DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA Codi 16655108
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
Adreça electrònica xantal.romaguera@urv.cat
Professors/es
ROMAGUERA VIRGILI, XANTAL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén indagar en aspectes concrets pensant en la vigilància tecnològica com a instrument de recerca de noves oportunitats per a la investigació i gestió de la innovació. Els continguts de l'assignatura es basaran en l'estudi de metodologies i eines per a l'obtenció-anàlisi-comunicació d'informació de valor estratègic per a l'organització.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Establir una base conceptual teòrica dels termes i conceptes relacionats amb la Vigilància Tecnològica.
Distingir les diverses fases del cicle de la Vigilància Tecnològica.
Determinar criteris per establir els factors crítics de Vigilància.
Conèixer els tipus de fonts d’informació i els criteris d’avaluació de les fonts per a la Vigilància Tecnològica.
Desenvolupar habilitats de cerca i recuperació de la informació.
Conèixer i aprendre a usar tot un repertori d’eines per automatitzar la Vigilància Tecnològica.
Conèixer la mineria de dades i textos i el seu paper en la Vigilància Tecnològica.. Conèixer algunes eines relacionades.
Ser capaç de decidir per quins canals i quins mitjans de difusió són necessaris per fer arribar la informació recopilada a les persones adequades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA VIGILÀNCIA TECNOLÒGICA 1.1. El paper de la vigilància en el procés d’innovació
1.2. Definicions
1.3. Objectius de la Vigilància Tecnològica
1.4. Fases del procés de Vigilància Tecnològica
TEMA 2. IDENTIFICACIÓ I ANÀLISI DE LES NECESSITATS DE VIGILÀNCIA 2.1. Relació entre la planificació estratègica i la Vigilància Tecnològica
2.2. Factors Crítics de Vigilància (FCV)
TEMA 3. OBTENCIÓ D’INFORMACIÓ. LES FONTS D’INFORMACIÓ 3.1. Tipologia de fonts d’informació
3.2. Selecció de fonts i recuperació de la informació (RI)
TEMA 4. CERCA D’INFORMACIÓ. VIGILÀNCIA A INTERNET 4.1. Cerca d’informació a internet
4.2. Eines de Vigilància
TEMA 5. ANÀLISI DE LA INFORMACIÓ 5.1. Tractament de la informació
5.2. Mineria de dades i text
TEMA 6. VALORITZACIÓ DE LA INFORMACIÓ 6.1. Productes de Vigilància Tecnològica
6.2. Difusió i comunicació
6.3. Orientació per a la presa de decisions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
11 5 16
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A7
CT2
CT4
CT5
10 0 10
Treballs
A7
CT1
CT2
CT4
CT5
4 40 44
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, estructuració dels temps, informació sobre el treball final, fitxa de l'alumne
Sessió Magistral Sessions teòriques a l'aula ordinària en relació a la metodologia de la vigilància sistemàtica o puntual: definició de les necessitats de vigilància (què, com); cerca, anàlisi i registre de la informació; difusió de la informació i posada en valor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar a l'aula d'informàtica els coneixements impartits en les sessions magistrals: exercicis pràctics relacionats amb les fonts d'informació (selecció, ús i extracció d'informació de fonts formals i estructurades); eines específiques d'ús per a la vigilància tecnològica (selecció, ús i extracció d'informació de fonts informals no estructurades); i, eines d'anàlisi, difusió i publicació de la informació recuperada.
Treballs Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada.
Atenció personalitzada En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada:
1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls.
2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Atenció personalitzada
Descripció
En aquesta assignatura hi ha dos tipus d’atenció personalitzada: 1. Amb cita concertada. Dues reunions: inicial per comentar les possibles opcions per triar el supòsit pel projecte; una segona cita un cop iniciat el projecte per concretar-ne els detalls. 2. Atenció individualitzada en continu durant la realització dels exercicis pràctics a l’aula de TIC.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A7
CT1
CT2
CT4
CT5
Selecció d’un cas d’estudi relacionat amb els interessos de l’alumne. El projecte consistirà en el disseny de les fases principals d’un sistema de VT: FCV, identificació de fonts, automatització de fonts, disseny d’un sistema de difusió i comunicació de la informació recopilada. 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria també s'exigirà la realització d'un projecte final de les mateixes característiques que el de primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Arroyo Varela, S. R., La inteligencia competitiva: una herramienta clave en la estrategia empresarial, , Madrid: Pirámide, 2005
, Modelos de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. , , Bilbao: BAI, 2007
Palop, P.; Vicente, J. M., Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: su potencial para la empresa , , Madrid: COTEC, 1999
Rey Vázquez L., Informe APEI sobre vigilancia tecnológica, , Gijón, 2009

http://www.documentalistaenredado.net/contenido/mod_vig_cast.pdf

http://www.eenbasque.net/guia_transferencia_resultados/files/COTEC%20-%20Vigilancia%20Tecnologica%20e%20Inteligencia%20Competitiva%20-%20su%20potencial%20para%20la%20empresa%20espanola.pdf

http://eprints.rclis.org/14114/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent