DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING Codi 16625101
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
Adreça electrònica eleni.papaoikonomou@urv.cat
Professors/es
PAPAOIKONOMOU ., ELENI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén per una part dotar dels fonaments teòrics necessaris sobre les diferents línies estratègiques que intervenen en el màrqueting, especialment per aquells estudiants interessats en la recerca. Però a més, vol implicar l'alumne en la presa de decisions de màrqueting des d'una perspectiva pròxima a la realitat de l'empresa. L'assignatura mostra l'aplicació transversal dels coneixements de màrqueting que l'alumne haurà adquirit al llarg de la seva formació acadèmica, en les decisions sobre aspectes del desenvolupament estratègic de l'empresa. Combina l'exposició conceptual, l'anàlisi teòric i l'estudi de casos reals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats en la direcció d'empreses en general i de les seves àrees funcionals. (C)
  AC2 Aplicar mètodes d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials. (C)
  Professionalitzador
  AP1 Desenvolupar les habilitats necessàries per realitzar funcions directives en l'empresa. (P)
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. AC1
AC2
AP1
BC1
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. AC1
AC2
AP1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. AC1
AC2
AP1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. AC1
AC2
AP1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCION A LAS ESTRATEGIAS DE MARKETING
Justificació de l’assignatura
Objectius a aconseguir
Metodología docent

Concepte d’estratègia
Transcendència de l’estratègia a l’entorn competitiu
Les estratègies de màrqueting
Adoptar una estratègia

TEMA 2. ESTRATEGIAS EN LOS MERCADOS B2C La heterogeneitat en el comportament del consumidor
Entenent al consumidor: models de comportament del consumidor en el mercat B2C
Estratègies de segmentació i clientització
Les emocions
Conspicuous consumption
Classificacions de consumidors
TEMA 3. ESTRATEGIAS EN LOS MERCADOS B2B El mercat B2C versus el mercat B2B: Diferències
El comportament del client en el mercat B2B
La segmentació del mercat B2B
Estratègies de venda
Estratègies de comunicació
TEMA 4. BRANDING Y POSICIONAMIENTO Estratègies de construcció de marques
La denominació d'origen
La força de la marca i la lleialtat a la marca
Brand communities
Emotional branding
Posicionament de la marca
TEMA 5. ESTRATEGIAS DE INNOVACION Y DESAROLLO DE NUEVOS PRODUCTOS Estratègies de diferenciació
El disseny com a element competitiu
La diferenciació en la qualitat
Estratègies d’innovació tecnològica
Estratègies d’innovació en el producte
Estratègies d’imitació
TEMA 6. ESTRATEGIAS DE RELACION CON LOS CLIENTES Els objectius de venda i la cartera de clients
Gestió de la cartera de clients (CRM)
Planificació de l’activitat de la força de vendes
Gestió i motivació de la força de vendes
Gestió de la promoció i el màrquetig directe
Internet com a interfici d’aproximació
La satisfacció dels clients i la seva avaluació
La fidelització i retenció dels clients
La gestió relacional amb els clients
TEMA 7. ESTRATEGIAS DE MARKETING EN INTERNET Models de negoci i estratègies en línia
Els serveis en línia i l'E-SQUAL
El consumidor en línia i el comerç electrònic
Estratègies de màrqueting en les xarxes socials
Reptes i oportunitats
TEMA 8. LA RESPONSABILIDAD SOCIAL CORPORATIVA COMO ESTRATEGIA EMPRESARIAL El concepte de la RSC
Tipus de RSC
Cause-related màrqueting
Nous nínxols de mercat: els consumidors ètics
Màrqueting social
El comerç just i altres iniciatives
Les implicacions estratègiques de la RSC
TEMA 9. ESTRATEGIAS DE MARKETING EN EL MERCADO INTERNACIONAL La incidència de la globalització en el màrqueting
L’estratègia d’internacionalització de l’empresa
Estandarització o adaptació als diferents mercats
Condicionaments per operar als mercats exteriors
El desenvolupament de la internacionalització de l’empresa
Formes d’entrada als mercats internacionals
Estratègies de canals de distribució
El sistema de distribució domèstic i internacional
El poder en el canal de distribució
Màrqueting mix als mercats internacionals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Debats
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
Treballs
16 20 36
Presentacions / exposicions
6 4 10
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting. S'exposaran els 9 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs. A més s'explicaran conceptes bàsics que facilitessin l'estudiant a contextualitzar-se amb l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.
Debats Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne. D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu. D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup.
Resolució de problemes, exercicis Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, anàlisi i presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes relacionats amb els continguts del mòdul.
Treballs Presentació escrita del treball sobre els contiguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Presentacions / exposicions
Proves objectives de tipus test
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball. Horari d'oficina: Dimarts de 11 a 13 i de 15 a 17 al despatx 216.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Debats sobre temàtiques, casos d'estudi i preguntes plantejades a classe. 10%
Resolució de problemes, exercicis Casos d'estudi, vídeos, exercicis sobre les temàtiques de l'assignatura. 10%
Treballs Aplicació pràctica dels continguts de l'assignatura en el cas d'una empresa real. Treball en grup. 30%
Presentacions / exposicions Presentació del treball en grup. 5%
Proves objectives de tipus test 20 preguntes tipus test a contestar com a part de l'examen final. 25%
Proves objectives de preguntes curtes 5 preguntes curtes a desenvolupar. A triar d'un llistat de 10 preguntes. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats, de casos pràctics i del treball, es mantindran per a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000
Marketing, Martín Armario Enrique, , Barcelona, ARIEL, 1993
Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Munuera Aleman, José Luis Rodriguez Escudero, Ana Isabel, , Madrid, Pirámide, 1998
Strategic Marketing Problems: Cases and Comments: International Edition, Kerin Roger y Peterson Robert, 12, Pearson 2012
Strategic Market Management, Aaaker David, 5, Wiley 1998

Bibliografia exercicis 

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliura pel professor al llarg del curs.

Complementària Como Se Hace un Plan Estratégico: Modelo de Desarrollo de una Empresa, Abascal Rojas, Francisco, , Madrid ESIC 1996
Marketing relacional, Barroso Castro , Carmen y Martin Armario Enrique, , Madrid ESIC 1999
Marketing Estrategico, Lambin, Jean-Jacques, , Madrid Mc Graw Hill
Marketing Internacional, Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, , Madrid Piramide 1995

Bibliografia complementària

A més la professora penjarà en moodle o donarà als estudiants material complementari per a cada temàtica tractada com capítols de llibres, casos d'estudi, articles de revistes acadèmiques i professionals.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent