DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INNOVACIÓ TECNOLÒGICA Codi 16655206
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Adreça electrònica agusti.segarra@urv.cat
Professors/es
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu del curs és estudiar els factors determinants de la innovació empresarial i la contribució del canvi tecnològic al creixement i al benestar de les societats contemporànies. Es tracta doncs d’analitzar perquè en l’actual escenari la innovació –de producte, de procés, organitzativa o de mercat- s’ha convertit en el principal instrument per a competir en els mercats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- MARC CONCEPTUAL, LITERATURA I FONTS ESTADÍSTIQUES 1.1. La innovació: concepte i característiques.
1.2. Adam Smith, Joseph Schumpeter i Kenneth Arrow.
1.3. Manuals de referència.
1.4. Fonts estadístiques.
1.5. ¿Perquè la I+D i la innovació son tan importants?
1.6. La innovació i el cicle econòmic.
1.7. Creixement econòmic e innovació.
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA INNOVACIÓ 2.1. La natura de les idees.
2.2. Bens públics i innovació.
2.3. Estructura de mercat i innovació.
2.4. La dimensió i la edat de la empresa i la innovació.
2.5. El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites?
2.6. Les externalitats.
2.7.Les barreres financeres i la innovació.
TEMA 3.- LES FONTS DE LA INNOVACIÓ 3.1 Les fonts de la innovació.
3.2 La funció de producció del coneixement.
3.3 La capacitat absortiva: la doble cara de la I+D.
3.4 La compra d’I+D externa.
3.5 Externalitats del coneixement i cooperació en I+D.
TEMA 4.- SISTEMES REGIONALS D’ INNOVACIÓ 4.1 Gènesis del concepte ‘Sistema d’Innovació’.
4.2 Agents que participen.
4.3 Presentació de casos importants.
4.4 Tipus de Sistemes d’Innovació.
4.5 Els Parcs Científics i Tecnològics.
4.6 Clústers.
TEMA 5.- COOPERACIÓ EN I+D I TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA. 5.1 Principis per a la cooperació en I+D.
5.2 Canals de cooperació en I+D.
5.3 Determinants de la cooperació en I+D.
5.4 Cooperació i estructura de mercat.
5.5 Capacitat absortiva.
5.6 Acords de cooperació entre empreses i universitats.
5.7 Els Centres Tecnològics.
TEMA 6.- POLÍTIQUES PÚBLIQUES PER AL FOMENT DE LA INNOVACIÓ. 6.1 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació.
6.2 Les polítiques públiques de foment de la innovació.
6.3 L’Agenda Europea de Lisboa.
6.4 Les patents.
6.5 El registre europeu de patents.
6.6 Les patents en les empreses espanyoles.
6.7 Les subvencions per al foment de la ciència i la tecnologia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A5
18 22 40
Presentacions / exposicions
A5
B3
B4
B6
C3
C5
6 12 18
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A5
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura
Sessió Magistral El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria
Atenció personalitzada Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A5
B3
B4
B6
C3
C5
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Proves de desenvolupament
A5
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

OCDE (2005) Manual de Oslo, París

OCDE (2005) Manual de Frascati, París

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Complementària

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Segarra, A. (2007): “El papel de las regiones en el fomento de la innovación: la política industrial en Cataluña” en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent