DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ D'EMPRESES II Codi 16645108
Ensenyament
Gestió d'Empreses (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Adreça electrònica txaber.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els continguts de l’assignatura s’enquadren en l’estudi de l’Administració d'Empreses; possant especial atenció en el comportament organitzacional. Disciplina que representa un dels camps de màxim interès per la seva aplicació en l’anàlisi i solució dels problemes empresarials actuals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Tenir l'habilitat per utilitzar adequadament les eines, tècniques i models d'anàlisi que ha d'aplicar a l'estudi de situacions noves o canviants per optimitzar l'eficiència i eficàcia en l'empresa.
  AC3 Assolir una visió integrada de totes les dimensions de l'empresa: externa, interna i la de les persones que la formen per a ser capaç d'analitzar els problemes i buscar en equip solucions que permetin assolir els seus objectius estratègics, considerant una gestió socialment responsable.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar els problemes de planificació i seguiment de resultats de les empreses actuals. AC2
BC3
BC4
CC3
Conèixer els elements bàsics i l'aplicació de conceptes de l'administració d'empreses relacionades amb el comportament organitzatiu. AC2
AC3
BC4
BC6
CC4
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió, de cerca d'informació rellevant i interioritzar actituds i comportaments professionals en un context complex de gestió empresarial. AC2
AC3
BC2
BC3
BC4
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'ADMINISTRACIÓ D'EMPRESES 1.1. La naturalesa de les organitzacions
1.2. L'individu i el grup
TEMA 2. LA PLANIFICACIÓ I EL SEGUIMENT DE RESULTATS 2.1. Els objectius i la planificació: concepte, tipologies i procés
2.2. El procés de seguiment dels resultats
TEMA 3. ESTRUCTURA I DISSENY ORGANITZATIU 3.1. L'estructura organitzativa: concepte, elements i departamentalització
3.2. Tipus d'estructures organitzatives
TEMA 4. EL COMPORTAMENT ORGANITZATIU I LA GESTIÓ DEL CANVI 4.1. Lideratge i cultura organitzativa
4.2. La gestió del canvi

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 12 24
Treballs
12 24 36
Presentacions / exposicions
1 3 4
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Treballs Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Presentacions / exposicions Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Treballs
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball en equip, d'anàlisi i resolució d'un cas pràctic. Cada setmana hi haurà un equip encarregat de realtizar i explicar un cas d'estudi aplicant la teoria del temari. L'equip lliurarà un document. 35%
Presentacions / exposicions Exposició oral del cas pràctic d'estudi realitzat per part de l'equip de treball per al posterior debat. Inclou també l'avaluació de la participaicó activa a les classes, així com la correcta expressió oral i escrita. 15%
Proves objectives de tipus test Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. 25%
Proves pràctiques Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova integral que suposarà el 100% de la qualificació, amb dues parts. Una part teòrica tipus test (50%) i una segona part pràctica (50%). No obstant, els estudiants que disposin de nota en els treballs i presentacions de la 1a convocatòria se li aplicaran la mateixa ponderació.


Fonts d'informació

Bàsica

Bateman, T. y Snell, S. (2009), Administración: liderazgo y colaboración enun mundo competitivo, McGrawHill, México.

Daft, R. L., (2004), Administración, Thomson, México

Díez de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. LópezCabarcos, M.A. (2002), Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad delconocimiento, Pirámide, Madrid.

Luthans, F. (2008), Comportamiento organizacional, McGrawHill, México.

Robbins, S. P. (2009), Comportamiento organizacional, Pearson Education,México. Última edició.

Complementària

Bueno Campos, E. (1997): Organización de empresas: Estructura, procesos y modelos. Madrid: Pirámide.

Daft, R. L. (2000): Teoría y diseño organizacional, 6a edició. México: International Thomson.

Brunet, I. y Vidal, A. (2004). Empresa y recursos organizativos. Madrid: Piràmide.

Brunet, I. y Vidal, A. (2007). El gobierno del factor humano. Madrid: Delta.

Hodge, B. J.; Anthony, W. P.; Gales, L. M. (1998): Teoría de la organización: Un enfoque estratégico, 5a edició. Madrid: Prentice Hall.

Mintzberg, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel.

Mintzberg, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo.

Morales Gutiérrez, A. C. (2004): Análisis y diseño de sistemas organizativos. Madrid: Thomson-Civitas.

Morales Gutiérrez, A. C. (2000): Arquitectura de sistemas organizativos. Córdoba: ETEA.

Pérez Gorostegui, E. (2007), Comportamiento organizativo, Madrid: Ramón Areces.

Robbins, S. P y Coulter, M. (2010), Administración. México: Pearson Education. Última edició.

Wagner, J. A.; Hollenbeck, J. R. (2004): Comportamiento organizativo. Madrid: Thomson-Paraninfo.

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent