Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Adquirir coneixements avançats en la direcció d'empreses en general i de les seves àrees funcionals. (C) |
|
AC2 |
Aplicar mètodes d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials. (C) |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Desenvolupar les habilitats necessàries per realitzar funcions directives en l'empresa. (P) |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
|
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC5 BC6
|
CC1 CC2 CC3
|
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics que l'alumne ha asimilat en anteriors assignatures. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. |
AC1 AC2 AP1
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Presentació de l'assignatura. |
Justificació de l’assignatura
Objectius a aconseguir
Metodología docent
Descripció dels temes
Casos pràctics
|
TEMA 2. Visió estratègica actual: redefinint el rumb cap a un futur millor. Claus del màrqueting estratègic. |
• L'orientació al mercat
• La direcció de màrqueting en l'actualitat
• Del màrqueting transaccional al màrqueting relacional
• La planificació estratègica de màrqueting
• L'organització funcional del màrqueting en l'empresa
• El màrqueting en un entorn de crisi
• Variabilitat de l'entorn i de l'estratègia
• Alternatives estratègiques i operatives en conjuntura de crisi |
TEMA 3. La informació en màrqueting. Recursos per a la presa de decisions. |
• El sistema d'informació comercial de l'empresa
• El coneixement del consumidor
• La investigació del mercat: Tipus d'estudis i objectius.
• Investigació transversal i longitudinal.
• Metodologies d'investigació de mercats: qualitativa i Quantitativa
• Models més representatius d'investigació del mercat
• Panells de consumidors i distribuïdors
• Informació de mercats internacionals
• Eines per prendre decisions comercials i de màrqueting |
TEMA 4. Màrqueting B2C |
• Comportament del consumidor
• Segmentació
• Gestió relacional amb el consumidor
• Procés de decisió de compra
|
TEMA 5. Màrqueting B2B |
• El procés de compra en els mercats organitzacionals
• Gestió de clients CRM
• La logística i el valor del servei
• Estratègies de creixement
• Estratègies d'internacionalització
• Procés d'internacionalització
|
TEMA 6. Branding i posicionament |
• El valor emocional de la marca
• La imatge, la identitat i el posicionament
• Posicionament de la marca
• Decisions de reposicionament
|
TEMA 7. Innovació i màrqueting lateral |
• Tipus d'innovació
• Creativitat i generació d'idees
• La forma de concebre i desenvolupar nous productes
• Concepte de pensament lateral
• El procés d'innovar
• La caça de tendències
|
TEMA 8. Pricing. La clau del benefici |
• Estratègia de preus en l'empresa
• Variables que determinen la política de preus de l'empresa
• Mètodes per fixar pregàries de venda
• El preu i el marge
• Aplicacions de la marginalitat en la determinació de preus
• Conceptes de yield management i revenue management
|
TEMA 9. La direcció comercial a l'empresa |
• Objectius de la direcció comercial
• Tipus d'organització comercial
• Organització de la força de vendes
• El màrqueting intern
• Direcció de la força de vendes
• Motivació i retribució de la força de vendes
|
TEMA 10. Les claus de la distribució i la comunicació actual |
• Cooperació amb el canal
• L'objectiu de la comunicació
• Planificació de la comunicació
• L'evolució dels mitjans de comunicació
• Planificació de mitjans de comunicació
|
TEMA 11. Màrqueting a través de la xarxa |
• La importància de la xarxa en el màrqueting
• De la web 1.0 a les xarxes 2.0
• Utilitat i importància de les xarxes socials
• La funció del comunity manager
• El màrqueting viral
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
16 |
20 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
4 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting. S'exposaran els 9 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs. A més s'explicaran conceptes bàsics que facilitessin l'estudiant a contextualitzar-se amb l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting. |
Debats |
Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne. D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu. D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup. |
Resolució de problemes, exercicis |
Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, anàlisi i presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes relacionats amb els continguts del mòdul. |
Treballs |
Presentació escrita del treball sobre els contiguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral del treball. |
Atenció personalitzada |
Amb tutories al llarg del curs. |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Proves objectives de tipus test |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball. Horari d'oficina: Dimarts de 11 a 13 i de 15 a 17. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Debats sobre temàtiques, casos d'estudi i preguntes plantejades a classe. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Casos d'estudi, vídeos, exercicis sobre les temàtiques de l'assignatura. |
10% |
Treballs |
Aplicació pràctica dels continguts de l'assignatura en el cas d'una empresa real. Treball en grup. |
30% |
Presentacions / exposicions |
Presentació del treball en grup. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
20 preguntes tipus test a contestar com a part de l'examen final. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
5 preguntes curtes a desenvolupar. A triar d'un llistat de 10 preguntes. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats, de casos pràctics i del treball, es mantindran per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000
Marketing, Martín Armario Enrique, , Barcelona, ARIEL, 1993
Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Munuera Aleman, José Luis Rodriguez Escudero, Ana Isabel, , Madrid, Pirámide, 1998
Strategic Marketing Problems: Cases and Comments: International Edition, Kerin Roger y Peterson Robert, 12, Pearson 2012
Strategic Market Management, Aaaker David, 5, Wiley 1998
|
Bibliografia exercicis El material per a la resolució de treballs pràctics serà
lliura pel professor al llarg del curs. |
Complementària |
Como Se Hace un Plan Estratégico: Modelo de Desarrollo de una Empresa, Abascal Rojas, Francisco, , Madrid ESIC 1996
Marketing relacional, Barroso Castro , Carmen y Martin Armario Enrique, , Madrid ESIC 1999
Marketing Estrategico, Lambin, Jean-Jacques, , Madrid Mc Graw Hill
Marketing Internacional, Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, , Madrid Piramide 1995
|
Bibliografia complementària A més la professora penjarà en moodle o donarà als estudiants material complementari per a cada temàtica tractada com capítols de llibres, casos d'estudi, articles de revistes acadèmiques i professionals. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|