Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Ser capaç d'analitzar i interpretar l'entorn per poder prendre decisions en l'àmbit de la gestió empresarial. |
|
AC2 |
Tenir l'habilitat per utilitzar adequadament les eines, tècniques i models d'anàlisi que ha d'aplicar a l'estudi de situacions noves o canviants per optimitzar l'eficiència i eficàcia en l'empresa. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Objectius |
Competències |
Identificar i definir les macromagnituds i els indicadors que s'utilitzen per a:
- mesurar i analitzar l'activitat econòmica i el creixement econòmic d'un país;
- estudiar els desequilibris interns i externs d'una economia.
|
AC1 AC2
|
BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Analitzar les dades a partir de la informació que subministren els principals organismes d'estadística (nacionals i internacionals) per a ser capaç d'interpretar:
- des d'una perspectiva temporal i espaial l'evolució de les diferents variables econòmiques;
- l'evolució d'una variable econòmica en funció del comportament d'altres variables. |
AC1 AC2
|
BC1 BC5 BC6
|
CC2 CC3 CC4
|
Els coneixement adquirits per l'estudiant li han de permetre:
- conèixer i saber interpretar l'entorn econòmic de l'empresa;
- seleccionar la informació rellevant a l'hora de prendre decisions de inversió;
- interpretar la informació econòmica que apareix als mitjans de comunicació i en revistes especialitzades. |
AC1 AC2
|
BC5 BC6
|
CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Com mesurem l’activitat econòmica? |
1. Què mesurem? Els principals agregats macroeconòmics
2. El PIB per les tres vies: oferta, renda i despesa
3. Del PIB a la capacitat/necessitat de finançament d’un país
4. D’on traiem la informació? Principals fonts estadístiques
|
Tema 2. Com mesurem el creixement econòmic? |
1. Comparacions temporals: taxes i índexs
2. L’índex de volum com a mesura del creixement real d’un país
3. Comparacions territorials: la Paritat del Poder Adquisitiu
4. D’on traiem la informació? Principals fonts estadístiques
|
Cas aplicat Tema 1-2: Indicadors de l’activitat econòmica d’un país
|
|
Tema 3. Desequilibris interns d’una economia
|
1. La inflació. Indicadors de preus
2. L’atur. Indicadors del mercat de treball
3. Desequilibris del sector públic: dèficit i deute
4. D’on traiem la informació? Principals fonts estadístiques
|
Tema 4. Les relacions externes d’una economia
|
1. Document d’anàlisi: La Balança de Pagaments
2. El comerç exterior. Indicadors
3. D’on traiem la informació? Principals fonts estadístiques
|
Cas aplicat Tema 3-4: Desequilibris interns i externs d’una economia |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
13 |
15 |
28 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
4 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
2 |
10 |
Treballs |
|
10 |
5 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats de realització de problemes a l'aula (avaluables) |
Treballs |
Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables) |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Prova de desenvolupament (examen final).
S'avaluaran conjuntament les sessions magistrals i les pràctiques TIC. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució dels casos aplicats |
30% |
Treballs |
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació final en segona convocatòria serà: a) Pels alumnes que han fet el treball de l'assignatura: 20% treball i 80% examen final. b) Pels alumnes que no han fet el treball de l'assignatura: 100% examen final. |
Bàsica |
Muñoz Cidad, C. et al., Las cuentas de la nación. Introducción a la economía aplicada., 3, 2008
SERRANO, J. et al., Entorno económico: Instrumentos para su análisis, , 2009
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, , 2000
|
|
Complementària |
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.) , Lecciones de economía española, 10, 2011
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|