DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) COMPETÈNCIES EMPRENEDORES Codi 16655102
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLA NOLLA, BIBIANA
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica 0
Professors/es
VILLA NOLLA, BIBIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Es treballaran diverses habilitats com el treball en equip, la comunicació, el lideratge, la negociació, la recollida d'informació i parlar en públic entre d'altres. D'altra banda, l'assignatura pretén que l'estudiant comprengui el funcionament d'una empresa i del paper dels recursos humans. A més, s'enfoca en com es poden desenvolupar les competències d'intel•ligència emocional del personal de l'empresa. Es remarca la importància d'analitzar el punt de vista de les pimes i de l'empresa familiar donada la seva importància.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Prendre consciència de la importància de les habilitats directives com a capacitats i competències a aprendre i desenvolupar al llarg de la vida.
Desenvolupar competències directives, de gestió i competències socials per a noves emprenedories.
Conèixer el catàleg d'habilitats directives i competències que haurien de dominar els directius i emprenedors.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. LA INICIATIVA EMPRENDEDORA 1.1. El proceso de emprender
1.2. Factores condicionantes del emprendimiento
1.3. Perfil del emprendedor
1.4. Las habilidades del emprendedor
2. DESARROLLO DE COMPETENCIAS 2.1. Concepto de competencia
2.2. La gestión por competencias
2.3. Identificación y medida de competencias
2.4. Adecuación de competencias a los roles
2.5. Importancia de las habilidades directivas
2.6. El catálogo de habilidades directivas
3. COMPETENCIAS PARA EMPRENDER 3.1. Creatividad e innovación
3.2. Liderazgo y gestión de equipos
3.3. Gestión de relaciones: capital social y networking
3.4. Habilidades de comunicación y persuasión
3.5. Técnicas de negociación y resolución de conflictos
3.6. Inteligencia emocional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
Sessió Magistral
A1
B6
14 14 28
Treballs
B5
C4
14 14 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
B6
C4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació. Discussió sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l'assignatura. Formació de grups de treball.
Sessió Magistral S’introdueixen els continguts conceptuals de l’assignatura. Són de tipus participatiu, i s’espera que l’estudiant aprofundeixi el seu coneixement del temari a base d’estudi personal fora de l’entorn de l’aula.
Treballs Es proposarà una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Algunes d'aquestes activitats es faran a l’aula durant les hores de classe. Són activitats experiencials, que reprodueixen situacions del context organitzatiu. Per tant, cal la participació activa de cada estudiant. Aquesta participació s’espera també en les sessions magistrals i en la valoració dels treballs d’altres grups. Una part dels treballs requereixen la preparació prèvia fora de classe.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per a confirmar la visita.

Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email per convenir dia i hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B5
C4
Seguiment de les instruccions dels treballs.
Aplicació dels conceptes teòrics claus a la pràctica.
Professionalitat.
Resultats de les activitats portades a terme a l’aula.
70%
Proves mixtes
A1
B6
C4
Prova d’integració: Prova final on es requereix integrar els coneixements i habilitats de tots els temes vistos en l'assignatura.
Cal obtenir almenys un 40% (4/10) en la nota d'aquest examen per tal de que faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es determinarà a partir de la prova final i els exercicis presentats prèviament a aquesta. Els estudiants que hagin suspès o no s'hagin presentat a la primera convocatòria hauran de parlar amb la professora per a determinar quines parts de l'avaluació caldrà tornar a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica
Desarrollo de habilidades directivas David A. Whetten, Kim S. Cameron Mèxic: Pearson Education 2005 Altres


Management Skills: Making the most of people Robin Evenden; Gordon Anderson Anglaterra: Addison-Wesley 1992 Altres


Habilidades de Dirección W. David Rees; Christine Porter Madrid: Thomson 2003 Altres


Dirigir personas: fondo y formas Juan Luis Urcola Tellería Madrid: ESIC 2010 Altres


12: the elements of great managing Rodd Wagner; James K. Hart NY, EUA: Gallup Press 2006 Altres


32 destrezas del mando: iniciación a la gestión por competencias: skill builders Jon Warner Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces: HRD Press 2008 Altres


The SAGE handbook of leadership Alan Bryman Anglaterra: SAGE 2011 Altres


Entrepreneurial Skills (2nd Ed.) Cecile Nieuwenhuizen Double Storey Publishers 2009 Altres
The E Factor: Entrepreneurial Competencies for Personal and Business Success David Gibson Pearson 2006 Altres
Complementària

•    Casado, José Manuel (2000) El directivo del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

•    Clegg, Brian (2000) Instant Motivation. London: Kogan Page.

•    Commarmond, Gisèle; Exiga, Alain (1999) Cómo fijar objetivos y evaluar resultados. Bilbao: Deusto.

•    Costa, Miguel; López, Ernesto (1997) Los secretos de la dirección: manual práctico para dirigir organizaciones y equipos. Madrid: Pirámide

•    Fernández López, Sergio (2007) Cómo gestionar la comunicación en organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea, 2007. 

•    Fisher, Roger; Ury, William; Patton, B. (2011) Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

•    Keenan, Kate (1997) Claves de la eficacia directiva. Barcelona: Bestselia.

•    Muchielli, Roger (1977) La dinámica de los grupos. Madrid: Iberico Europea de Ediciones.

•    Nelson, Bob (2005) 1001 formas de motivar. Barcelona: Gestión 2000.

•    Nelson, Bob; Spitzer; Dean (2005) 1001 formas de recompensar el trabajo bien hecho: cómo gratificar y fidelizar empleados. Barcelona: Gestión 2000.

•    Shani, A.B.; Lau, James B. (2000) Behavior in Organizations: an experiential approach (7th ed.). Boston: McGraw-Hill.

•    Steers, Richard M.; Porter, Lyman W. (1991) Motivation and work behavior. London: McGraw-Hill.

•    Stewart, Jacqueline; Couper, David (2004) Desarrollo de habilidades directivas. Madrid: Abetas.

•    Ury, William (2000) ¡Supere el no!: cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Gestión 2000.

•    Valls, Antonio (1998) Las 12 habilidades directivas clave. Barcelona: Gestión 2000.

•    Weiss, Tracey (2003). Coaching competencies and corporate leadership. FL, USA: St. Lucie Press, cop.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent