DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) COMPETÈNCIES EMPRENEDORES Codi 16655102
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLA NOLLA, BIBIANA
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica bibiana.villa@urv.cat
Professors/es
VILLA NOLLA, BIBIANA
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant <p>Aquesta assignatura està enfocada per tal que l’alumne conegui i integri les habilitats que l’emprenedor necessita en un entorn tant canviant i complex com el d’avui. Vivim en moments de màxima incertesa. Moments on els models de negoci ja no es poden preveure i moments on en un reduït temps es pot passar a l’èxit d’una start up, la seva sortida a borsa i el seu tancament.&nbsp;</p><p>Per tant farem un treball profund en matèria de mentalitat de l’emprenedor, de la gestió emocional i gestió de l’energia, l’empoderament d’un mateix i dels equips de treball. La comunicació i la persuasió com a base per a l’èxit i construir missatges d’impacte. A més altres habilitats com la presa de decisions, la gestió del temps, la generació d’idees, el disseny del pensament, etc.&nbsp;</p><p>És una assignatura vivencial, experiencial i d’equip, on es desenvoluparà un pla de ruta i el seu seguiment per tal d’adquirir al llarg de les sessions totes les competències necessàries per empendre amb èxit.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Prendre consciència de la importància de les habilitats directives com a capacitats i competències a aprendre i desenvolupar al llarg de la vida.
Desenvolupar competències directives, de gestió i competències socials per a noves emprenedories.
Conèixer el catàleg d'habilitats directives i competències que haurien de dominar els directius i emprenedors.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement professional.
Desenvolupar l’actitud professional.
Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat.
Dissenyar itineraris professionals específics.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Habilitats de l'emprenedor 1.1 L'emprenedoria. Una actitud.
1.2 Perquè un mapa de ruta per al desenvolupament de l'emprenedor
1.3 Les habilitats de l'emprenedor
1.4 Intenció, causa, propòsit i valors
2. Mindset de l'emprenedor 2.1 Com funciona el cervell.
2.2 Pensament ràpid, pensament lent.
2.3 Conviccions empoderadores i limitants.
3. Gestió emocional 3.1 Què és el mestratge emocional.
3.2 Alguns elements en el mestratge emocional.
3.3 Les emocions als equips.
4. Comunicació i Persuasió 4.1 Habilitats del comunicador
4.2 Alguns biaixos psicològics.
4.3 Neuromàrqueting.
4.4 Construcció d'un missatge d'impacte.
5. Metodologies àgils: Design Thinking i Lean Start Up 5.1 Introducció a les metodologies més actuals per a la creació i innovació a les startups i empreses.
5.2 Habilitats per al Design Thinking i Lean Start Up
5.3 El procés de Design Thinking. Casos reals.
5.4 El procés de Lean Start Up. Casos reals
6. Negociació, presa de decisions i gestió del temps 6.1 Recursos per a negociació
6.2 Recursos per a la presa de decisions
6.3 Recursos per a la gestió del temps
6.4 Altres eines per a l’èxit

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Treballs
A1
14 10 24
Sessió Magistral
A1
CT6
14 6 20
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
CT6
1 14 15
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l’assignatura, continguts, metodologia i criteris de d’avaluació. Discussió sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l’assignatura. Es remarcarà la importància de la participació activa a classe a l’hora d’avaluar.
Treballs Són els descrits dins de la sessió magistral. Activitats experiencials on es persegueix la participació activa de cada estudiant amb la finalitat d’assolir l’aprenentatge i integrar coneixements.
Sessió Magistral A l’inici de cada sessió s’exposaran els continguts. Aquest espai serà entre un 40-50% de la sessió. L’altre percentatge restant estarà dedicat al debat, a les reflexions, a la resolució de problemes per a l’aplicació.

L’objectiu és que els estudiants es qüestionin tots els continguts i fer-los partícips de la co-creació de la pròpia sessió.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Es durà a terme un diari personal al llarg de totes les sessions per tal que sigui la pròpia experiència de l’estudiant qui faci de palanca a l’evolució i creixement del mateix.

Així mateix, també es considerarà la creació de la marca personal i professional potent a la xarxa de LinkedIn.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d’atenció a l’estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per a confirmar la visita.

Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email per convenir dia i hora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
Es tracta de les activitats proposades a classe i s’avaluarà l’aprofundiment en les reflexions, el desenvolupament del pensament crític i la participació activa en l’equip de treball. 30%
Sessió Magistral
A1
CT6
S'avaluarà la participació activa en les sessions magistrals. 10%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
CT6
L’estudiant durà a terme un diari personal on reflexi l’aprenentatge, l’integració dels coneixements, les reflexions personals i els compromisos per tal d’assegurar el seu creixement.

També s’avaluarà la posada en escena en l’entorn real a través de confeccionar una marca personal i professional a través de la xarxa de LinkedIn.
30%
Proves mixtes
A1
Prova final on s’avalua el desenvolupament de les habilitats i requerir la integració dels coneixements. Aquesta prova constarà d’una part oral i una part escrita de reflexió. Cal obtenir almenys un 40% en la nota d’aquest examen per tal que faci mitja amb la resta d’elements d’avaluació. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es determinarà a partir de la prova final i els exercicis presentats prèviament a aquesta. Els estudiants que hagin suspès o no s'hagin presentat a la primera convocatòria hauran de parlar amb la professora per a determinar quines parts de l'avaluació caldrà tornar a realitzar.


Fonts d'informació

Bàsica Steve Blank; Bob Dorf, El manual del emprendedor, 2012, California, EEUU
Tom Kelley; Jonathan Littman, Las 10 caras de la innovación, 2010, California, EEUU
Daniel Goleman, Inteligencia Emocional, 2006, NYC, EEUU
Chade-Meng Tan, Busca en tu interior, 2012, California, EEUU
Stephen Covey, Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, 1989, NYC, EEUU
Tony Hsiesh, Delivering Happiness, 2013, California, EEUU
Tim Brown, Diseñar el cambio, 2020, California, EEUU
Eric Ries, El método Lean Startup, 2011, California, EEUU
Jake Knapp, Sprint. Resolver problemas y testar nuevas ideas., 2016, California, EEUU
Rubén Turienzo, Haz que suceda, 2019, Madrid, España

The SAGE handbook of leadership         Alan Bryman      Anglaterra: SAGE            2011     

Entrepreneurial Skills (2nd Ed.)                Cecile Nieuwenhuizen Double Storey Publishers            2009     

The E Factor: Entrepreneurial Competencies for Personal and Business Success             David Gibson     Pearson                 2006



















































Complementària

•    Casado, José Manuel (2000) El directivo del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

•    Clegg, Brian (2000) Instant Motivation. London: Kogan Page.

•    Commarmond, Gisèle; Exiga, Alain (1999) Cómo fijar objetivos y evaluar resultados. Bilbao: Deusto.

•    Costa, Miguel; López, Ernesto (1997) Los secretos de la dirección: manual práctico para dirigir organizaciones y equipos. Madrid: Pirámide

•    Fernández López, Sergio (2007) Cómo gestionar la comunicación en organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea, 2007. 

•    Fisher, Roger; Ury, William; Patton, B. (2011) Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

•    Keenan, Kate (1997) Claves de la eficacia directiva. Barcelona: Bestselia.

•    Muchielli, Roger (1977) La dinámica de los grupos. Madrid: Iberico Europea de Ediciones.

•    Nelson, Bob (2005) 1001 formas de motivar. Barcelona: Gestión 2000.

•    Nelson, Bob; Spitzer; Dean (2005) 1001 formas de recompensar el trabajo bien hecho: cómo gratificar y fidelizar empleados. Barcelona: Gestión 2000.

•    Shani, A.B.; Lau, James B. (2000) Behavior in Organizations: an experiential approach (7th ed.). Boston: McGraw-Hill.

•    Steers, Richard M.; Porter, Lyman W. (1991) Motivation and work behavior. London: McGraw-Hill.

•    Stewart, Jacqueline; Couper, David (2004) Desarrollo de habilidades directivas. Madrid: Abetas.

•    Ury, William (2000) ¡Supere el no!: cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Gestión 2000.

•    Valls, Antonio (1998) Las 12 habilidades directivas clave. Barcelona: Gestión 2000.

•    Weiss, Tracey (2003). Coaching competencies and corporate leadership. FL, USA: St. Lucie Press, cop.

Simon Sinek, Empieza con el porqué, 2018, Empresa Activa

Daniel Pink, La sorprendente verdad sobre lo que nos motiva, 2010, Planeta

Tom Kelley, Las diez caras de la innovación, 2010, Planeta

Steve Blank, El manual del emprendedor, 2013, Planeta

Eric Ries, El método Lean Startup, 2012, Deusto

Christophe Morin, El código de la persuasión, 2018, Planeta

Daniel Khaneman, Piensa rápido, piensa despacio, 2013, Debolsillo

Laszlo Block, La nueva fórmula del trabajo, 2015, Conecta

Gary Hamel, Humanocracia, 2022, Harvard Business Review

Frederic Laloux, Reinventar las organizaciones, 2016, Arpa

John Doerr, Mide lo que importa, 2019, Conecta.

Adam Grant, Dar y Recibir, 2014 Planeta

Tom peters, ¡Excelencia ahora! Humanismo extremo, 2022 Empresa activa

James Clear, Hábitos Atómicos, 2020, Planeta.

Gary Keller, Lo Único, 2015, Aguilar.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent