Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C) |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I) |
|
AR2 |
Plantejar preguntes concretes i rellevants en algun camp de l'Economia i les estratègies investigadores adequades per respondre-les. (I) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Comprendre models de teoria econòmica per tal d’analitzar la presa de decisions d'empreses de transport. |
AC1
|
|
|
Utilitzar els instruments de la teoria de jocs per tractar la interacció estratègica entre diferents empreses de transport. |
AC1 AR1
|
BC2
|
|
Aplicar i adaptar els models anteriors a entorns oligopolístics de l’economia del transport. |
AC1 AR2
|
|
|
Resoldre problemes que impliquin la presa de decisions per part d'empreses de transport. |
AC1
|
BC2
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1: Liberalització de la indústria del transport aeri |
- La desregulació del sector
- La competència entre aerolínies: preus, freqüències i estructura de les xarxes
- Reptes |
TEMA 2: Competència en la indústria del transport aeri |
- Competència en preus i freqüències
- Competència amb el transport privat |
TEMA 3: Les xarxes hub-and-spoke |
- Monopoli: equilibri i eficiència de les xarxes
- Duopoli: equilibri i eficiència
- Fusions en una xarxa hub-and-spoke |
TEMA 4: Aliances i fusions |
- Aliances pro-competitives i anticompetitives
- Quan les aliances no són òptimes?
- Fusions
- Fusions entre empreses diferenciades verticalment
|
TEMA 5: Models de negoci |
- Serveis regionals
- Serveis low-cost |
TEMA 6: Congestió als aeroports |
- La internalització de la congestió
- La internalització de la congestió en una xarxa
- La internalització de la congestió i l'estructura de mercat
- Estructura de xarxa i congestió |
TEMA 7: Les taxes aeroportuàries |
- El doble negoci dels aeroports: aeronàutic i serveis comercials
- Regulació: single till vs. dual till
- L'efecte de la miopia dels consumidors |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes.
Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Són classes on el professor exposa els conceptes teòrics corresponents al temari.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts individualment o per grups. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes individuals o col.lectius. L'horari es detallarà el primer dia de classe. |
|
Descripció |
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura contactar per email amb ricardo.flores@urv.cat per demanar hora.
També hi haurà un horari d’atenció personalitzada que es concretarà el primer dia de classe.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En aquestes classes els alumnes resoldran a la pissarra alguns dels exercicis proposats prèviament i que els alumnes hauran de portar ja resolts individualment o per grups. |
40% |
Proves pràctiques |
La prova constarà en aplicar els coneixements adquirits i proposar idees innovadores sobre com extendre els models estudiats. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Pel que fa a l'avaluació de la primera convocatòria, hi haurà un examen que representarà un 60% de la nota final. El 40% restant va lligat al lliurament d'exercicis en classe i participació en classe. Es requereix un mínim de 4 a l'examen per a poder fer la mitjana. - Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria. Aquest examen comptarà el 100% de la nota final. |
Bàsica |
Borenstein, S., , “The evolution of US airline competition,”, , Journal of Economic Perspectives 6, 45-73 (1992).
Morrison, S.A. and C. Winston,, The evolution of the airline industry,, , Brookings Institution (1995).
|
|
Complementària |
|
Tirole, J., "The theory of industrial organization", MIT Press (última edició disponible). |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANÀLISI ECONÒMICA DE LES DECISIONS/16635101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|