DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) COMPETÈNCIES EMPRENEDORES Codi 16655102
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLA NOLLA, BIBIANA
Adreça electrònica bibiana.villa@urv.cat
Professors/es
VILLA NOLLA, BIBIANA
Web http://www.bibivilla.consulting
Descripció general i informació rellevant <p> L'assignatura d'habilitats emprenedores està enfocada per tal que l'alumne conegui i integri les habilitats que l'emprenedor necessita en un entorn tan canviant i complex com el d'avui. És una assignatura vivencial, experiencial i d'equip, on es desenvoluparà un pla de ruta i el seu seguiment per tal d'adquirir al llarg de les sessions totes les competències necessàries.</p><div><br /></div><div>Es treballarà des d'un inici la innovació i la creativitat, el disseny del pensament i les habilitats en les startups, passant per la gestió emocional, l'empoderament de l'emprenedor, la comunicació i persuasió per a missatges d'impacte, la resolució de problemes.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Prendre consciència de la importància de les habilitats directives com a capacitats i competències a aprendre i desenvolupar al llarg de la vida.
Desenvolupar competències directives, de gestió i competències socials per a noves emprenedories.
Conèixer el catàleg d'habilitats directives i competències que haurien de dominar els directius i emprenedors.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. EL EMPRENDEDOR DE HOY 1.1. El entorno emprendedor. Historia y evolución.
1.2. Habilidades del emprendedor actual.
1.3 Mindset para el emprendedor.
1.4 Propósito y valores
2. GESTIÓN EMOCIONAL 2.1. Que es la gestión emocional.
2.2 Factores de la gestión emocional: autoconocimiento, autoregulación, motivación, empatía y relaciones sociales.
3. LA COMUNICACIÓN DEL EMPRENDEDOR 3.1 Lenguaje y pensamiento positivo
3.2 Como funciona la mente. Neuromárqueting.
3.3 Construcción del mensaje de impacto.
4. DESIGN THINKING 4.1 Introducción a las metodologías más actuales para la creación e innovación en las startups.
4.2 Habilidades para el Design Thinking
4.3 El proceso del Design Thinking. Casos Reales
5. LEAN STARTUP 5.1 Introducción a las metodologías más actuales para la creación e innovación en las StratUps.
5.2 Habilidades para el Lean StartUp.
5.3 El proceso de Lean StartUp. Casos Reales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Treballs
A1
CT1
CT4
CT5
4 10 14
Sessió Magistral
A1
CT1
CT5
CT6
18 10 28
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
CT1
CT4
CT5
CT6
4 11 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació. Discussió sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l'assignatura. Formació de grups de treball.
Treballs Es proposarà una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Algunes d'aquestes activitats es faran a l’aula durant les hores de classe. Són activitats experiencials, que reprodueixen situacions del context organitzatiu. Per tant, cal la participació activa de cada estudiant. Aquesta participació s’espera també en les sessions magistrals i en la valoració dels treballs d’altres grups. Una part dels treballs requereixen la preparació prèvia fora de classe.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Les sessions tenen un caràcter dinàmic i experiencial i es compta també amb la participació de l'estudiant.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Es realitzarà un pla d'acció on el participant anirà desenvolupant les accions realitzadas amb la finalitat d'aprendre, adquirir i integrar les competències vistes en les classes magistrals.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per a confirmar la visita.

Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email per convenir dia i hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
CT1
CT4
CT5
Seguiment de les instruccions dels treballs.
Aplicació dels conceptes teòrics claus a la pràctica.
Professionalitat.
Resultats de les activitats portades a terme a l’aula.
20%
Sessió Magistral
A1
CT1
CT5
CT6
S'avaluarà la participació activa en les sessions magistrals. 20%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
CT1
CT4
CT5
CT6
Pla d'acció que l'estudiant haurà d'anar complimentant a partir dels continguts de la Sessió Magistral i la pròpia activitat per tal d'adquirir les competències treballades. 30%
Proves mixtes
A1
CT5
Prova d’integració: Prova final on es requereix integrar els coneixements i habilitats de tots els temes vistos en l'assignatura. Constarà de la part oral i una part escrita de reflexió.
Cal obtenir almenys un 40% (4/10) en la nota d'aquest examen per tal de que faci mitja amb la resta d'elements de l'avaluació.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es determinarà a partir de la prova final i els exercicis presentats prèviament a aquesta. Els estudiants que hagin suspès o no s'hagin presentat a la primera convocatòria hauran de parlar amb la professora per a determinar quines parts de l'avaluació caldrà tornar a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica Steve Blank; Bob Dorf, El manual del emprendedor, 2012, California, EEUU
Tom Kelley; Jonathan Littman, Las 10 caras de la innovación, 2010, California, EEUU
Daniel Goleman, Inteligencia Emocional, 2006, NYC, EEUU
Chade-Meng Tan, Busca en tu interior, 2012, California, EEUU
Stephen Covey, Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, 1989, NYC, EEUU
Tony Hsiesh, Delivering Happiness, 2013, California, EEUU
Tim Brown, Diseñar el cambio, 2020, California, EEUU
Eric Ries, El método Lean Startup, 2011, California, EEUU
Jake Knapp, Sprint. Resolver problemas y testar nuevas ideas., 2016, California, EEUU
Rubén Turienzo, Haz que suceda, 2019, Madrid, España

The SAGE handbook of leadership         Alan Bryman      Anglaterra: SAGE            2011     

Entrepreneurial Skills (2nd Ed.)                Cecile Nieuwenhuizen Double Storey Publishers            2009     

The E Factor: Entrepreneurial Competencies for Personal and Business Success             David Gibson     Pearson                 2006



















































Complementària

•    Casado, José Manuel (2000) El directivo del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

•    Clegg, Brian (2000) Instant Motivation. London: Kogan Page.

•    Commarmond, Gisèle; Exiga, Alain (1999) Cómo fijar objetivos y evaluar resultados. Bilbao: Deusto.

•    Costa, Miguel; López, Ernesto (1997) Los secretos de la dirección: manual práctico para dirigir organizaciones y equipos. Madrid: Pirámide

•    Fernández López, Sergio (2007) Cómo gestionar la comunicación en organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea, 2007. 

•    Fisher, Roger; Ury, William; Patton, B. (2011) Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

•    Keenan, Kate (1997) Claves de la eficacia directiva. Barcelona: Bestselia.

•    Muchielli, Roger (1977) La dinámica de los grupos. Madrid: Iberico Europea de Ediciones.

•    Nelson, Bob (2005) 1001 formas de motivar. Barcelona: Gestión 2000.

•    Nelson, Bob; Spitzer; Dean (2005) 1001 formas de recompensar el trabajo bien hecho: cómo gratificar y fidelizar empleados. Barcelona: Gestión 2000.

•    Shani, A.B.; Lau, James B. (2000) Behavior in Organizations: an experiential approach (7th ed.). Boston: McGraw-Hill.

•    Steers, Richard M.; Porter, Lyman W. (1991) Motivation and work behavior. London: McGraw-Hill.

•    Stewart, Jacqueline; Couper, David (2004) Desarrollo de habilidades directivas. Madrid: Abetas.

•    Ury, William (2000) ¡Supere el no!: cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Gestión 2000.

•    Valls, Antonio (1998) Las 12 habilidades directivas clave. Barcelona: Gestión 2000.

•    Weiss, Tracey (2003). Coaching competencies and corporate leadership. FL, USA: St. Lucie Press, cop.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent