DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ I SISTEMES D'INNOVACIÓ Codi 16655106
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Adreça electrònica mercedes.teruel@urv.cat
Professors/es
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre la naturalesa del procés innovador des d'una perspectiva de sistema d'innovació en el qual participen un col•lectiu heterogeni d'agents. És important que l'estudiant comprengui les diferències entre ciència i tecnologia, investigació/desenvolupament i innovació, investigació bàsica i aplicada, innovació i imitació, etc. Per tant, s'estudien qüestions com la naturalesa de la innovació i classificacions de les innovacions, els manuals de la família Frascati, la naturalesa i sistemes del procés innovador.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A6 Gestionar els projectes d'innovació de les noves empreses considerant el context micro i macroeconòmic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer els agents que intervenen en els sistemes d'innovació
Reconèixer les problemàtiques en un sistema d'innovació
Definir actuacions que millorin el sistema d'innovació
 A6 Aprofundir en les teories de la innovació
Reconèixer els diferents factors que afecten el procés innovador de l'empresa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. LA INNOVACIÓ 1.1. Què és la innovació?
1.2. Perquè estudiar la innovació?
1.3. El procés innovador: Les generacions de models d’innovació.
1.4. Les taxonomies de la innovació.
1.5. Les noves tecnologies
TEMA 2. LES ESTRATEGIES EMPRESARIALS DE DESENVOLUPAMENT D'INNOVACIONS 2.1. Les Fusions i Adquisicions com estratègia d'adqusició de coneixement
2.2. Les start-ups com a model d'introducció d'innovacions en el mercat
2.3. La importància de la direcció en el desenvolupament d'innovacions de les grans empreses.

TEMA 3. ESTUDIS DE CASOS.
3.1. Casos internacionals.
3.2. Casos nacionals.
TEMA 4. SISTEMES DE LA INNOVACIÓ 4.1. Què és el Sistema d’Innovació / Les tipologies de Sistemes d’Innovació.
4.2. Què fa que les regions siguin innovadores? Mobilitat i estructura industrial.
4.3. Què fa que les regions siguin innovadores? Spillovers i altres forces d’aglomeració.
4.4. El rol de les institucions I l’organització I la seva dinàmica canviant.
4.5. Problemàtiques dels Sistemes d’Innovació .
4.6. Sistemes d’innovació i polítiques d’innovació .
TEMA 5. ESTUDIS DE CASOS. 5.1. Casos internacionals.
5.2. Casos nacionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
14 39 53
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
4 0 4
Sessió Magistral
A5
A6
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
A6
CT3
16 29 45
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Anàlisi i realització de proposta d’un estudi de cas. La pràctica està basada en enunciats que l’estudiant haurà d’analitzar, reflexionar i donar resposta a les preguntes plantejades de forma escrita i/o oral.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a xerrades científiques de ponents de prestigi.
Sessió Magistral Presentació de materials teòrics per part del professor.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques en l'aula TIC de recerca, tractament i anàlisi de dades.
Atenció personalitzada Atenció a preguntes i dubtes dels estudiants tant de la matèria donada com dels estudis de casos.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant podrà plantejar dubtes a l'aula ordinària així com via electrònica (Moodle o correu electrònic). A més a més, el professorat tindrà un horari d'atenció en el despatx. S'informarà d'aquest a l'inici del curs i estarà disponible en el Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
Aquesta prova tindrà lloc durant el període lectiu. La prova consistirà en analitzar i reflexionar sobre un estudi plantejat. S'inclou la presentació. 30%
Pràctiques a través de TIC
A6
CT3
Valoració del desenvolupament a l'aula TIC dels supòsits pràctics. La valoració és integral: plantejament de l'anàlisis, recerca de dades i anàlisi de les dades. S'inclou la presentació. 40%
Proves mixtes
A5
Proves que consisteixen en preguntes curtes, preguntes de desenvolupament de temari així com d’anàlisi de casos. La prova es realitzarà durant el període d’exàmens. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria es basarà en una prova similar a la realitzada en la primera convocatòria. La nota de les proves durant el període lectiu es guardaran (amb el mateix percentatge que en la primera convocatòria) sempre que millorin la nota de la prova realitzada en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Swann, G. M. P., The Economics of innovation : an introduction, , Cheltenham, UK ; Northampton, MA : Edward Elgar, c
Teruel, Mercedes (ed.), El sistema territorial d'innovació de la demarcació de Tarragona, 2010, Tarragona : Publicacions URV
Teruel Carrizosa, Mercedes; Jové Llopis, Elisenda i Coll Martinez, Eva. (2018), Start-ups: explorant innovacions disruptives a Catalunya,, Publicacions URV, Tarragona
Smith, David, Exploring Innovation, McGraw Hill,, London
Tidd, J. and Bessant, J.,, Managing Innovation: Integrating technological, market and organizatinal change,, John Wiley & Sons,, USA
OCDE (1994),, Manual de OSLO, , París
Zoltan Acs, Regional Innovation, Knowledge and Global Change, Routledge, New York

Altre material bibliogràfic que el professorat distribueixi.

Other references suggested by the professor for each lesson.

Coad, A. , Segarra, Agustí and Teruel, Mercedes (2020): "A bit of basic, a bit of applied? R&D strategies and firm performance", The Journal of Technology Transfer, doi.org/10.1007/s10961-020-09826-1,

Crépon, B., Duguet, E., & Mairessec, J. (1998). Research, Innovation And Productivi [Ty: An Econometric Analysis At The Firm Level. Economics of Innovation and new Technology, 7(2), 115-158.

Phillips, G. M., & Zhdanov, A. (2013). R&D and the incentives from merger and acquisition activity. The Review of Financial Studies, 26(1), 34-78.

Méndez-Ortega, C. and Teruel, Mercedes (2020): “To Acquire or not to Acquire: The Effects of Acquisitions in the Software Industry", Journal of Evolutionary Economics, 30, 793–814

Rothwell, R. (1994). Towards the fifth?generation innovation process. International marketing review, 11, 7-31.

Teruel, Mercedes , Coad, A. , Domnick, C. , Flachenecker, F. , Harasztosi, P. , Janiri, M.L. and Pal, R. (2021): “The birth of new HGEs: internationalization through new digital technologies”, The Journal of Technology Transfer, doi.org /10.1007/s10961-021-09861-6.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent