DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INNOVACIÓ TECNOLÒGICA Codi 16635223
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Adreça electrònica agusti.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant El curs aborda el paper de la innovació tecnològica sobre el creixement econòmic i al benestar social. Es presenten els models neoclàssics, els models endògens i, es fa especial ressò, en la contribució de Joseph Schumpeter i els models dinàmics. Després s’aprofundeix en els elements del sistema d’innovació, el paper de la recerca bàsica i els incentius de les empreses per dur a terme innovacions. Finalitza el curs amb dues sessions que aborden les diferents polítiques tecnològiques i de foment de la innovació dutes a terme a Catalunya, Espanya, la Unió Europea i els Estats Units.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  AC2 Manejar les tècniques economètriques a l'ús per contrastar empíricament prediccions teòriques. (C)
  Professionalitzador
  AP5 Reconèixer l'entorn micro i macroeconòmic que afecta a l'empresa i les decisions empresarials. (P)
  AP6 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R + D, creixement, etc.) Al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial. (P)
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual AC1
AC2
AP5
AP6
BC3
BC4
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats AC1
AC2
BC6
CC3
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics AC2
BC4
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat CC5
Mostrar respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones CC5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- MARC CONCEPTUAL, LITERATURA I FONTS ESTADÍSTIQUES
1.1. La innovació: concepte i característiques.
1.2. Adam Smith, Joseph Schumpeter i Kenneth Arrow.
1.3. Manuals de referència.
1.4. Fonts estadístiques.
1.5. ¿Perquè la I+D i la innovació son tan importants?
1.6. La innovació i el cicle econòmic.
1.7. Creixement econòmic e innovació.
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA INNOVACIÓ
2.1. La natura de les idees.
2.2. Bens públics i innovació.
2.3. Estructura de mercat i innovació.
2.4. La dimensió i la edat de la empresa i la innovació.
2.5. El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites?
2.6. Les externalitats.
2.7.Les barreres financeres i la innovació.
TEMA 3.- LES FONTS DE LA INNOVACIÓ
3.1 Les fonts de la innovació.
3.2 La funció de producció del coneixement.
3.3 La capacitat absortiva: la doble cara de la I+D.
3.4 La compra d’I+D externa.
3.5 Externalitats del coneixement i cooperació en I+D.
TEMA 4.- SISTEMES REGIONALS D’ INNOVACIÓ
4.1 Gènesis del concepte ‘Sistema d’Innovació’.
4.2 Agents que participen.
4.3 Presentació de casos importants.
4.4 Tipus de Sistemes d’Innovació.
4.5 Els Parcs Científics i Tecnològics.
4.6 Clústers.
TEMA 5.- COOPERACIÓ EN I+D I TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA.
5.1 Principis per a la cooperació en I+D.
5.2 Canals de cooperació en I+D.
5.3 Determinants de la cooperació en I+D.
5.4 Cooperació i estructura de mercat.
5.5 Capacitat absortiva.
5.6 Acords de cooperació entre empreses i universitats.
5.7 Els Centres Tecnològics.
TEMA 6.- POLÍTIQUES PÚBLIQUES PER AL FOMENT DE LA INNOVACIÓ.
6.1 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació.
6.2 Les polítiques públiques de foment de la innovació.
6.3 L’Agenda Europea de Lisboa.
6.4 Les patents.
6.5 El registre europeu de patents.
6.6 Les patents en les empreses espanyoles.
6.7 Les subvencions per al foment de la ciència i la tecnologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
18 22 40
Presentacions / exposicions
6 12 18
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura
Sessió Magistral El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria
Atenció personalitzada Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Descripció
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Proves de desenvolupament Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

OCDE (2005) Manual de Oslo, París

OCDE (2005) Manual de Frascati, París

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.




Complementària

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Segarra, A. (2007): “El papel de las regiones en el fomento de la innovación: la política industrial en Cataluña” en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).




Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent