DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ I SISTEMES D'INNOVACIÓ Codi 16655106
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Adreça electrònica mercedes.teruel@urv.cat
Professors/es
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació?
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
TEMA 2. LES ESTRATEGIES EMPRESARIALS DE DESENVOLUPAMENT D'INNOVACIONS 2.1. Les Fusions i Adquisicions com estratègia d'adqusició de coneixement
2.2. Les start-ups com a model d'introducció d'innovacions en el mercat
2.3. L'intrapreneurship com a mètodo de desenvolupament d'innovacions de les grans empreses.


TEMA 3. ESTUDIS DE CASOS.
3.1. Casos internacionals.
3.2. Casos nacionals.
TEMA 4. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 4.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
4.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
4.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
4.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
4.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
4.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS. 5.1. Casos internacionals.
5.2. Casos nacionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CT4
CT7
14 29 43
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
CT3
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A6
CT7
20 50 70
Pràctiques a través de TIC
A6
CT4
16 9 25
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
CT3
CT7
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades de forma escrita i/o oral.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a xerrades científiques de ponents de prestigi.
Sessió Magistral Presentació de materials teòrics per part del professor.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula TIC de recerca, tractament i anàlisi de dades.
Atenció personalitzada Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic). A més a més, el professorat tindrà un horari d'atenció en el despatx. S'informarà d'aquest a l'inici del curs i estarà disponible en el Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
CT4
CT7
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi de cas plantejat. S'inclou la presentació. 30%
Pràctiques a través de TIC
A6
CT4
Valoració del desenvolupament a l'aula TIC dels supòsits pràctics. La valoració és integral: plantejament de l'anàlisis, recerca de dades i anàlisi de les dades. S'inclou la presentació. 30%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
CT3
CT7
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Tarragona : Publicacions URV, El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010,

Altre material bibliogràfic que el professorat distribueixi.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent