DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 16625104
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura analiza las principales estrategias corporativas en los nuevos contextos globales, así como su implantación, y las nuevas tendencias en dirección estratégica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats en la direcció d'empreses en general i de les seves àrees funcionals. (C)
  AC2 Aplicar mètodes d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials. (C)
  Professionalitzador
  AP1 Desenvolupar les habilitats necessàries per realitzar funcions directives en l'empresa. (P)
  AP2 Innovar i / o crear nous projectes empresarials que responguin a les necessitats detectades a través d'una anàlisi rigorosa. (P)
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir als estudiants en l'exploració de les idees més actuals de la direcció estratègica, i dels problemes associats amb el procés de generació d'estratègia. AC1
AC2
AP1
BC2
BC3
CC3
CC5
Examinar i avaluar les teories de la direcció estratègica contemporània. AC1
BC3
BC6
CC3
CC4
Desenvolupar la capacitat de pensar estratègicament en un entorn competitiu global. AC1
AC2
AP1
BC2
BC3
BC4
CC3
CC4
CC5
Examinar els temes més actuals de recerca en la direcció estratègica. AC1
AP2
BC3
BC4
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. PANORAMA DE LA DIRECCIÓN ESTRATÉGICA 1.1. Concepto y proceso de la estrategia.
1.2. Objetivo estratégico: creación de valor.
1.3. Análisis interno y externo de la empresa.
1.4. Estrategias competitivas.
TEMA 2. ESTRATEGIAS CORPORATIVAS 2.1. Estrategias de desarrollo y crecimiento.
2.2. Gestión de empresas diversificadas.
2.3. Estrategias de internacionalización.
2.4. Estrategias tecnológicas y de innovación.
TEMA 3. IMPLEMENTACIÓN DE LA ESTRATEGIA 3.1. Modelos de negocio.
3.2. Innovación de valor y océanos azules.
3.3. Clusters industriales y de innovación.
3.4. Gestión del conocimiento y aprendizaje organizativo.
3.5. Decisiones estratégicas y teoría de juegos.
3.6. Ética en las organizaciones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 20 35
Treballs
1 24 25
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
28 0 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, del professorat, del sistema d'avaluació i de la dinàmica i funcionament de les classes.
Sessió Magistral Exposició per part del professorat dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Elaboración en equipo (formado por 3 integrantes) de un trabajo monográfico relacionado con algún aspecto concreto de la dirección estratégica en empresas.
Atenció personalitzada Temps que el professorat de l'assignatura dedica a orientar els estudiants en el seu aprenentatge i a resoldre els dubtes que els li sorgeixin. Aquesta atenció personalitzada es realitza en el despatx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professorat de l'assignatura dedica a orientar els estudiants en el seu aprenentatge i a resoldre els dubtes que els li sorgeixin. Aquesta atenció personalitzada es realitza en el despatx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboración en equipo (formado por 3 integrantes) de un trabajo monográfico relacionado con algún aspecto concreto de la dirección estratégica en empresas. 40%
Proves mixtes Prueba integral (examen) sobre el conjunto de contenidos de la asignatura.

Consta de dos partes, una teórica tipo test, y otra práctica de resolución de ejercicios y/o casos.
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria consistirá en una prueba integral (100% de la nota, la cual constará de dos partes: una teórica tipo test, y otra práctica de resolución de ejercicios y/o casos


Fonts d'informació

Bàsica GRANT, R. M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. i WHITTINGTON, R., Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones., 2006 (o última edició), Madrid: Pearson Prentice Hall.
NAVAS, J. E. I GUERRAS, L. A., La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones., 2007 (o última edició), Madrid: Thomson-Civitas.
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. i GAMBLE, J. E., Administración estratégica:Teoría y casos., 2012 (o última edició), México: McGraw-Hill.

Complementària BRUNET, I. i VIDAL, A., El gobierno del factor humano., 2007, Madrid: Delta.
DIXIT, A. K. i NALEBUFF, B. J., Pensar estratégicamente: Un arma decisiva en los negocios, la política y la vida diaria. , 1992, Barcelona: Antoni Bosch Editor.
FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica. , 2005, Madrid: Delta.
GARCÍA DÍEZ, J., Clusters: Competir colaborando., 2011, Oleiros (A Coruña): Netbiblo.
GARCÍA PÉREZ, G. , Estrategias de internacionalización de la empresa: Cómo realizar negocios internacionales. , 2012, Madrid: Pirámide.
PORTER, M. E., Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones., 2003 (o última edició), Bilbao: Deusto.
SCHILLING, M. A. , Dirección estratégica de la innovación tecnológica. , 2008 (o última edició), Madrid: McGraw-Hill
VENTURA VICTORIA, J., Análisis estratégico de la empresa., 2008, Madrid: Paraninfo

Recomanacions


 
Altres comentaris
Los estudiantes podrán asistir a las clases de la asignatura "Dirección Estratégica Avanzada" del Máster en Dirección de Empresas (2016).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent