DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) MICROECONOMIA AVANÇADA Codi 16635203
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
THEILEN ., BERND GEORG
Adreça electrònica bernd.theilen@urv.cat
Professors/es
THEILEN ., BERND GEORG
Web
Descripció general i informació rellevant El objectiu d’aquesta assignatura es fer donar les eines teòrics per a analitzar situacions de incertesa i amb informació asimètrica. Es consideren multiples aplicacions, com per exemple, els contractes laborals en empreses, les relacions verticals entre empreses, la regulació d’empreses per part del estat, els mercats de assegurançes, o els mercats financers.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I)
  AR2 Plantejar preguntes concretes i rellevants en algun camp de l'Economia i les estratègies investigadores adequades per respondre-les. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Sap diferenciar situacions de risc moral i selecció adversa. AR1
BC3
Sap analitzar situacions amb asimetries d’informació. AC1
BC2
BC5
CC1
Sap aplicar models de risc moral i selecció adversa en diferents contextos. AR1
AR2
BC1
BC2
BC3
CC1

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Elecció amb incertesa 1.1. Utilitat esperada
1.2. Paradoxes d'Allais i Ellsberg
1.3. Mesures d'aversió al risc
TEMA 2: Contractes amb risc moral 2.1. El model principal agent amb risc moral
2.2. Models amb dos esforços
2.3. Models amb esforç continu
TEMA 3: Contractes amb selecció adversa 3.1. El model principal agent amb selecció adversa
3.2. Models amb dos agents
3.3. Models amb un continu d'agents
TEMA 4: Mercats amb risc moral 4.1. Risc moral com fallada de mercat
4.2. Solucions al risc moral
TEMA 5: Mercats amb selecció adversa 5.1. Selecció adversa com fallada de mercat
5.2. Mercats amb contractes a preu únic
5.3. Mercats amb múltiples contractes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
17 9 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis
0 20 20
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i exercicis a casa. Els exercicis s’han de lliurar i es resoldran pels estudiants a l’aula.
Resolució de problemes, exercicis La prova constarà de diferents exercicis a desenvolupar.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura contactar per email amb bernd.theilen@urv.cat per demanar hora.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per l’avaluació es tindran en compte:
1-Els exercicis lliurats
2-L’explicació dels exercicis en classe
3-La participació en la resolució dels exercicis a classe
40%
Proves de desenvolupament La prova inclou preguntes directes sobre un aspectes concrets de la assignatura i exercicis teòrics que s’han de resoldre. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria es farà únicament una prova objectiva que valdrà un 100% de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica I. Macho-Stadler, D. Pérez-Castrillo, Introducción a la economia de la información, 2ª, 2000
J.-J. Laffont, D. Martimort, The theory of incentives, 1ª, 2002
P. Bolton, M. Dewatripont, Contract theory, 1ª, 2005
B. Theilen, Manual Microeconomía Avanzada, , 2013

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA ECONÒMICA DE LES ORGANITZACIONS/16635210
ECONOMIA DEL BENESTAR/16635213

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MÈTODES MATEMÀTICS PER A L'ANÀLISI ECONÒMICA/16635201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI ECONÒMICA DELS MERCATS/16635102
ANÀLISI ECONÒMICA DE LES DECISIONS/16635101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent