DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ESTRATÈGIA I MÀRQUETING PER A L'EMPRENEDOR Codi 16655101
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant S'inclouen continguts sobre l'anàlisi del macroentorn i del microentorn de l'empresa, la identificació d'oportunitats en el mercat i la realització d'un pla de màrqueting complet de nous projectes emprenedors i innovadors enfocant en aspectes pràctics com la previsió de vendes i la gestió comercial. A través de casos d'estudi, debats i treballs, l'estudiant haurà de desenvolupar les capacitats analítiques i comunicatives per dur a terme un estudi de mercat, proposar estratègies comercials adequades per a una empresa en totes les fases del seu creixement que permeti la constant innovació de la empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
 A2 Integrar els coneixements adequats per dissenyar el pla d'empresa.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar l'entorn nacional i internacional per determinar idees innovadores de negoci.
Desenvolupar una visió estratègica de l'empresa i dissenyar un pla de màrqueting integral per a un projecte d'innovació empresarial.
Analitzar tècniques avançades per a la previsió de vendes.
Adquirir les eines d'anàlisi, gestió i desenvolupament d'informació en la implantació d'una estratègia emprenedora.
 A2 Entendre i valorar el paper de l'emprenedor en la societat moderna.
Desenvolupar una visió estratègica de l'empresa i dissenyar un pla de màrqueting integral per a un projecte d'innovació empresarial.
 A7 Analitzar l'entorn nacional i internacional per determinar idees innovadores de negoci.
Desenvolupar una visió estratègica de l'empresa i dissenyar un pla de màrqueting integral per a un projecte d'innovació empresarial.
Adquirir les eines d'anàlisi, gestió i desenvolupament d'informació en la implantació d'una estratègia emprenedora.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Dissenya nous productes, processos,...analitzant riscos i beneficis
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica necessitats de formació
Desenvolupa recursos i estratègies que li facilitin la transició al món laboral

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 . Empresa i màrqueting 1.1. El concepte d’empresa
1.2. El contingut del marketing
1.3. La gestió del marketing a l'empresa
1.4. Les diferents òptiques en la gestió del marketing
Tema 2. Planificació estratègica i procés de marketing 2.1 La planificació estratègica corporativa.
2.2 Estratègies competitives
2.3 Estratègies de creixement
2.4 El procés de marketing estratègic
Tema 3. Anàlisi de models de negoci. L’anàlisi Canvas 3.1 Definició de model de negoci
3.2 Mòduls de l’Anàlisi Canvas
3.3 Plantilla per l’anàlisi
Tema 4 . L'entorn de marketing 4.1. L'entorn de marketing
4.2. El microentorn de marketing
4.3. El macroentorn de marketing
4.4. Identificació de les forces competidores
4.5. Comportament del consumidor
4.6. Comportament de compra de les organitzacions.
Tema 5. La informació del mercat 5.1 El sistema d’informació de marketing.
5.2 Concepte i objectiu de la investigació del mercat.
5.3 Tipus d’investigació de mercats.
5.4 Les fonts d’informació.
5.5 El procés d’investigació de mercats
Tema 6 . Mòdul de segmentació del mercat 6.1. El significat de la segmentació
6.2. Els criteris de segmentació
6.3. Estratègies de segmentació
6.4. El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
Tema 7. Mòdul de Proposta de Valor 7.1 Concepte i dimensions del producte
7.2 Cartera de productes
7.3 La marca
7.4 Altres atributs del producte
7.5 El cicle de vida del producte
7.6 La gestió dels serveis
7.7 Conceptes de preus i marges
7.8 Fixació de preus
Tema 8. Mòdul de Canals 8.1 Els canals de distribució
8.2 Elecció i motivació de canals de distribució
8.3 Els canals de comunicació
8.4 La comunicació integrada de màrqueting
8.5 El mix de comunicació
8.6 Principis de la publicitat
8.7 Gestió de la força de vendes
8.8 La promoció de vendes
8.9 Les relacions públiques
8.10 El màrqueting directe i l’e-comerce
Tema 9. Mòdul de Relacions amb el Client 9.1 Introducció al Marketing de relacions.
9.2 Marketing de freqüència
9.3 Marqueting de relacions socials.
9.4 Marketing de Base de dades.
9.5 Marketing 1 a 1
9.6 CRM
9.7 Marketing associatiu
Tema 10. Gestió del model de negoci 10.1 Disseny de models de negoci.
10.2 Avaluació de models
10.3 Evolució del model de negoci
10.4 Gestió de varis models

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A7
B2
B3
B6
40 32 72
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A7
B2
B3
B6
5 5 10
Presentacions / exposicions
A1
A2
A7
B2
B3
B6
C4
C6
10 30 40
Atenció personalitzada
4 16 20
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
B2
B3
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al continguts i mecànica de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis Enunciats o articles amb preguntes a resoldre a classe.
Presentacions / exposicions Exposició del treball.
Atenció personalitzada A l'aula o al despatx del professor

Atenció personalitzada
Descripció
En els dies de consulta previa cita amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
A2
A7
B2
B3
B6
C4
C6
Del treball realitzat de forma individual sobre un projecte emprenedor. 30%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
B2
B3
Del contingut teòric. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria es pot valorar el treball realitzat durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica Kotler i Keller , Dirección de Marketing, (2012)., . Editorial Prentice Hall.
Osterwalder, Alexander i Pigneur,, Generación de modelos de negocio., (2011)., Deusto.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent