DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DIAGNÒSTIC ESTRATÈGIC I GESTIÓ EMPRENEDORA Codi 16655103
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Adreça electrònica txaber.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, XABIER ZIGOR
Web
Descripció general i informació rellevant Els continguts pretenen que l'estudiant comprengui el concepte i les funcions d'un projecte emprenedor perquè el pugui gestionar. Com a exemples s'inclouen l'anàlisi de la cultura organitzativa, la gestió del canvi, la gestió del coneixement dins l'empresa, la identificació d'estratègies corporatives i la seva implementació amb l'objectiu de generar canvis i innovació, posant èmfasi en els reptes i experiències pràctiques que es poden trobar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
 A2 Integrar els coneixements adequats per dissenyar el pla d'empresa.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entendre el funcionament de l'empresa en el seu conjunt.
Conèixer el concepte d'estratègia i les seves aplicacions pràctiques.
 A2 Definir els criteris i les eines que afavoreixen l'aparició de comportaments positius per l'empresa a través de l'anàlisi del comportament organitzacional.
 A7 Entendre els reptes i les estratègies per a la gestió de coneixement dins d'una nova empresa gràcies a l'anàlisi de l'entorn en funció dels recursos i capacitats de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Dirigeix el procés sistemàtic de treball per a la presa de decisions en grup
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Obté el recolzament necessari d’altres per assolir l’èxit de les seves decisions
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Adapta la seva argumentació als diferents grups i/o situacions preestablertes
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. L'ANÀLISI INTERN I EXTERN 1.1. Claus del funcionament de l'empresa
1.2. L'anàlisi de l'entorn
TEMA 2. L'ESTRATÈGIA 2.1. Resposta a l'entorn en funció de recursos i capacitats
2.2. Objectius, estratègia i estructura
TEMA 3. GESTIÓ EMPRENEDORA 3.1. Estratègies de llançament
3.2. Casos d'èxit

TEMA 4. EL PLA D'EMPRESA
4.1. Document i eina
4.2. Gestió del PE

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A7
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A7
C3
7 7 14
Treballs
A1
A2
A7
B5
C3
C4
2 15 17
Presentacions / exposicions
A1
A7
1 7 8
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A7
C3
1 1 2
Proves pràctiques
A1
A2
A7
C3
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.

Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb els continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un tema concret relacionat amb l'assignatura i del treball monogràfic.
Atenció personalitzada Es dirà el primer dia de classe.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dirà el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A7
B5
C3
C4
Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc. 35%
Presentacions / exposicions
A1
A7
Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix. Inclou també l'avaluació de la participació activa a les classes (tant teòriques com pràctiques), així com la correcta expressió oral i escrita. 15%
Proves objectives de tipus test
A1
A2
A7
C3

Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test.

25%
Proves pràctiques
A1
A2
A7
C3
Proves pràctiques Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. 25%
Altres  








 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova integral que suposarà el 100% de la qualificació, amb dues parts. Una part teòrica tipus test (50%) i una segona part pràctica (50%). No obstant, els estudiants que disposin de nota en els treballs i presentacions de la 1a convocatòria se li aplicaran la mateixa ponderació.


Fonts d'informació

Bàsica
Bateman, T. y Snell, S. (2009), Administración: liderazgo y colaboración enun mundo competitivo, McGrawHill, México.Daft, R. L., (2004), Administración, Thomson, México Díez de Castro, J., Redondo López, C., Barreiro Fernández, B. LópezCabarcos, M.A. (2002), Administración de Empresas: Dirigir en la sociedad delconocimiento, Pirámide, Madrid. Luthans, F. (2008), Comportamiento organizacional, McGrawHill, México. Robbins, S. P. (2009), Comportamiento organizacional, Pearson Education,México. Última edició. Complementària Bueno Campos, E. (1997): Organización de empresas: Estructura, procesos y modelos. Madrid: Pirámide. Daft, R. L. (2000): Teoría y diseño organizacional, 6a edició. México: International Thomson. Brunet, I. y Vidal, A. (2004). Empresa y recursos organizativos. Madrid: Piràmide. Brunet, I. y Vidal, A. (2007). El gobierno del factor humano. Madrid: Delta. Hodge, B. J.; Anthony, W. P.; Gales, L. M. (1998): Teoría de la organización: Un enfoque estratégico, 5a edició. Madrid: Prentice Hall. Mintzberg, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Barcelona: Ariel. Mintzberg, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes. Buenos Aires: El Ateneo. Morales Gutiérrez, A. C. (2004): Análisis y diseño de sistemas organizativos. Madrid: Thomson-Civitas.Morales Gutiérrez, A. C. (2000): Arquitectura de sistemas organizativos. Córdoba: ETEA. Pérez Gorostegui, E. (2007), Comportamiento organizativo, Madrid: Ramón Areces. Robbins, S. P y Coulter, M. (2010), Administración. México: Pearson Education. Última edició. Wagner, J. A.; Hollenbeck, J. R. (2004): Comportamiento organizativo. Madrid: Thomson-Paraninfo.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent