DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LA TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA Codi 16655109
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="MsoNormal">L'assignatura permet conèixer les estructures de cooperació entre els centres de recerca, l'administració, l'entorn empresarial, i la societat en general, que tenen com objectiu el foment de la innovació, la creació d'empreses, i el desenvolupament econòmic territorial basat en el coneixement. S'estudien tant les estructures com el funcionament de les eines bàsiques que ho fan possible.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer i valorar els mecanismes i procediments de transferència emprats en diferents entorns macroeconòmics.
Avaluar l'impacte econòmic dels programes de la transferència de tecnologia i coneixement.
 A7 Comprendre la importància de la transferència de tecnologia i coneixement i la seva dependència de les interrelacions entre institucions públiques i privades.
Entendre els mecanismes i procediments de la transferència, tenint en compte un enfocament global, interdisciplinari de llarg termini.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Context i Agents 1.1. La Transferència de Tecnologia i Coneixement i el Desenvolupament Econòmic
1.2. Generació de Coneixement a les Universitats i Centres de Recerca
1.3. Gestió de la Transferència de Tecnologia i Coneixement
Tema 2. Mecanismes, Procediments i Indicadors 2.1. Mecanismes de la Transferència de Tecnologia i Coneixement
2.2. La Protecció dels Resultats de la Investigació
2.3. Indicadors de la Transferència de Tecnologia i Coneixement
Tema 3. Models de Transferència 3.1. Models de Transferència comparats
3.2. Estructura i Instruments del Model de Transferència a Espanya
Tema 4. Impacte Econòmic i Social de la Recerca 4.1. Impacte Econòmic de la Transferència de Tecnologia i Coneixement
4.2. Impacte Social de la Recerca
4.3. Desenvolupament Regional basat en el Coneixement

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
A7
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
18 30 48
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A5
A7
2 0 2
Atenció personalitzada
A5
A7
1 0 1
Treballs
A5
A7
2 14 16
Presentacions / exposicions
A5
1 1 2
 
Proves de desenvolupament
A5
A7
3 0 3
Proves mixtes
A5
A7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l’assignatura i s’exposen els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introduiran els continguts bàsics de cada tema i s’orientarà a l’estudiant en relació a la bibliografia que ha de fer servir a les hores de treball personal.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentacions externes d’experts en l’àrea de transferència de coneixement i tecnologia.
Atenció personalitzada Es destinarà un temps al seguiment individual del treball d’avaluació de cada estudiant.
Treballs L'alumne ha de treballar individualment i en profunditat un tema relacionat amb el contingut del programa. A l’inici del curs s’assignarà a cada estudiant el tema del seu treball. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Presentacions / exposicions L’alumne exposarà a classe els resultats del treball. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps a disposició dels estudiants que té per objectiu ajudar-los a assolir els continguts de l'assignatura. Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic, o personalment a les hores de consulta que figurin al Departament d’Economia de la URV. Es destinarà un temps específic al seguiment individual del treball d’avaluació de cada estudiant.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A7
A l'inici de curs es presentaran els possibles temes, entre els quals cada estudiant haurà d'escollir el seu treball d'avaluació. 20%
Presentacions / exposicions
A5
Els resultats del treball d'avaluació s'exposarà oralment a classe.

5%
Proves de desenvolupament
A5
A7
Dos proves parcials relacionades amb els continguts dels temes del programa.
Es desenvoluparan de forma individual
25%
Proves mixtes
A5
A7
Control de tots els continguts de l'assignatura.
Es desenvolupará de forma individual
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA (AVALUACIÓ CONTINUADA)

Per superar l'assignatura s'hauran d'aprovar totes i cadascuna de les proves d'avaluació continuada.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'avaluació de la segona convocatòria s'estructura de la mateixa manera que la primera. Només s'hauran de tornar a presentar les activitats que no s'hagin presentat o superat a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Fundación CyD, La transferencia de tecnología y conocimiento universidad-empresa en España: estado actual, retos y oportunidades, varios años, Fundación CyD
González Sabater, Javier, Manual de Transferencia de Tecnología y conocimiento, 2a ed. 2011, The transfer institute
Mato de la Iglesia, Salustiano (Coordinador), Transferencia del conocimiento: nuevo modelo para su prestigio e impulso, 2018, CRUE
OCDE, Review of Regional Innovation: Catalonia, Spain, 2010, OCDE
OCDE, Mejorar la Transferencia de Conocimiento y la Colaboración entre Ciencia y Empresa en España, 2021, OCDE
Varga, A. , Universities, Knowledge Transfer and Regional Development: Geography, Enterpreneurship and Policy, 2009, Cheltenham (England); Northampton (Mass.): Edward

Complementària

A la presentació de cada tema s'inclourà la bibliografia específica i es concretaran els capítols de la bibliografia bàsica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent