DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ D'EMPRESES I Codi 16645101
Ensenyament
Gestió d'Empreses (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GORGORI BONET, EMMA
Adreça electrònica emma.gorgori@urv.cat
Professors/es
GORGORI BONET, EMMA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar els fonaments teòrics i pràctics que integren el sistema conceptual de l'empresa i explicar el seu paper en l'economia. L'objectiu és donar una visió general i introductòria del món de l'empresa i dels negocis en general.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Ser capaç d'analitzar i interpretar l'entorn per poder prendre decisions en l'àmbit de la gestió empresarial.
  AC3 Assolir una visió integrada de totes les dimensions de l'empresa: externa, interna i la de les persones que la formen per a ser capaç d'analitzar els problemes i buscar en equip solucions que permetin assolir els seus objectius estratègics, considerant una gestió socialment responsable.
  AC4 Desenvolupar les capacitats d'innovació i creativitat empresarial que permetin a l'estudiant detectar oportunitats de l'entorn, dur a terme iniciatives emprenedores o emprendre projectes innovadors.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Entendre i conèixer l'empresa com a realitat socioeconòmica, l'estructura organitzativa i el seu funcionament intern i de gestió. AC1
BC5
BC6
CC3
Entendre i interessar-se pel món dels negocis i l'empreneduria. AC4
BC1
CC6
Utilitzar els conceptes desenvolupats a classe per entendre i resoldre casos de la realitat empresarial. AC3
BC1
BC4
BC6
CC3
Analitzar críticament els arguments que apareixen en articles d'actualitat empresarial. AC4
BC4
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: EMPRESA I EMPRESARI 1.1 Introducció conceptual a l'empresa: organització i sistema
1.2 Funcions de l'empresa com a agent econòmic
1.3 Classes d'empreses
1.4 La figura de l'empresari i de l'emprenedor. El pla d'empresa
Tema 2: L'ENTORN EMPRESARIAL 2.1 L'entorn: Concepte, naturalesa i factors
2.2 La resposta de l'empresa a l'entorn: La direcció estratègica
2.3 Eines d'anàlisi de l'entorn
2.4 Sistemes de suport a la presa de decisions
2.5 L'ètica i la responsabilitat social corporativa
Tema 3: LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 3.1 Competitivitat: Conceptes bàsics i anàlisi de les dimensions i els factors competitius
3.2 Recursos i capacitats de l'empresa
3.3 Estratègies competitives i de creixement
Tema 4: ELS SUBSISTEMES EMPRESARIALS 4.1 Subsistema d'administració: Nivells i funcions de decisió administrativa
4.2 El subsistema productiu i d'operacions: Anàlisi de la productivitat
4.3 El subsistema de recursos humans: la motivació i el desenvolupament de les persones
4.4 El subsistema comercial i de marketing
4.5 Subsistema financer i d'inversió

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Debats
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 28 43
Treballs
2 0 2
Presentacions / exposicions
6 10 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura. El primer dia de classe, la professora donarà informació sobre el desenvolupament de l'assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l'assignatura, metodologia docent, bibliografia recomenada i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitats proposades i debats participatius de temes d'actualitat relacionats amb els continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisis, resolució i conclusions de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs Treballs proposats als alumnes que inclouran la realització d'exercicis i la resolució de supòsits. Es fomentarà l'ús de bases de dades, internet i fonts d'informació relacionades amb el contingut de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i debat a classe de temàtiques plantejades per la professora i dels treballs puntuables en la nota final.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Debats
Treballs
Descripció
Seguiment i orientació individual del alumne. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes a les hores de consulta establertes en el despatx dels professors.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es proposaran treballs en grup o individuals per realitzar fora de l'aula, que seran de caràcter obligatori i que podràn ser exposats a l'aula.
La nota final s'obtindrà determinant la mitjana de les qualificacions obtingudes en els treballs i l'exposició del mateixos.
35%
Presentacions / exposicions Participació pro-activa de l'alumne de forma individual en els debats i activitats específiques proposades i resoltes dins l'aula.
15%
Proves objectives de preguntes curtes Proves o preguntes tipus test que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i breu mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. 25%
Proves pràctiques Activitats, problemes o casos a resoldre. l'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues següents:

a)     La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen).

b)     La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 50%) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació de les presentacions / exposicions (que pondera un 15%) i dels treballs (que ponderen un 35%).

En cap cas es guardaran notes per a cursos posteriors.


Fonts d'informació

Bàsica E. Bueno Campos, Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización., Pirámide, 2002
A.M. Castillo Clavero, Introducción a la economía y administración de empresas., Pirámide, 2003
A. Aguirre Sádaba, Fundamentos de economía y administración de empresas., Pirámide, 1992
J. Díez de Castro; C. lópez Redondo; B. Barreiro Fernández y M.A. López Cabarcos, Administración de Empresas. Dirigir en la sociedad del conocimiento., Pirámide, 2002

Complementària E. Bueno; I. Cruz y J.J. Durán, Economía de la empresa: análisis de las desiciones empresariales., Pirámide, 15ª edición 1992
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa aplicada., Pirámide, 1990
M.J. Hernandez Ortiz, Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide, 2000
S. García Moreno; J.J. Nájera sánchez y M. Rico García., Organización y administración de empresas. Una visión práctica., ESIC, 2001
J. García del Junco y C. Casanueva Rocha, Prácticas de la gestión empresarial., Mc Graw-Hill, 2000
E. Martín; J.L. Galán; V. Barroso y J. Cossío, Problemas de economía de la empresa., Pirámide, 1996
E. Díez de Castro; J.L. Galán y E. Martín, Introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 2 volumenes 1996
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa: introducción., Ceura, 1994
A.S. Suárez, Curso de introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 1991
F. Campa Planas, Guia pràctica per a la creació d'empreses, URV, 2010
X. Triadó Ivern, P. Aparicio Chueca, N. Jaría Chacón, A. Elasri Ejjaberi, Administración de la empresa. Teoría y práctica, Mc Graw-Hill, 2011

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent