DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LA TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA Codi 16655109
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén dotar l'estudiant de coneixements avançats sobre les estructures de cooperació i transferència de coneixements per al foment de la creació d'empreses i la innovació. S'estudia la participació i els avantatges de la cooperació en R + D, les estructures de transferència de les universitats en general i de la URV en particular, i els mecanismes de col·laboració per a l’adquisició i transmissió de coneixement.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer i valorar els mecanismes i procediments de transferència emprats en diferents entorns macroeconòmics.
Avaluar l'impacte econòmic dels programes de la transferència de tecnologia i coneixement.
 A7 Comprendre la importància de la transferència de tecnologia i coneixement i la seva dependència de les interrelacions entre institucions públiques i privades.
Entendre els mecanismes i procediments de la transferència, tenint en compte un enfocament global, interdisciplinari de llarg termini.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Context i Agents 1.1. La Tecnologia i el Desenvolupament Econòmic
1.2. Generació de Coneixement a les Universitats i Centres de Recerca
1.3. Gestionar la Transferència de Tecnologia i Coneixement
Tema 2. Mecanismes i Procediments 2.1. Mecanismes de Transferència de Tecnologia i Coneixement
2.2. La Protecció dels Resultats de la Investigació
2.3. L'Acord de Transferència
2.4. Indicadors de Transferència de Tecnologia i de Coneixement
Tema 3. Models de Transferència 3.1. Comparació de Models de Transferència
3.2. Estructura e Instruments del Model de Transferència a Espanya
Tema 4. Impacte Econòmic i Social de la Recerca 4.1. Impacte Econòmic de la Transferència de Tecnologia i Coneixement
4.2. Impacte Social de la Recerca
4.3. Desenvolupament Regional Basat en el Coneixement

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
A7
CT2
CT5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
CT2
CT3
CT5
20 27 47
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
A7
CT2
CT5
2 0 2
Treballs
A5
A7
CT2
CT3
CT5
2 16 18
Presentacions / exposicions
A5
CT1
CT2
CT5
0.5 1 1.5
Atenció personalitzada
A5
A7
CT2
CT3
CT5
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A7
CT2
CT3
1 0 1
Proves pràctiques
A5
A7
CT2
CT5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l’assignatura i s’exposen els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introduiran els continguts bàsics de cada tema i s’orientarà a l’estudiant en relació a la bibliografia que ha de fer servir en les hores de treball personal.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentacions externes d’experts en l’àrea de transferència de coneixement i tecnologia.
Treballs L'alumne ha de treballar individualment i en profunditat un tema relacionat amb el contingut del programa. A l’inici del curs s’assignarà a cada estudiant el tema del seu treball. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Presentacions / exposicions L’alumne exposarà a classe els resultats del treball. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Atenció personalitzada Es destinarà un temps al seguiment individual del treball d’avaluació de cada estudiant.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps a disposició dels estudiants que té per objectiu ajudar-los a assolir els continguts de l'assignatura. Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic, o personalment a les hores de consulta que figurin al Departament d’Economia de la URV. Es destinarà un temps específic al seguiment individual del treball d’avaluació de cada estudiant.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A7
CT2
CT3
CT5
A l'inici de curs es presentaran els possibles temes, entre els quals cada estudiant haurà d'escollir. 35%
Presentacions / exposicions
A5
CT1
CT2
CT5
Els resultats dels treballs s'exposaran oralment a classe.

15%
Proves pràctiques
A5
A7
CT2
CT5
4 proves de caràcter pràctic a desenvolupar a mesura que el curs avança.

Cadascuna es valorarà en 0,5 punts
20%
Proves objectives de preguntes curtes
A5
A7
CT2
CT3
1 prova de caràcter objectiu, relacionada amb els continguts del programa, que s'hauran de desenvolupar de manera individual 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA (AVALUACIÓ CONTINUADA)

Per superar l'assignatura s'hauran d'aprovar totes i cadascuna de les proves d'avaluació continuada.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'avaluació de la segona convocatòria s'estructura de la mateixa manera que la primera. Només s'hauran de tornar a presentar les activitats que no s'hagin presentat o superat a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Cooke, I. and P.Mayes, Introduction to innovation and technology transfer, 1996, Boston: Artech House
Fundación CyD, La transferencia de tecnología y conocimiento universidad-empresa en España: estado actual, retos y oportunidades, varios años, Fundación CyD
Javier González Sabater, Manual de Transferencia de Tecnología y conocimiento, 2a ed. 2011, The transfer institute
OCDE, Review of Regional Innovation: Catalonia, Spain, 2010, OCDE
Rubiralta, M, Transferencia a las empresas de la investigación universitaria. Descripción de modelos europeos, 2004, Madrid: Fundación Cotec
Varga, A. , Universities, Knowledge Transfer and Regional Development: Geography, Enterpreneurship and Policy, 2009, Cheltenham (England); Northampton (Mass.): Edward

Complementària

A la presentació de cada tema s'inclourà la bibliografia específica i es concretaran els capítols de la bibliografia bàsica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent