Type A
|
Code |
Competences Specific | | A7 |
Transferir els coneixements teòrics sobre diferents aspectes de l'empresa (organització, R+D, creixement, etc.) al disseny pràctic de models eficients d'organització empresarial.
|
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A7 |
Comprendre el marc conceptual de la responsabilitat social corporativa.
Adquirir els fonaments de la responsabilitat social corporativa i les últimes tendències en aquest àmbit.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa a la seva gestió.
Aplicar els conceptes de responsabilitat social corporativa en la resolució de casos.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i la responsabilitat social corporativa.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
1:BUSINESS AND CORPORATE RESPONSIBILITY |
1.1. The social function of the company
1.2. Conceptualization of CSR
1.3. Social responsibility and business ethics
1.4. Factors that drive CSR
1.5. Levels of social responsibility
1.6. CSR as a management model
1.7. Towards sustainability
1.8. Sustainable Development Goals
|
2: CSR AND STAKEHOLDERS |
2.1. La teoria dels stakeholders: introducció
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’interès
2.3. Activitats especifiques de RSE respecte als stakeholders grups d’interès
|
3: TOOLS TO MANAGE CSR |
3.1. Management tools
3.2. Sustainability reports: GRI
3.3. Codes of conduct
3.4. Standardization and certification
3.5. CSR communication |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Debates |
|
8 |
11 |
19 |
Presentations / oral communications |
|
2 |
18 |
20 |
Problem solving, exercises in the classroom |
|
4 |
5 |
9 |
Lecture |
|
8 |
15 |
23 |
Personal attention |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc. |
Debates |
Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura |
Presentations / oral communications |
Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats |
Problem solving, exercises in the classroom |
Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temática de l'assignatura |
Lecture |
Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne |
Personal attention |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes |
Description |
The teacher will personally attend to the students to resolve any doubts regarding the master classes, the internships as well as the performance of the assignments or activities. Also at the assigned student hours. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Debates |
|
Participation at discusins groups and debates forum done in class |
10% |
Presentations / oral communications |
|
Throughout the course, various activities proposed by the teacher will be presented and defended |
60% |
Extended-answer tests |
|
Open questions exam |
30% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
At the beginning of the course and through Moodle, the teacher will give the corresponding instructions in relation to the proposed activities. The second call will consist of a global exam of the subject with a weight of 100% of the grade. |
Basic |
Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B, Business and society: Ethics and stakeholder management, , 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012
Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed, Oxford University Press. Oxford. 2010
Fernández Gago, R. (2005), ), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España
Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.
|
|
Complementary |
|
Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|