Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Ser capaç d'analitzar i interpretar l'entorn per poder prendre decisions en l'àmbit de la gestió empresarial. |
|
AC3 |
Assolir una visió integrada de totes les dimensions de l'empresa: externa, interna i la de les persones que la formen per a ser capaç d'analitzar els problemes i buscar en equip solucions que permetin assolir els seus objectius estratègics, considerant una gestió socialment responsable. |
|
AC4 |
Desenvolupar les capacitats d'innovació i creativitat empresarial que permetin a l'estudiant detectar oportunitats de l'entorn, dur a terme iniciatives emprenedores o emprendre projectes innovadors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Objectius |
Competències |
Entendre i conèixer l'empresa com a realitat socioeconòmica, l'estructura organitzativa i el seu funcionament intern i de gestió. |
AC1
|
BC5 BC6
|
CC3
|
Entendre i interessar-se pel món dels negocis i l'empreneduria. |
AC4
|
BC1
|
CC6
|
Utilitzar els conceptes desenvolupats a classe per entendre i resoldre casos de la realitat empresarial. |
AC3
|
BC1 BC4 BC6
|
CC3
|
Analitzar críticament els arguments que apareixen en articles d'actualitat empresarial. |
AC4
|
BC4 BC6
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: EMPRESA I EMPRESARI |
1.1 Introducció conceptual a l'empresa: organització i sistema
1.2 Funcions de l'empresa com a agent econòmic
1.3 Classes d'empreses
1.4 La figura de l'empresari i de l'emprenedor. El pla d'empresa
|
Tema 2: L'ENTORN EMPRESARIAL |
2.1 L'entorn: Concepte, naturalesa i factors
2.2 La resposta de l'empresa a l'entorn: La direcció estratègica
2.3 Eines d'anàlisi de l'entorn
2.4 Sistemes de suport a la presa de decisions
2.5 L'ètica i la responsabilitat social corporativa |
Tema 3: LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL |
3.1 Competitivitat: Conceptes bàsics i anàlisi de les dimensions i els factors competitius
3.2 Recursos i capacitats de l'empresa
3.3 Estratègies competitives i de creixement |
Tema 4: ELS SUBSISTEMES EMPRESARIALS |
4.1 Subsistema d'administració: Nivells i funcions de decisió administrativa
4.2 El subsistema productiu i d'operacions: Anàlisi de la productivitat
4.3 El subsistema de recursos humans: la motivació i el desenvolupament de les persones
4.4 El subsistema comercial i de marketing
4.5 Subsistema financer i d'inversió
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
28 |
43 |
Treballs |
|
2 |
0 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
10 |
16 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. El primer dia de classe, la professora donarà informació sobre el desenvolupament de l'assignatura: objectius, programa, competències de la titulació que es treballen amb els objectius de l'assignatura, metodologia docent, bibliografia recomenada i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Debats |
Activitats proposades i debats participatius de temes d'actualitat relacionats amb els continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisis, resolució i conclusions de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura. |
Treballs |
Treballs proposats als alumnes que inclouran la realització d'exercicis i la resolució de supòsits. Es fomentarà l'ús de bases de dades, internet i fonts d'informació relacionades amb el contingut de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició i debat a classe de temàtiques plantejades per la professora i dels treballs puntuables en la nota final. |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Debats |
Treballs |
|
Descripció |
Seguiment i orientació individual del alumne. Temps reservat per atendre i resoldre dubtes a les hores de consulta establertes en el despatx dels professors. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es proposaran treballs en grup o individuals per realitzar fora de l'aula, que seran de caràcter obligatori i que podràn ser exposats a l'aula.
La nota final s'obtindrà determinant la mitjana de les qualificacions obtingudes en els treballs i l'exposició del mateixos.
|
35% |
Presentacions / exposicions |
Participació pro-activa de l'alumne de forma individual en els debats i activitats específiques proposades i resoltes dins l'aula.
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves o preguntes tipus test que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i breu mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. |
25%
|
Proves pràctiques |
Activitats, problemes o casos a resoldre. l'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació en la 2a convocatòria s'obtindrà com aquella que resulti ser més alta entre les dues següents: a) La nota obtinguda en la prova integral teòrico-pràctica que es realitzi en 2a convocatòria (el 100% de la qualificació final s'obté d'aquest examen). b) La mitjana ponderada entre la nota de la prova integral (examen) realitzat en 2a convocatòria (que pondera un 50%) i les notes obtingudes en 1a convocatòria en l'avaluació de les presentacions / exposicions (que pondera un 15%) i dels treballs (que ponderen un 35%). En cap cas es guardaran notes per a cursos posteriors. |
Bàsica |
E. Bueno Campos, Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización., Pirámide, 2002
A.M. Castillo Clavero, Introducción a la economía y administración de empresas., Pirámide, 2003
A. Aguirre Sádaba, Fundamentos de economía y administración de empresas., Pirámide, 1992
J. Díez de Castro; C. lópez Redondo; B. Barreiro Fernández y M.A. López Cabarcos, Administración de Empresas. Dirigir en la sociedad del conocimiento., Pirámide, 2002
|
|
Complementària |
E. Bueno; I. Cruz y J.J. Durán, Economía de la empresa: análisis de las desiciones empresariales., Pirámide, 15ª edición 1992
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa aplicada., Pirámide, 1990
M.J. Hernandez Ortiz, Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide, 2000
S. García Moreno; J.J. Nájera sánchez y M. Rico García., Organización y administración de empresas. Una visión práctica., ESIC, 2001
J. García del Junco y C. Casanueva Rocha, Prácticas de la gestión empresarial., Mc Graw-Hill, 2000
E. Martín; J.L. Galán; V. Barroso y J. Cossío, Problemas de economía de la empresa., Pirámide, 1996
E. Díez de Castro; J.L. Galán y E. Martín, Introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 2 volumenes 1996
E. Pérez Gorostegui, Economía de la empresa: introducción., Ceura, 1994
A.S. Suárez, Curso de introducción a la economía de la empresa., Pirámide, 1991
F. Campa Planas, Guia pràctica per a la creació d'empreses, URV, 2010
X. Triadó Ivern, P. Aparicio Chueca, N. Jaría Chacón, A. Elasri Ejjaberi, Administración de la empresa. Teoría y práctica, Mc Graw-Hill, 2011
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|