DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INNOVACIÓ TECNOLÒGICA Codi 16655206
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Economia
Coordinador/a
SOLANA MONLEON, JOAQUIN
Adreça electrònica joaquim.solana@urv.cat
Professors/es
SOLANA MONLEON, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu del curs és estudiar els factors determinants de la innovació empresarial i la contribució del canvi tecnològic al creixement i al benestar de les societats contemporànies. Es tracta doncs d’analitzar perquè en l’actual escenari la innovació –de producte, de procés, organitzativa o de mercat- s’ha convertit en el principal instrument per a competir en els mercats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- MARC CONCEPTUAL 1. Introducció
2. Les innovacions: concepte i característiques.
3. Importància de la innovació tecnològica.
TEMA 2.- EL DESENVOLUPAMENT DE LES INNOVACIONS TECNOLÒGIQUES EN DIVERSOS ÀMBITS 1. La intersectorialitat de les innovacions tecnològiques
2. Agents responsables del desenvolupament de les innovacions tecnològiques
TEMA 3.- LES INNOVACIONS TECNOLÒGIQUES I LA RELACIÓ AMB LES EMPRESES DEL TERRITORI 1. Les innovacions com a elements revulsius del seu territori.
2. La transformació del teixit productiu entorn a innovacions tecnològiques.
3. Els clústers i les innovacions tecnològiques.
TEMA 4.- CASOS PRÀCTICS 1. Les innovacions tecnològiques en el sector de la fusta i el moble
2. Les innovacions tecnològiques en el sector de l'aeronàutica.
3. Les innovacions en el sector de l'agroalimentació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5
15 27 42
Presentacions / exposicions
A5
CT2
CT3
CT5
CT7
6 12 18
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
A5
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura
Sessió Magistral El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament
Presentacions / exposicions Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria
Atenció personalitzada Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A5
CT2
CT3
CT5
CT7
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 50%
Proves de desenvolupament
A5
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

OCDE (2005) Manual de Oslo, París

OCDE (2005) Manual de Frascati, París

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Complementària

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Sala-i-Martin, X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona.

Segarra, A. (2007): “El papel de las regiones en el fomento de la innovación: la política industrial en Cataluña” en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid.

Schumpeter, J. (1945):  Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent