentació i hipersegmentació de mercat
Reposicionament del producte
Estratègies de desenvolupament de mercat
Avaluació del risc comercial
Reorientació de la distribució
Estratègia de vendes
Estratègies de desenvolupament de producte
Avaluació del risc tecnològic
La gestió del producte
3. ESTRATÈGIES DE DIVERSIFICACIÓ I DESINVERSIÓ Selecció de noves oportunitats de negoci
Avaluació del risc de les noves unitats de negoci
Estratègies de diversificació concèntrica i pura
Estratègies d’integració vertical
Incidència del cicle de vida del producte
Estratègies de selecció de negocis a desinvertir
Estratègies de recollida i eliminació
4. AVANTATGES COMPETITIUS EN COSTOS I PREUS Factors que poden representar avantatges en costos
Avaluació de l’impacte competitiu
La estratègia dels preus com avantatge competitiu
Aplicacions de la teoria econòmica dels preus en l’expansió a nous mercats i en la discriminació de clients
5. LA DIFERENCIACIÓ A TRAVÉS DEL PRODUCTE Estratègies de diferenciació
El disseny com a element competitiu
La diferenciació en la qualitat
Estratègies d’innovació tecnològica
Estratègies d’innovació en el producte
Estratègies d’imitació
6. LA DIFERENCIACIÓ A TRAVÉS DEL SERVEI La incorporació del servei com avantatge competitiu
La qualitat del servei i la seva avaluació
La cadena de la lleialtat i la qualitat del servei
El caràcter estratègic de la rapidesa en el servei
Incidència dels models logístics en l’eficàcia del servei
7. LA HETEROGENEITAT DEL MERCAT Per què som diferents?
La incidència de la heterogeneitat en el màrqueting
La heterogeneitat en el comportament del consumidor
La heterogeneitat estructural
La heterogeneitat de preferència
Models de segmentació dels mercats
Aplicacions de la investigació comercial en la segmentació
Estratègies de segmentació i clientització
8. ESTRATEGIES DE REALCIÓ AMB ELS CLIENTS Els objectius de venda i la cartera de clients
Gestió de la cartera de clients (CRM)
Planificació de l’activitat de la força de vendes
Gestió i motivació de la força de vendes
Gestió de la promoció i el màrquetig directe
Internet com a interfici d’aproximació
La satisfacció dels clients i la seva avaluació
La fidelització i retenció dels clients
La gestió relacional amb els clients
9. MÀRQUETIG GLOBAL Vs. MÀRQUETING DOMÈSTIC La incidència de la globalització en el màrqueting
L’estratègia d’internacionalització de l’empresa
Estandarització o adaptació als diferents mercats
Condicionaments per operar als mercats exteriors
El desenvolupament de la internacionalització de l’empresa
Formes d’entrada als mercats internacionals
Estratègies de canals de distribució
El sistema de distribució domèstic i internacional
El poder en el canal de distribució
Màrqueting mix als mercats internacionals

10. ESTRATÈGIES D’IMATGE I POSICIONAMENT COMPETITIU El concepte d’imatge i identitat.
El concepte de posicionamnet de mercat
L’anàlisi de la competència
El procés de diferenciació de la competència
La projecció del posicionament de la marca i de l’empresa
Estratègies de comunicació per incidir sobre la percepció del consumidor

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Debats
9 18 27
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
50 0 50
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 1 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, amb materials audiovisuals descriptius i sensibilitzadors vers la transcendència de la formulació de l'estratègia adequada.

També es farà una sessió introductòria al funcionament del simulador MARKSTRAT i a la operativitat a nivell de grups.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i aplicació al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.
Debats Hi hauran dos tipus de debats:

Debat sobre articles i publicacions teòriques: 8 sessions de 30 minuts.

Debat de 5 casos pràctics sobre aplicació d'estratègies a empreses reals. 5 sessions de 1 hora.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques L'estudiant participarà en un joc de simulació de decisions de màrqueting en grups de 4. El software que s'utilitzarà serà el MARKSTRAT elaborat per a l'ISEAD.

Cada setmana treballaran en equip a l'aula informàtica, on prendran les seves decisions.

Fora l'aula els estudiants descarregaran, a través de la xarxa, els resultats de la simulació del període anterior, analitzaran els resultats i possiblers decisions del període següent.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per tal d'orientar el seu treball en l'anàlisi dels casos pràctics i en la simulació de decisions de màrfqueting mitjançant el MARKSTRAT.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats La participació a classe, en el debat dels casos pràctics, serà avaluada quantitativament i qualitativament. 3 punts
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques El desenvolupament de l'activitat de simulació serà avaluada en funció del rigor en l'anàlisi i l'adopció de decisions. No en el resultat de les mateixes. 3 punts
Proves objectives de preguntes curtes L'exàmen constarà de 5 preguntes curtes sobre els conceptes exposats a les sessions magistrals. 2 punts
Proves pràctiques L'exàmen cosntarà de 3 exercicis pràctics sobre casos reals, on l'alumne haurà d'aplicar les decisions correctes. 2 punts
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000.

Martín Armario, Enrique, Marketing, Barcelona, ARIEL, 1993

Munuera Aleman, José Luís, Rodriguez Escudero, Ana Isabel , Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Madrid, Pirámide, 1998.

 

Bibliografia complementària

Abascal Rojas, Francisco, Como Se Hace un Plan Estratégico, Modelo de Desarrollo de una Empresa, Madrid,  ESIC, 1996.

Barroso Castro , Carmen , Martín Armario, Enrique, Marketing Relacional, Madrid,  ESIC, 1999.

Lambin, Jean-Jacques, Marketing Estrategico,  2ª Ed., Madrid, Mc Graw HilL

Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, Marketing Internaconal, Madrid  Pirámide, 1995.

 

 

Bibliografia exercicis 

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliura pel professor al llarg del curs.

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent