DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) DIAGNÒSTIC ESTRATÈGIC I GESTIÓ EMPRENEDORA Codi 16655103
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
Adreça electrònica mariaercilia.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA ÁLVAREZ, MARÍA ERCILIA
Web
Descripció general i informació rellevant <div class="traductor-textarea form-group"><div class="textarea-desti col-xs-12 col-sm-6"><div class="form-control second-textarea">En el context actual d'alta volatilitat i incertesa, l'emprenedor s'enfronta no solament, al desafiament d'un intent estratègic de llançament d'una nova oportunitat empresarial, sinó també a un canvi de paradigma en la gestió. Així, la identificació d'oportunitats que creïn valor i es puguin configurar en un model de negoci, que, dins del context tecnològic, permeti el seu ràpid creixement a través de l'escalament de l'oportunitat són les tasques clau per a l'èxit del projecte. Aquestes condicions rigoroses han incrementat els nivells de risc i amb això les taxes de fracàs dels nous projectes empresarials, per tant, el coneixement dels factors de fracàs i la seva gestió eficient és un dels mecanismes que pot facilitar una segona oportunitat empresarial, és a dir reprendre. L'objectiu del curs és oferir a l'alumne un espai de formació, anàlisi i discussió a través de casos reals dels temes d'actual interès en el diagnòstic estratègic i la gestió de nous projectes empresarials. El curs adopta el punt de vista de l'emprenedor.</div></div></div><div class="traductor-checkbox form-group"><div class="row"><div class="col-sm-offset-2 col-sm-5"><br /></div></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Integrar coneixements avançats per analitzar i planificar les fases de creació d'una nova empresa.
 A2 Integrar els coneixements adequats per dissenyar el pla d'empresa.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Entendre el funcionament de l'empresa en el seu conjunt.
Conèixer el concepte d'estratègia i les seves aplicacions pràctiques.
 A2 Definir els criteris i les eines que afavoreixen l'aparició de comportaments positius per l'empresa a través de l'anàlisi del comportament organitzacional.
 A7 Entendre els reptes i les estratègies per a la gestió de coneixement dins d'una nova empresa gràcies a l'anàlisi de l'entorn en funció dels recursos i capacitats de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Estratègia per a nous projectes empresarials 1.1. Teories alternatives sobre l'estratègia de l'emprenedoria i l'acció emprenedora.
1.2. Diagnòstic de l'oportunitat, configuració organitzativa i evolució: elements crítics, fases i cicles
TEMA 2.Models de negoci per a “start ups” 2.1. Identificació de nous models de negoci: tipologies
2.2. Escalat dels models de negoci: anàlisi dels seus factors estructurals i dels potencials resultats
TEMA 3. la gestió del procés emprenedor fins al llançament 3.1 Emprenedors i oportunitat: Valoració i elements crítics de la gestió
3.2 Pla d'empresa: Alineament de recursos i capacitats per a la creació de la proposta de valor
TEMA 4. 4.la gestió del creixement: buscant l'èxit i evitant el fracàs 4.1 Planificació i gestió de les opcions de creixement
4.2 Anticipació del fracàs, gestió eficient i segona oportunitat per a reprendre

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A7
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A7
7 7 14
Treballs
A1
A2
A7
2 16 18
Presentacions / exposicions
A1
A7
1 7 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
A2
A7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació.

Sessió Magistral Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle).
Treballs Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb els continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral a classe d'un tema concret relacionat amb l'assignatura i del treball monogràfic.
Atenció personalitzada Es dirà el primer dia de classe.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dirà el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A7
Treball en grup dels temes abordats en l'assignatura aplicat a una situació real. 50%
Presentacions / exposicions
A1
A7
Discussions de casos, d'articles i presentacions (durant el desenvolupament del curs). Activitats en el Moodle 15%
Proves pràctiques
A1
A2
A7
Examen teoricopràctic 35%
Altres  








 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en una prova integral que suposarà el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsiques

Amit, R; Christoph, Z (2020) Business Model Innovation Strategy: Transformational Concepts and Tools for Entrepreneurial Leaders. Wiley 

Duening, T. N., Hisrich, R. D., & Lechter, M. A. (2015). Technology entrepreneurship : taking innovation to the marketplace (2nd ed.).

Hisrich, R. D.; Ramadani, V. (2017) Effective Entrepreneurial management: Strategy,Planning, Risk Management and Organization. Springer

Weinzimmer, L. G., & McConoughey, J. (2013). The wisdom of failure: how to learn the tough leadership lessons without paying the price (1st ed.). Jossey-Bass.

Analoui, F., y Karami, A. (2003) Strategic Management: In Small and Médium Enterprises. Thomson, London.

Complementària
Complementàries

Allen, R. (2015) Launching New Ventures: An Entrepreneurial Approach. South Western College Publishing.

Bhidé, A. V. (2000) Origen y Evolución de Nuevas Empresas. Oxford University Press. México.

Eisenhardt, K. M. (2013). Top management teams and the performance of entrepreneurial firms. Small Business Economics, 40(4), 805–816.

Flamholtz, E. (1990). Growing pains. Jossey-Bass, California.

Stagars, M. (2015). University startups and spin-offs : guide for entrepreneurs in academia. Apress. https://doi.org/10.1007/978-1-4842-0623-2

Nielsen, C., Lund, M., Zott, C., Huy, Q., Oyon, D., Sinfield, J., Volberda, H., Bingham, C., Oshri, I., Spieth, P., Gassmann, O., Frankenberger, K., Zoller, T., & O'Reilly for Higher Education (Firm). (2018). Building scalable business models (1st ed.). MIT Sloan Management Review.

Penrose, E. (1995) The theory of the growth of the firm. Oxford University Press, New York. 

Els alumnes tindran a la seva disposició en l'espai virtual de l'assignatura una selecció bibliogràfica per a cadascuna de les sessions.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent