DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LA TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA Codi 16655109
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre les estructures de cooperació i transferència de coneixements per al foment de la creació d'empreses i el foment de la innovació. S'estudia la participació i els avantatges de la cooperació en R + D, les estructures de transferència de la URV i l'oferta dels Centres Tecnològics i els acords de col•laboració i adquisició de coneixement.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneixer i valorar els mecanismes i procediments de transferència emprats en diferents entorns macroeconòmics.
Avaluar l'impacte econòmic dels programes de la transferència de tecnologia i coneixement.
 A7 Comprendre la importància de la transferència de tecnologia i coneixement i la seva dependència de les interelacions entre institucions públiques i privades.
Entendre els mecanismes i procediments de la transferència, tenint en compte un enfocament global, interdisciplinar i de llarg termini.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B6 Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Context i Agents 1.1. La Tecnologia i el Desenvolupament Econòmic.
1.2. Generació de Coneixement a les Universitats i Centres de Recerca.
1.3. Transferència de Tecnlogia i Coneixement.
Tema 2. Mecanismes i Procediments 2.1. Mecanismes de Transferència de Tecnologia i Coneixement.
2.2. L'Acord de Transferència.
Tema 3. Models de Transferència 3.1. Models Europeus.
3.2. Comparació dels Models Europeus amb d’Altres Models Internacionals.
3.3. Models a l'Estat Espanyol.
3.4. El Model de Transferència de la URV.
Tema 4. Avaluació i Impacte Econòmic 4.1. Avaluació dels Programes de Transferència.
4.2. Impacte Econòmic de la Transferència de Tecnologia i Coneixement.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
A7
B6
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
B2
B6
C3
14 14 28
Seminaris
A5
A7
B6
C3
14 7 21
Treballs
A5
A7
B2
C3
4 8 12
Presentacions / exposicions
A5
B6
C3
4 2 6
Atenció personalitzada
A5
A7
B6
C3
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A7
B2
C3
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l’assignatura i s’exposen els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introdueixen els continguts bàsics de cada tema i s’orienta a l’estudiant en relació a la bibliografia que ha de fer servir en les hores de treball personal. Es preveu una durada aproximada de 14 h. lectives.
Seminaris Es proposen dos tipus de seminaris:
(1) Anàlisi i discussió d’un article entre grups de treball formats pels propis estudiants.
(2) Presentacions d’experts externs.
Es preveu una durada aproximada de 14 h. lectives.
Treballs L'alumne ha de treballar en profunditat un tema relacionat amb el contingut del programa. A l’inici del curs s’assignarà a cada estudiant el tema del seu treball. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Presentacions / exposicions Les conclusions dels treballs s'exposaran oralment a classe. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Atenció personalitzada Temps a disposició dels estudiants per ajudar-los a assolir els continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Qualsevol dubte es podrà resoldre personalment a les hores de consulta que figurin a l’horari de l’assignatura. Es recomana fer ús de l’atenció personalitzada, sobretot per poder fer el seguiment del treball d’avaluació continuada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A7
B2
C3
A l'inici de curs s'assignarà a cada estudiant el tema del seu treball que haurà d'anar elaborant durant el curs. 30%
Presentacions / exposicions
A5
B6
C3
Els resultats dels treballs s'exposaran oralment a classe 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A7
B2
C3
Prova de caràcter objectiu relacionada amb els continguts del programa, que s'ha de desenvolupar de manera individual i presentar un cop acabades les classes. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'han d'aprovar totes i cadascuna de les proves d'avaluació continuada.

Segona convocatòria:

L'avaluació de la segona convocatòria s'estructura de la mateixa manera que la primera. Només s'hauran de tornar a presentar les activitats que no s'hagin superat a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Javier González Sabater, Manual de Transferencia de Tecnología y conocimiento, 2a ed., 2011. The transfer institute
Fundación CyD, La transferencia de tecnología y conocimiento universidad-empresa en España: estado actual, retos y oportunidades, Colección documentos: 17/2012, 2012. Fundación CyD
Rubiralta, M, Transferencia a las empresas de la investigación universitaria. Descripción de modelos europeos, , 2004. Madrid: Fundación Cotec
OCDE, Review of Regional Innovation: Catalonia, Spain, , 2010. OCDE

A la presentació de cada tema s'inclourà la bibliografia específica i es concretaran els capítols de la bibliografia bàsica que corresponen.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent