DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ, CIÈNCIA I TECNOLOGIA Codi 16635211
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Adreça electrònica agusti.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiud’aquest matèria és estudiar els fonaments micro de dues de les activitats claus de la competitivitat de les empreses i dels progrés de les nacions: l’activitat científica i la innovació. Els primers temes aborden els aspectes relacionats amb l’economia de la ciència i la recerca, per ocupar-se desprès de la innovació, les fonts que la generen i els models teòrics que interpreten la seva generació. Es presenten també diferents models teòrics que han interpretat el canvi tècnic com una font important de creixement. Es presenten principals models de creixement econòmic que han interpretac la innovació com la força principal del progrès. Després s’aprofundeix en els elements del sistema d’innovació, el paper de la recerca bàsica i els incentius de les empreses per dur a terme innovacions. Finalitza el curs amb dos temes que aborden les diferents polítiques tecnològiques i de foment de la innovació dutes a terme a Catalunya, Espanya, la Unió Europea i els Estats Units.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  AC2 Manejar les tècniques economètriques a l'ús per contrastar empíricament prediccions teòriques. (C)
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I)
  AR2 Plantejar preguntes concretes i rellevants en algun camp de l'Economia i les estratègies investigadores adequades per respondre-les. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el paper de la innovació a les societats modernes. Utilitzar eines de tractament estadístics i economètric. Fer us de dades micro i macro relacionades amb l'activitat de R+D i la innovació. Conèixer les principals polítiques públiques per al foment de la innovació. AC1
AC2
AR1
AR2
BC5
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1.-L'economia de la ciència 1.1 Què ès la ciència?
1.2 La recerca com a font generadora de coneixement.
1.3 Polítiques de foment de la recerca científica.
2.- La R+D i la innovació 2.1 El coneixement: de què estem parlant?
2.2 La innovació empresarial.
2.3 Les tipologies de la innovació
2.4 Les fonts de la innovació
3.- La innovació i la estructura de mercat 3.1 L'estructura de mercat i la concentració empresarial
3.1 Relació entre estructura de mercat i canvi tecnològic.
3.3 El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites? Una reconsideració
4.- La innovació, el canvi tecnològic i el creixement econòmic 4.1 L'interès dels economistes pel creixement econòmic
4.2 El canvi tècnic i el creixement de la renda a llarg termini
4.3 El model neoclàssic de creixement
4.4 L'aportació de Joseph Schumpeter.
4.5 Els models neoschumpeterians del creixement econòmic
5.-Els sistemes nacionals d’innovació. 5.1 El sistema de recerca i innovació.
5.2 Els agents del sistema
5.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació.
5.4 R&D, cooperació i transferència de tecnologia.
5.5 La cooperació en matèria d'R&D
5.6 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia.
5.7 Fluxos internacionals de tecnologia
6.-La política de foment de la recerca i la innovació 6.1 Les polítiques públiques de foment de la recerca i la innovació
6.2 La política d'innovació a Catalunya i a Espanya
6.3. Les polítiques de foment de la innovació a la UE
6.3. Les polítiques de foment de la innovació als EEUU i Japó
6.4 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.5 El sistema de patents.
6.6 Les patents a Espanya i a Catalunya

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
26 29 55
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves pràctiques
2 4 6
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura
Sessió Magistral El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Es recomanable que, de tant en tant, l'alumne tingui un contacte amb els professors de la matèria.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Realització d'una prova teòrica
Consisteix en 6 preguntes curtes i un exercici llarg
60%
Proves pràctiques Realització de dos treballs pràctics sobre economia de la ciència i de la innovació 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria constistirà en una prova que engloba tot la matèria del curs i té una ponderació del 100%. Consisteix en 6 preguntes curtes i dos exercicis pràctics.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Scherer, F.M.  (1992): “Schumpeter and Plausible Capitalism”, Journal of Economic Literature, vol. XXX, pp. 1416-1433.

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Aghion, Ph., Howitt, P. (1998): Endogenous Growth Theory, MIT Press, Cambridge, Mass, pp. 53-82.

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. 

Baumol, W. (2002): The Free-Market Innovation Machine: Analyzing the Growth Miracle of Capitalism, PrincetonUniversity Press, Princeton, New Jersey.

Crépon, B., E. Duguet and J. Mairesse (1998), “Research and Development, Innovation and Productivity: An Econometric Analysis at the Firm Level”, Economics of Innovation and New Technology, 7(2), 115-158.

Mansfield, E. (1991): “Academic research and industrial innovation”, Research Policy, vol. 20 (1), pp. 1-12.

Sthephan, P.E. (1996): “The Economics of Science”, Journal of Economic Literature, 34: 1199-1235.

Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.

Veugelers, R., Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities. Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379

Segarra, A. (2007):  “Los actores de la política de innovación a escala regional”   en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent