DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ANÀLISI ECONÒMICA DELS MERCATS Codi 16635102
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
LLOP LLOP, MARIA
Adreça electrònica maria.llop@urv.cat
Professors/es
LLOP LLOP, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analiza el funcionament dels mercats, tot aprofundint en les diferents estructures d'empresa que hi poden haver i tenint en compte la interaccio estrategica que es desencadena entre les diferents empreses

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixements rigorosos sobre le realitat economica AC1
AR1
Saber argumentar les causes i consequencies de les alteracions que es produeixen en un mercat BC3
Comprendre les implicacions economiques de les relacions entre mercats i empreses AC1
Manejar les fonts i dades estadistiques per tal d'analitzar les situacions dels mercats CC3
Organitzar la informacio i les tasques de l'assignatura CC2
CC3
CC6

Continguts
Tema Subtema
1: INTRODUCCIÓ 1.1. Mercat i estructura de mercat
1.2. Mesures de concentració
1.3. Dos exemples il • lustratius: la indústria farmacèutica i el transport aeri
1.4. La organització industrial i la teoria de jocs
TEMA 2: MONOPOLI: DEFINICIÓ, CAUSES I CONSEQÜÈNCIES ECONÒMIQUES 2.1. Les fonts del monopoli
2.2. La maximització dels beneficis
2.3. Monopoli i eficiència


TEMA 3: ALTRES TEMES DEL MONOPOLI 3.1. La discriminació de preus
3.2. Control vertical i integració vertical
3.3. el monopsoni
TEMA 4: COMPETÈNCIA EN QUANTITATS 4.1. Introducció
4.2. El model de Cournot
4.3. La solució de col • lusió
4.4. El model de Stackelberg
TEMA 5: COMPETÈNCIA EN PREUS 5.1. El model de Bertrand
5.2. Diferenciació horitzontal i diferenciació vertical
TEMA 6: INVESTIGACIÓ I DESENVOLUPAMENT (R + D) I ESTRUCTURA DE MERCAT 6.1. La innovació com a forma de competir
6.2. Estructura de mercat i incentius a innovar
6.3. Determinació simultània de producció i I + D: l'oligopoli de Dasgupta i Stiglitz

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
7.5 0 7.5
 
Sessió Magistral
10 5 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 7.5 22.5
 
Atenció personalitzada
5 10 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teórica dels blocs temàtics a l’aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució de problemes i exercicis que consistiran en exercicis numerics dels casos generals plantejats a classe
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i exercicis que consistiran en exercicis numerics dels casos generals plantejats a classe
Atenció personalitzada Resolució dels dubtes que individualment plantegin els estudiants

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura contactar per email amb maria.llop@urv.cat per demanar hora. O bé L’horari d’atenció personalitzada serà els dimecres de 13 a 14 al despatx nº S3.4a

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Per l’avaluacio es tindran en compte:
1. el plantejament i adequacio del cas escollit a l’ambit de l’assignatura
2. el desenvolupament del tema
3. la utilitzacio de fonts d’informacio adients
20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per l’avaluacio es tindra en compte:
1. el numero de llistes d’exercicis entregats en el periode establert
2. el plantejament i resolucio dels exercicis
20%
Altres

Examen. Per l'avaluació es tindran en compte: 1- la realització de les preguntes plantejades 2- Saber plantejar els exercicis

60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria el 100% de la nota s'obtindrà a l'examen final


Fonts d'informació

Bàsica Oliva M., Carles M., Durán C. y Pérez M. J., Teoria de l’organització industrial, 2008, Publicaciones de la URV
Fernández de Castro J. y Duch N., Economía Industrial. Un enfoque estratégico, 2003, McGraw Hill
Cabral L., Economía Industrial, 1998, McGraw Hill
Pepall, L., D. Richards y G.Norman, Organización Industrial: Teoría ypráctica contemporáneos,, 2006, 3a edicion, Thompson
Carlton, D, y J. Perloff, Modern IndustrialOrganization., 4a edicion, Pearson, Addison-Wesley
Church, J. Y Ware, R, Industrial Organization. A Strategic Approach, 2000, McGraw Hill
Maria Llop, Material elaborat per a l'assignatura, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent