DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ECONOMIA DEL TRANSPORT Codi 16635215
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
FLORES FILLOL, RICARDO
Adreça electrònica ricardo.flores@urv.cat
Professors/es
FLORES FILLOL, RICARDO
Web http://http://gandalf.fcee.urv.es/professors/RicardoFlores/index.html
Descripció general i informació rellevant Aquest curs analitza l'economia del transport, centrant l'anàlisi en el transport aeri des d'un punt de vista de l'anàlisi econòmica. El material del curs es basa en alguns papers sobre alguns temes rellevants. Es requereixen coneixements de microeconomia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I)
  AR2 Plantejar preguntes concretes i rellevants en algun camp de l'Economia i les estratègies investigadores adequades per respondre-les. (I)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre models de teoria econòmica per tal d’analitzar la presa de decisions d'empreses de transport. AC1
Utilitzar els instruments de la teoria de jocs per tractar la interacció estratègica entre diferents empreses de transport. AC1
AR1
BC2
Aplicar i adaptar els models anteriors a entorns oligopolístics de l’economia del transport. AC1
AR2
Resoldre problemes que impliquin la presa de decisions per part d'empreses de transport. AC1
BC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: Liberalització de la indústria del transport aeri - La desregulació del sector
- La competència entre aerolínies: preus, freqüències i estructura de les xarxes
- Reptes
TEMA 2: Competència en la indústria del transport aeri - Competència en preus i freqüències
- Competència amb el transport privat
TEMA 3: Les xarxes hub-and-spoke - Monopoli: equilibri i eficiència de les xarxes
- Duopoli: equilibri i eficiència
- Fusions en una xarxa hub-and-spoke
TEMA 4: Aliances i fusions - Aliances pro-competitives i anticompetitives
- Quan les aliances no són òptimes?
- Fusions
- Fusions entre empreses diferenciades verticalment
TEMA 5: Models de negoci - Serveis regionals
- Serveis low-cost
TEMA 6: Congestió als aeroports - La internalització de la congestió
- La internalització de la congestió en una xarxa
- La internalització de la congestió i l'estructura de mercat
- Estructura de xarxa i congestió
TEMA 7: Les taxes aeroportuàries - El doble negoci dels aeroports: aeronàutic i serveis comercials
- Regulació: single till vs. dual till
- L'efecte de la miopia dels consumidors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
15 22.5 37.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 13.5 22.5
 
Atenció personalitzada
3 3 6
 
Proves pràctiques
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes.
Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Són classes on el professor exposa els conceptes teòrics corresponents al temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts individualment o per grups.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes individuals o col.lectius. L'horari es detallarà el primer dia de classe.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura contactar per email amb ricardo.flores@urv.cat per demanar hora. També hi haurà un horari d’atenció personalitzada que es concretarà el primer dia de classe.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts individualment o per grups. 40%
Proves pràctiques La prova constarà en aplicar els coneixements adquirits i proposar idees innovadores sobre com extendre els models estudiats. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Pel que fa a l'avaluació de la primera convocatòria, hi haurà un examen que representarà un 60% de la nota final. El 40% restant va lligat al lliurament d'exercicis en classe i participació en classe. Es requereix un mínim de 4 a l'examen per a poder fer la mitjana.

- Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria. Aquest examen comptarà el 100% de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Borenstein, S., , “The evolution of US airline competition,”, , Journal of Economic Perspectives 6, 45-73 (1992).
Morrison, S.A. and C. Winston,, The evolution of the airline industry,, , Brookings Institution (1995).

Complementària

Tirole, J., "The theory of industrial organization", MIT Press (última edició disponible).

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANÀLISI ECONÒMICA DE LES DECISIONS/16635101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent