Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Adquirir coneixements avançats en la direcció d'empreses en general i de les seves àrees funcionals. (C) |
|
AC2 |
Aplicar mètodes d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials. (C) |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Desenvolupar les habilitats necessàries per realitzar funcions directives en l'empresa. (P) |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
|
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC5 BC6
|
CC1 CC2 CC3
|
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCION A LAS ESTRATEGIAS DE MARKETING
|
Justificació de l’assignatura
Objectius a aconseguir
Metodología docent
Concepte d’estratègia
Transcendència de l’estratègia a l’entorn competitiu
Les estratègies de màrqueting
Adoptar una estratègia
|
TEMA 2. ESTRATEGIAS EN LOS MERCADOS B2C |
La heterogeneitat en el comportament del consumidor
Entenent al consumidor: models de comportament del consumidor en el mercat B2C
Estratègies de segmentació i clientització
Les emocions
Conspicuous consumption
Classificacions de consumidors
|
TEMA 3. ESTRATEGIAS EN LOS MERCADOS B2B |
El mercat B2C versus el mercat B2B: Diferències
El comportament del client en el mercat B2B
La segmentació del mercat B2B
Estratègies de venda
Estratègies de comunicació |
TEMA 4. BRANDING Y POSICIONAMIENTO |
Estratègies de construcció de marques
La denominació d'origen
La força de la marca i la lleialtat a la marca
Brand communities
Emotional branding
Posicionament de la marca
|
TEMA 5. ESTRATEGIAS DE INNOVACION Y DESAROLLO DE NUEVOS PRODUCTOS |
Estratègies de diferenciació
El disseny com a element competitiu
La diferenciació en la qualitat
Estratègies d’innovació tecnològica
Estratègies d’innovació en el producte
Estratègies d’imitació
|
TEMA 6. ESTRATEGIAS DE RELACION CON LOS CLIENTES |
Els objectius de venda i la cartera de clients
Gestió de la cartera de clients (CRM)
Planificació de l’activitat de la força de vendes
Gestió i motivació de la força de vendes
Gestió de la promoció i el màrquetig directe
Internet com a interfici d’aproximació
La satisfacció dels clients i la seva avaluació
La fidelització i retenció dels clients
La gestió relacional amb els clients
|
TEMA 7. ESTRATEGIAS DE MARKETING EN INTERNET |
Models de negoci i estratègies en línia
Els serveis en línia i l'E-SQUAL
El consumidor en línia i el comerç electrònic
Estratègies de màrqueting en les xarxes socials
Reptes i oportunitats |
TEMA 8. LA RESPONSABILIDAD SOCIAL CORPORATIVA COMO ESTRATEGIA EMPRESARIAL |
El concepte de la RSC
Tipus de RSC
Cause-related màrqueting
Nous nínxols de mercat: els consumidors ètics
Màrqueting social
El comerç just i altres iniciatives
Les implicacions estratègiques de la RSC |
TEMA 9. ESTRATEGIAS DE MARKETING EN EL MERCADO INTERNACIONAL |
La incidència de la globalització en el màrqueting
L’estratègia d’internacionalització de l’empresa
Estandarització o adaptació als diferents mercats
Condicionaments per operar als mercats exteriors
El desenvolupament de la internacionalització de l’empresa
Formes d’entrada als mercats internacionals
Estratègies de canals de distribució
El sistema de distribució domèstic i internacional
El poder en el canal de distribució
Màrqueting mix als mercats internacionals
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
16 |
20 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
4 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting. S'exposaran els 9 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs. A més s'explicaran conceptes bàsics que facilitessin l'estudiant a contextualitzar-se amb l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting. |
Debats |
Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne. D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu. D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup. |
Resolució de problemes, exercicis |
Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, anàlisi i presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes relacionats amb els continguts del mòdul. |
Treballs |
Presentació escrita del treball sobre els contiguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral del treball. |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Proves objectives de tipus test |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball. Horari d'oficina: Dimarts de 11 a 13 i de 15 a 17 al despatx 216. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Debats sobre temàtiques, casos d'estudi i preguntes plantejades a classe. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Casos d'estudi, vídeos, exercicis sobre les temàtiques de l'assignatura. |
10% |
Treballs |
Aplicació pràctica dels continguts de l'assignatura en el cas d'una empresa real. Treball en grup. |
30% |
Presentacions / exposicions |
Presentació del treball en grup. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
20 preguntes tipus test a contestar com a part de l'examen final. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
5 preguntes curtes a desenvolupar. A triar d'un llistat de 10 preguntes. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats, de casos pràctics i del treball, es mantindran per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000
Marketing, Martín Armario Enrique, , Barcelona, ARIEL, 1993
Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Munuera Aleman, José Luis Rodriguez Escudero, Ana Isabel, , Madrid, Pirámide, 1998
Strategic Marketing Problems: Cases and Comments: International Edition, Kerin Roger y Peterson Robert, 12, Pearson 2012
Strategic Market Management, Aaaker David, 5, Wiley 1998
|
Bibliografia exercicis El material per a la resolució de treballs pràctics serà
lliura pel professor al llarg del curs. |
Complementària |
Como Se Hace un Plan Estratégico: Modelo de Desarrollo de una Empresa, Abascal Rojas, Francisco, , Madrid ESIC 1996
Marketing relacional, Barroso Castro , Carmen y Martin Armario Enrique, , Madrid ESIC 1999
Marketing Estrategico, Lambin, Jean-Jacques, , Madrid Mc Graw Hill
Marketing Internacional, Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, , Madrid Piramide 1995
|
Bibliografia complementària A més la professora penjarà en moodle o donarà als estudiants material complementari per a cada temàtica tractada com capítols de llibres, casos d'estudi, articles de revistes acadèmiques i professionals. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|