DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) ESTRATÈGIES D'INTERNACIONALITZACIÓ Codi 16635225
Ensenyament
Economia (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
Adreça electrònica marialuz.caballero@urv.cat
Professors/es
CABALLERO GABAS, MARIA LUZ
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta asignatura pretén familiaritzar els estudiants amb totes les consideracions i decisions que els equips directius de les empreses contemplen en entorns internacionals. La globalització ha creat noves oportunitats a les companyies per expandir les seves activitats a nivel internacional. És doncs, en aquest entorn global on s’analitzaran les decisions d’entrada i les estratègies que les companyies utilitzen davant d’una expansió internacional. Analitzarem la importancia que les variables organitzatives i socioculturals tenen en la consolidació de l’empresa internacional. Es treballaran casos d’empreses d’èxit internacional, així com també analitzarem per què algunes estratègies han funcionat tant bé en la pràctica. Juntament amb les clases magistrals, es tractaran casos d’estudi a classe amb l’objectiu principal que els alumnes desenvolupin habilitats en la aplicació d’estratègies internacionals per part de les empreses que operen en un entorn global.?

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP3 Comprendre el funcionament dels mercats internacionals. (P)
  AP5 Reconèixer l'entorn micro i macroeconòmic que afecta a l'empresa i les decisions empresarials. (P)
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'estudiant ha de conèixer les diferents estratègies de què disposen les empreses per a establir-se als mercats estrangers AP3
AP5
BC3
CC5
L'estudiant ha de ser capaç d'entendre el paper que els aspectes socio-cultural juguen en la consolidació de les empreses multinacionals AP3
BC3
CC3
L'estudiant ha de ser capaç d'analitzar estudis de cas i identificar els factors d'èxit d'empreses internacionals AP3
BC3
BC5
BC6
CC5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. La globalització 1.1 Introducció
1.2 Què entenem per globalització
1.3 Factors que impulsen la globalització
1.4 El repte ètic de la globalització per les empreses
TEMA 2. L’estratègia internacional

2.1 Introducció
2.2 Concepte d’estratègia
2.3 Anàlisi extern (macro-entorn) i intern (micro-entorn)
2.4 Motius i condicionaments de l’estratègia internacional

TEMA 3. La decisió d’entrada en mercats internacionals

3.1 Introducció
3.2 Anàlisi i selecció de mercats internacionals
3.3 Formes d’entrada en els mercats internacional
3.4 L’elecció del mètode d’entrada
3.5 El procés d’internacionalització seqüencial de l’empresa exportadora a la multinacional

TEMA 4. L’organització de l’empresa internacional

4.1 Introducció
4.2 L’organització de l’empresa internacional
4.3 Ajust estructural en l’estratègia de creixement
4.4 Mecanismes de coordinació i control a l’empresa multinacional
TEMA 5. Els enfocaments estratègics de competència internacional


5.1 Globalització i Fragmentació
5.2 Tipus d’enfocament estratègic.
5.3 L’estratègia de la filial exterior
TEMA 6. Les variables socioculturals.


6.1 Concepte de cultura
6.2 Anàlisi de diferències culturals entre països
6.3 La cultura de negocis en el món: Àsia, Europa, Nord América, Amèrica Llatina
TEMA 7. Els Recursos Humans a l’empresa internacional

7.1 Introducció
7.2 La gestió d’ expatriats: avantatges i inconvenients
7.3 Pràctiques internacionals de Recursos Humans: Reclutament i selecció, Formació i desenvolupament professional, Compensació, L’expatriació a Espanya
TEMA 8. Marketing Internacional


8.1 El desenvolupament de productes i serveis per al mercat global
8.2 La fixació de preus en el mercat global
8.3 Sistemes de distribució internacional
8.4 Estratègies de promoció en el mercat internacional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
14 14 28
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
14 21 35
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes. Presentació de l'assignatura: els continguts i el funcionament, com s'avaluarà, què és el que s'ha de fer i què es demana.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Són classes on el professor exposa els continguts del temari.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball d'estudis de cas d'empreses internacionals
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email amb la profesora per demanar hora.

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En base als estudis de cas treballats durant el curs i el material vist a classe, l'estudiant farà un treball en equip que s'haurà d'exposar a classe 40%
Proves mixtes Examen final dels continguts del curs 50%
Altres

Resolució de problemes i exercicis a l'aula ordinària. S'avaluarà també l'l'assistència i la participación en els debats.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Pel que fa a l'avaluació de la primera convocatòria, hi haurà un examen que representarà un 50% de la nota final, el 40% restant va lligat a la realització del treball en equip i el restant 10% estarà lligat a la resolució de problemes i exercicis durant al curs, així com la participació a classe.

- Pel que fa a l'avaluació de la segona convocatòria, hi haurà un examen general de tota la matèria. Aquest examen comptarà el 100% de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Pla Barber, José & León Darder, Fidel, Dirección de Empresas Internacionales, 2004, Pearson Educación
Barlett, Christopher & Ghostal, Sumantra, Transnational management: text, cases, and readings in cross-border management, 2003,

Al llarg del curs, la professora lliurarà material sobre estudis de cas i altres.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent