IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) STRATEGIC MANAGEMENT OF SMES Code 16625217
Study programme
Business Management (2012)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional AN
Language
Castellà
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
E-mail mariaercilia.garcia@urv.cat
Lecturers
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
Web
General description and relevant information Les petites i mitjanes empreses són el pilar del sistema econòmic europeu. Aquesta assignatura ofereix a l'alumne la possibilitat d'entendre les seves característiques i conèixer les peculiaritats estratègiques i els arranjaments organitzatius més habituals. Superada l'etapa de creació l'objectiu de l'empresa és consolidar-se i créixer. Aquest curs se centra en la gestió estratègica per i per al creixement de la petita empresa. Per això, es presentarà com gestionar el creixement i els recursos necessaris. Es revisaran els principals problemes a tenir en compte i s'han d'observar els errors més habituals. Finalment s'enfrontarà a l'alumne a les peculiaritats organitzatives i estratègiques de les PIMES de caràcter familiar i s'exemplificarà la importància de no ignorar el paper de la família si es vol mantenir i millorar la competitivitat de l'empresa.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC1 Adquirir coneixements avançats en la direcció d'empreses en general i de les seves àrees funcionals. (C)
  AC2 Aplicar mètodes d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials. (C)
  Professional
  Research
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Learning to learn
  BC2 Effective solutions to complex problems
  BC3 Critical, logical and creative thinking, and an ability to innovate
  BC4 Autonomy, responsibility and initiative
  BC5 Teamwork, collaboration and sharing of responsibility
  BC6 Clear and effective communication of information, ideas, problems and solutions in public or a specific technical field
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC2 Be advanced users of the information and communication technologies
  CC3 Be able to manage information and knowledge
  CC4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer les peculiaritats de gestionar una petita i mitjana empresa AC2
Entendre el context específic en què es desenvolupen les PIMES. AC1
BC1
BC2
Entendre les interaccions entre diversos competidors grans i petits i les alternatives estratègiques a la disposició de la petita empresa CC2
Aplicar els conceptes teòrics a l'examen d'empreses reals mitjançant la discussió de casos. BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
Mostrar les possibilitats de creixement, els seus problemes de gestió i els errors estratègics. AC1
BC6
CC3
Entendre les característiques i dinàmiques de la PIME familiar i el seu efecte en l'estructura i estratègia de l'empresa AC1
BC2
BC4
CC4

Contents
Topic Sub-topic
1. LA PETITA EMPRESA I EL SEU CONTEXT INSTITUCIONAL

- Conceptes clau i definicions
- PIMES en l'economia
- Context institucional espanyol: Polítiques i iniciatives
- Context institucional europeu: Polítiques i iniciatives
2. PECULIARITATS ORGANITZATIVES I ESTRATÈGIQUES DE LES PIMES:


- La professionalització de l'equip: Lideratge, direcció i govern
- Comunitat de pràctiques i Arranjaments organitzatius
- Procés estratègic i alternatives estratègiques
3. LA GESTIÓ DEL CREIXEMENT:
- Motivacions per al creixement
- Models de creixement i evolució
- El finançament
- Fallades
4. LA PIME FAMILIAR: ASPECTES CRÍTICS

- Definicions, característiques i models
- Desenvolupament de l'equip de gestió i de govern
- Relacions familiars i arranjaments organitzatius.
- Planificació de la successió: Més enllà dels protocols

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
19 19 38
Presentations / expositions
5 4 9
Practicums/Case studies
7 14 21
Assignments
3 0 3
 
Personal tuition
3 0 3
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació temari i validació dels interessos i coneixements dels alumnes
Lecture Presentació teòrica a càrrec del professor
Presentations / expositions Explicació del treball realitzat per part de l'alumne ja sigui d'anàlisis crítiques individuals o de treballs elaborats en grup
Practicums/Case studies Anàlisi de casos. Discussió a l'aula
Assignments Elaboració d'un cas d'una pime que reculli alguna de les temàtiques estudiades en classe. L'empresa l'escullen lliurement els alumnes amb el vistiplau del professor.
Personal tuition Els alumnes comptaran amb l'assessorament del professor per a la resolució dels seus dubtes teòrics i pràctiques, així com per al desenvolupament del treball i les presentacions

Personalized attention
 
Presentations / expositions
Personal tuition
Assignments
Description
Els alumnes fixaran tutories per al seguiment del seu treball mitjançant el correu electrònic del professor. Les tutories poden ser presencials o a través de correu electrònic només en casos molt puntuals.

Assessment
  Description Weight
Presentations / expositions Presentació oral del treball en grup realitzat pels alumnes. Avaluació del contingut, estructura i nivell comunicatiu
30%
Practicums/Case studies Anàlisis crítiques individuals de casos i qualitat de la participació de l'alumne en les discussions a l'aula. 20%
Assignments Projecte en grup: Elaboració d'un cas d'una PIME escollida pels alumnes que desenvolupi algun dels temes tractats en el curs. Es valorarà l'estructura, el contingut, la fiabilitat de les fonts i establir relació del cas real amb la teoria vista en classe. 50%
 
Other comments and second exam session

Els alumnes que no superin la primera convocatòria hauran de posar-se en contacte amb el professor per a la seva avaluació en segona convocatòria


Sources of information

Basic

Els alumnes tindran a la seva disposició en el Moodle de l'assignatura una selecció de lectures i casos que composen el material bàsic de l'assignatura

Complementary

- Aldrich, H. (1999) Organizations Evolving. Sage, London.

- Analoui,F., y Karami, A. (2003) Strategic Management: In Small and Médium Enterprises.Thomson, London.

- Bhidé, A. V.(2000) Origen y Evolución de Nuevas Empresas. Oxford UniversityPress. México.

- Carlock, R. S y Ward, J (2001) Strategic Planning for the Family Business:Parallel Planning to Unite the Family and Business. Palgrave, London.

- Flamholtz, E. (1990). Growing pains. Jossey-Bass, Carlifonia.

- Fink, M y Kraus, S.(eds) (2009) The Management of Small and Médium Enterprises.Routledge, London.

- Simon. H. (1996) Hidden Champions. Lessons from 500 of the world’s Best UnknownCompanies. Harvard Business School Press, Boston.

- Penrose, E. (1995) The theory of the growth of the firm. Oxford UniversityPress, New York.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.