DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES DE RECERCA II Codi 16625209
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Adreça electrònica maximo.borrell@urv.cat
Professors/es
BORRELL VIDAL, MAXIMO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura aprofundeix en les tècnices d'anàlisi multivariant de variables de tipus quantitatiu. Específicament el procés d'aprenentatge s'orienta a les tècniques de classificació i segmentació (anàlisi clúster i discriminant) i a les tècniques de reducció de la dimensió (components principals i anàlisi factorial).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Conèixer el procés d'investigació científica. (I)
  AR2 Utilitzar les tècniques tant quantitatives com qualitatives per desenvolupar un projecte de recerca en l'àmbit de l'economia de l'empresa. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. AR1
BC4
CC2
CC3
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. AR1
AR2
BC2
BC3
CC2
CC3
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit d'estudi. AR1
AR2
BC2
BC4
CC2
Desenvolupar l'anàlisi multivariant de dades categòriques de forma que l'alumnat pugui aplicar aquestes tècniques i interpretar les tècniques emprades per d'altres investigadors BC2
CC2

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. ANÁLISIS FACTORIAL


1.1. El model factorial
1.2. Hipòtesi en el model factorial
1.3. Comunalitats i especificitats
1.4. Mètodes per a l'obtenció de factors i contrasts en el model factorial
1.5. Rotació dels factors

TEMA 2. ANÁLISI DE CLUSTER


2.1. Concepte de anàlisi de clúster
2.2. Clàsters no jeràrquics
2.3. Cústers jeràrquics

TEMA 3. ANÁLISI DISCRIMINANT


3.1. Concepte de anàlisi discriminant
3.2. Classificació amb dos grups
3.3. Classificació amb més de dos grups

TEMA 4. ANÁLISI DE COMPONENTES PRINCIPALS


4.1. Obtenció de components principals
4.2. Estructura factorial i puntuacions de les components principals
4.3. Contrasts sobre el nombre de components principals: criteri de la mitjana aritmètica i gràfic de sedimentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
11 0 11
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
16 16 32
Treballs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació.
Sessió Magistral

Explicació dels continguts bàsics de l'assignatura per part del professor amb suport del paquet estadístic SPSS.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques informàtiques dels continguts de l'assignatura amb el paquet estadístic SPSS.
Treballs
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment individualitzat dels alumnes a través de tutories

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Lliurament d'exercicis que demostrin el seguiment de la matèria.
25%
Treballs Avaluació a través d'un treball de recerca original a partir de les matrius de dades i els procediments desenvolupats a classe. 65%
Atenció personalitzada Avaluació de la participació de l'alumne 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final amb un pes del 100% de la nota, en la data oficial del calendari d'exàmens del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

PEREZ, C. (2001) Técnicas Estadísticas con Spss. Madrid: Prentice Hall.

LÉVY MANGIN, J-P; VARELA MALLOU, J. (2003), Análisis multivariante para las ciencias sociales. Madrid: Ed: Pearson-Prentice Hall.

BRUNET, I. BELZUNEGUI, A. y PASTOR, I. (2002) Tècniques d'investigació social i la seva aplicació. Tarragona: Pòritc.

Complementària

CHATFIELD, C.; COLLINS, A. J. (1980), Introduction to multivariate analysis. London: Chapman and Hall.

GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A. (1991), Estadística multivariante. Vol.1. Introducción al análisis multivariante.

Granada: Facultad de Ciencias.

GUTIÉRRREZ, R.; GONZÁLEZ, A.; TORRES, F.; GALLARDO, J. A. (1994), Técnicas de análisis multivariable.

Tratamiento computacional. Granada: Facultad de Ciencias.

HARMAN, H. (1990), Analyse de données qualitatives. 2.Traitement d'enquètes, modèles multivariés. París: Masson.

JÚDEZ ASENSIO, L. (1989), Técnicas de análisis de datos multidimensionales. Madrid: Centro de Publicaciones.

Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación.

LEBART, L.; MORINEAU, A.; FENELON, J. P. (1985), Tratamiento estadístico de datos. Barcelona: Marcombo.

LEBART, L.; MORINEAU, A.; PIRON, M. (1995), Statistique exploratoire multidimensionnelle. Paris: Dunod.

LEBART, L.; MORINEAU, A.; WARWICK, K. M. (1984), Multivariate descriptive statistical analysis. New York: John

Wiley and Sons.

ORTEGA MARTÍNEZ, E. (1990), Manual de investigación comercial. Madrid: Pirámide.

SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1984), Introducción a las técnicas de análisis multivariable aplicadas a las ciencias

sociales. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

SÁNCHEZ CARRIÓN, J. J. (1995), Manual de análisis de datos. Madrid: Alianza Universidad Textos.

SIERRA BRAVO, R. (1994), Análisis estadístico multivariable. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent