DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ I SISTEMES D'INNOVACIÓ Codi 16655106
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Adreça electrònica mercedes.teruel@urv.cat
Professors/es
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació? L’economia del coneixement.
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
TEMA 2. L’ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ 2.1. Els agents de la innovació.
2.2. Què fa als individus innovadors?
2.3. Què fa a les empreses innovadores?
TEMA 3. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 3.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
3.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
3.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
3.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
3.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
3.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 4. ESTUDIS DE CASOS. 4.1. Casos internacionals.
4.2. Casos nacionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B5
14 20 34
Sessió Magistral
A5
B3
40 29 69
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
B3
C1
C5
2 41 43
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades.
Sessió Magistral Exposició teòrica a l'aula dels blocs temàtics. Seguiment i comprensió de la resolució de les pràctiques presentades pel professor a l’aula ordinària.
Atenció personalitzada Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B5
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi de cas plantejat. 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
B3
C1
C5
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Tarragona : Publicacions URV, El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent