DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA Codi 16655209
Ensenyament
Emprenedoria i Innovació (2014)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Adreça electrònica irene.borras@urv.cat
Professors/es
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de proporcionar a l'estudiant una visió global del concepte de Responsabilitat Social Corporativa, proporcionant els instruments i les habilitats necessàries per planificar, desenvolupar i avaluar criteris de responsabilitat social corporativa integrats en l'estratègia empresarial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Comprendre el marc conceptual de la responsabilitat social corporativa.
Adquirir els fonaments de la responsabilitat social corporativa i les últimes tendències en aquest àmbit.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa a la seva gestió.
Aplicar els conceptes de responsabilitat social corporativa en la resolució de casos.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i la responsabilitat social corporativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:EMPRESA I RESPONSABILITAT SOCIAL 1.1. La funció social de l’empresa
1.2. Conceptualització de RSE
1.3. Responsabilitat social i ètica empresarial
1.4. Factors que impulsen la RSE
1.5. Nivells de responsabilitat social
1.6. La RSE com a model de gestió
TEMA 2: LA RSE I ELS GRUPS D'INTERÈS 2.1. La teoria dels stakeholders: introducció
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’interès
2.3. Activitats especifiques de RSE respecte als stakeholders grups d’interès
TEMA 3: INSTRUMENTS DE GESTIÓ DE LA RSE 3.1. Instruments de gestió: quins i per què?
3.2. Informes de sostenibilitat: GRI
3.3. Codis de conducta
3.4. Normalització i certificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Debats
A7
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A7
CT4
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
4 0 4
Sessió Magistral
A7
11 16 27
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Debats Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temática de l'assignatura
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendra personalments als alumnes per resoldre els dubtes referents a les classes magistrals, a les pràctqiues així com en la realització dels treballs o activitats

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
CT4
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicamnet diverses activitats proposades pel professor 70%
Proves objectives de tipus test
A7
Realització per part de l'alumne d'una prova objectiva tipus test 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B, Business and society: Ethics and stakeholder management, , 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012
Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed, Oxford University Press. Oxford. 2010
Fernández Gago, R. (2005), ), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España
Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.

Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent