IDENTIFYING DATA 2023_24
Subject (*) FINANCE FOR NEW INNOVATIVE COMPANIES Code 16655105
Study programme
Entrepreneurship and Innovation (2014)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 1Q
Language
Castellà
Department Business Management
Coordinator
ANDREU CORBATON, JORDI
E-mail jordi.andreuc@urv.cat
Lecturers
ANDREU CORBATON, JORDI
Web
General description and relevant information <div>The subject analyses how to evaluate and select investments, how to finance projects using financial products, public funds, grands and other financial opportunities.</div><div><br /></div>

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Identificar les potencialitats innovadores d'un territori
Conèixer l'entorn institucional de generació d'innovacions a diferents escales territorials.
Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats
Determinar les característiques de les polítiques de suport a la innovació i els instruments que s'utilitzen
Analitzar el paper dels governs en el foment de la innovació.
Conèixer els infraestructures tecnològiques més importants del país
Conèixer i valorar els mecanismes i procediments de transferència emprats en diferents entorns macroeconòmics.
 A6 Dissenyar estratègies per cooperar amb altres socis en projectes de R+D.
Analitzar i utilitzar críticament les fonts d'informació i la bibliografia vinculades al treball.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. INTRODUCTION
1.1 Entrepreneurship in the 21st Century
1.2 The Path of Entrepreneurship
1.3 Assets to be financed
1.4 Sources of financing
1.5 How to finance an innovative company
2. FINANCIAL STATEMENTS 2.1. The interrelation between the sales department and the finance department
2.2. Why don't we understand the finance department?
2.3. What does the finance department do?
2.4. Introduction to annual accounts or financial statements
2.5. The balance sheet
2.6. The income statement
2.7. Statement of changes in equity
2.8. Cash flow statement
2.9. Notes to the financial statements
3. FINANCIAL RATIOS 3.1. The budget, characteristics, and typologies
3.2. Financial measures, understanding why we are financed
4. FINANCIAL INSTRUMENTS 4.1. Financial cycles
4.2. Corporate financing instruments
4.2.1. Self-financing, partners, and 3Fs (Friends, Family, and Fools)
4.2.2. Banking products
4.2.3. Instruments to support SMEs (Small and Medium Enterprises)
4.2.4. Financial markets
4.3. Business investment instruments
5. VENTURE CAPITAL 5.1. Seed capital
5.2. Business Angels
5.3. Private investors
5.4. Venture capital
5.5. Alternative market
5.6. Collaborative economy
5.7. Corporate venturing

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A5
A6
20 15 35
Debates
A5
A6
2 2 4
Presentations / oral communications
A5
A6
2 0 2
Assignments
A5
A6
2 28 30
Personal attention
1 0 1
 
Mixed tests
A5
A6
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities For a preliminary contact with the subject
Lecture Lecture of different concepts of the subject
Debates Debates and discusions among students
Presentations / oral communications Oral presentation of activities and papers
Assignments Assignment about a module of the course
Personal attention Ask about personal attention to the professor

Personalized attention
Description

Ask the professor for the options for personal attention


Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
A5
A6
Activitats on els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat proposat pel professor. 20%
Presentations / oral communications
A5
A6
Exposició oral per part dels estudiants d'un del treball (prèvia presentació escrita). 30%
Assignments
A5
A6
Treball que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula. 30%
Mixed tests
A5
A6
Prova d'avaluació del contingut de l'assignatura 20%
Others  
 
Other comments and second exam session

The final mark will be calculated using above percentages


Sources of information

Basic Ignació Soret& Francisco Llamazares, HISTORIA DE UN EMPRENDEDOR –caso IQS – , ISBN 9788473569378, ESIC EDITORIAL
Juan F. Pérez-Carballo, DIAGNOSTICO ECONOMICO -FINANCIERO DE LA EMPRESA – , ISBN 9788473567138, ESIC EDITORIAL
Juan F. Pérez-Carballo, LA ESTRUCTURA DE CAPITAL: Como financiar la empresa, ISBN 9788473567619, ESIC EDITORIAL
Jose Miguel Ilundáin , PROYECTO ESTRATEGICO DE LA EMPRESA EMPRESA , ISBN 9788473566070, ESIC EDITORIAL
Andreu, J.; Troncho, V., INTRODUCCIÓ AL VENTURE CAPITAL I AL PRIVATE EQUITY, , PUBLICACIONS URV-EINA

Biblioweb:

Agenda para el fortalecimiento del sector industrial en España

http://www.minetur.gob.es/industria/es

ES/Servicios/Documents/Agenda%20para%20el%20fortalecimiento%20del%2 20sector%20industrial%20en%20Espa%C3%B1a a.pdf

 

  • ACCIÓ http://accio.gencat.cat
  • ICF http://icf.gencat.cat
  • CDTI http://www.cdti.es
  • ENISA http://www.enisa.es

http://www.enisa.es/ /documentos_web/documentos/Ayuda%20Porta al%20del%20Cliente%20ENISA.pdf

  • ICO http://www.ico.es

http://lineasico2014.ees/generico-2014/ICO_folleto_nuevagenerica_20014/index.html

 

Departament d’Economia i Coneixement: http://economia.gencat.cat

 

Ministerio de Economía y Competitividad: http://www.mineco.gob.es

 

Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016

http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/FICHEROS/Plan_Estatal_Inves_cientifica_tecnica_innovacion.pdf

 

Ministerio de Industria, Energía y Turismo: http://www.minetur.gob.es

 

Horizon 2020, participant portal:

http://ec.europa.eu/research h/participants/portal/desktop/en/home.html

 

EU Funding Opportunities 2014-2020: Practical Guide

http://www.eban.org/wp-content/uploads/2014/04/EU_Funding_Opportunitties_20142020_Practical_Guide.pdf

 

Guia del participante en Horizon 2020

http://eshorizonte2020.cdti.e es/recursos/doc/Programas/Cooperacion_intern nacional/HORIZON TE%202020/29236_28728720014135311.pdf

 

Business Angel, Co-investmen nt Funds and Policy Portfolios

http://www.eban.org/wp-con ntent/uploads/2013/12/Business-angel-policies-in-Europereport.pdf

 

Guía sobre compra publica innovadora

http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Innovacion/FICHEROS/Politicas_Fomento_Innv./Guia.CPI.pdf

 

Guía de Plataformas de Crowwdfunding en España y Latinoamérica

http://www.trabajarporelmundo.org/wp-content/uploads/2013/06/Plataform mas-deCrowdfunding-en-Espa%C3%BB1a-y-latinoam%C3%A9rica.pdf

 

Emprendedores y Pyme

http://www.ipyme.org/es-ES/Paginas/Home.aspx

 

Catálogo de guías dinámicas de ayudas e incentivos para empresas

http://www.ipyme.org/Publicaciones/CatalogoGuiasDinamicas.pdf

 

Complementary

 

Departament d’Economia i Co oneixement: http://economia.gencat.cat

 

Ministerio de Economía y Com mpetitividad: http://www.mineco.gob.es

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.