DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) MARKETING II Código 16645118
Titulación
Gestión de Empresas (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Correo-e jaume.gene@urv.cat
Profesores/as
GENÉ ALBESA, JAUME
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura pretén per una part dotar dels fonaments teòrics necessaris sobre les diferents línies estratègiques que intervenen en el màrqueting, especialment per aquells estudiants interessats en la recerca. Però a més, vol implicar l'alumne en la presa de decisions de màrqueting des d'una perspectiva pròxima a la realitat de l'empresa. L'assignatura mostra l'aplicació transversal dels coneixements de màrqueting que l'alumne haurà adquirit al llarg de la seva formació acadèmica, en les decisions sobre aspectes del desenvolupament estratègic de l'empresa. Combina l'exposició conceptual, l'anàlisi teòric i l'estudi de casos reals.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Ser capaz de analizar e interpretar el entorno para poder tomar decisiones en el ámbito de la gestión empresarial.
  AC2 Tener la habilidad para utilizar adecuadamente las herramientas, técnicas y modelos de análisis que debe aplicar al estudio de situaciones nuevas o cambiantes para optimizar la eficiencia y eficacia en la empresa.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Comprendre la transcendència de l'estratègia en la consecució dels objectius de màrqueting. AC1
AC2
CC2
CC3
Analitzar els fonaments teòrics de les estratègies de màrqueting, principals models i orientació per a una futura anàlisi de l'estat de l'art en profunditat. AC1
AC2
BC2
BC3
BC5
CC2
CC3
CC4
Comprendre les diferents situacions de desenvolupament estratègic en l'àmbit del màrqueting i l'aplicació dels fonaments teòrics i pràctics asimilats. AC1
AC2
BC2
BC3
BC5
CC2
CC3
CC4
Practicar la crítica de les decisions estratègiques adoptades per les empreses, mitjançant el mètode del cas. AC1
AC2
BC2
BC3
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. DIMENSIONES DEL MARQUETING DE SERVICIOS 1.1. Marketing Tradicional.
1.2. Marketing Interactivo.
1.3. Marketing Interno.

TEMA 2. LA CALIDAD DEL SERVICIO 2.1. Definición.
2.2. Influencia de los elementos de la servucción.
2.3. Diseño para la calidad.
2.4. Modelo de diagnóstico de la calidad.
2.5. Mejora de la calidad.
TEMA 3. e-MARKETING 3.1. eBusiness y eMarketing
3.2. entorno
3.3. categorías
3.4. estrategias de eMarketing
3.5. eMarketing mix
TEMA 4. MARKETING EN BUSCADORES 4.1. Google
4.2. SEO
4.3. SEM
4.4. Analítica Web
TEMA 5. REDES SOCIALES 5.1. Web 2.0
5.2 Principales redes sociales.


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 2 4
 
Sesión magistral
30 30 60
Debates
4 4 8
Resolución de problemas/ejercicios
10 10 20
Trabajos
16 20 36
Presentaciones/exposiciones
6 4 10
 
Atención personalizada
8 0 8
 
Pruebas objetivas de tipo test
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Es realitzarà una primera sessió de presentació de l'assignatura, que pretendrà posar en evidència la transcendència de la formulació d'estratègies de màrqueting. S'exposaran els 9 temes estratègics seleccionats per tractar durant el curs. A més s'explicaran conceptes bàsics que facilitessin l'estudiant a contextualitzar-se amb l'assignatura.
Sesión magistral Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.
Debates Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne. D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar, mitjançant un mètode inductiu. D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup.
Resolución de problemas/ejercicios Aplicació a l'aula dels coneixements teòrics, anàlisi i presentacions d'estudis de casos, resolució de problemes relacionats amb els continguts del mòdul.
Trabajos Presentació escrita del treball sobre els contiguts de l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral del treball.
Atención personalizada Amb tutories al llarg del curs.

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Trabajos
Presentaciones/exposiciones
Pruebas objetivas de tipo test
descripción
El professor mantindrà un contacte personal amb cada estudiant per orientar el seu treball.

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones Presentació del treball individual. 30%
Pruebas objetivas de tipo test 20 preguntes tipus test a contestar com a part de l'examen final. 70%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindran els mateixos criteris que en la primera. Les qualificacions de debats, de casos pràctics i del treball, es mantindran per a la segona convocatòria.


Fuentes de información

Básica Kotler, Philip, Direccions De Marketing, Edición Del Milenio, Madrid, Prentice Hall, 2000
Marketing, Martín Armario Enrique, , Barcelona, ARIEL, 1993
Marketing Estrategico, Teoria y Casos, Munuera Aleman, José Luis Rodriguez Escudero, Ana Isabel, , Madrid, Pirámide, 1998
Strategic Marketing Problems: Cases and Comments: International Edition, Kerin Roger y Peterson Robert, 12, Pearson 2012
Strategic Market Management, Aaaker David, 5, Wiley 1998

Bibliografia exercicis 

El material per a la resolució de treballs pràctics serà lliura pel professor al llarg del curs.

Complementaria Como Se Hace un Plan Estratégico: Modelo de Desarrollo de una Empresa, Abascal Rojas, Francisco, , Madrid ESIC 1996
Marketing relacional, Barroso Castro , Carmen y Martin Armario Enrique, , Madrid ESIC 1999
Marketing Estrategico, Lambin, Jean-Jacques, , Madrid Mc Graw Hill
Marketing Internacional, Nieto Churruca, Ana, Llamazares García-Lomas, Olegario, , Madrid Piramide 1995

Bibliografia complementària

A més la professora penjarà en moodle o donarà als estudiants material complementari per a cada temàtica tractada com capítols de llibres, casos d'estudi, articles de revistes acadèmiques i professionals.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.