DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 16665101
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura analiza las principales estrategias corporativas en los nuevos contextos globales, así como su implantación, y las nuevas tendencias en dirección estratégica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Desenvolupar estratègies per dirigir empreses i les seves àrees funcionals de forma competitiva i eficient.
 A2 Aplicar mètodes avançats d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials.
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
 A6 Apreciar i gestionar l'impacte social i mediambiental de les decisions empresarials tenint en compte el paper i la responsabilitat de l'empresa en la societat.
 A7 Dissenyar el pla d'internacionalització d'una empresa des d'una perspectiva multidisciplinària i aplicar estratègies per al seu desenvolupament.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar els problemes organitzacionals de caràcter multi - organitzacional i multi - nivell des d'una perspectiva estratègica.
 A2 Analitzar els problemes organitzacionals de caràcter multi - organitzacional i multi - nivell des d'una perspectiva estratègica.
 A3 Analitzar els problemes organitzacionals de caràcter multi - organitzacional i multi - nivell des d'una perspectiva estratègica.
 A6 Analitzar els problemes organitzacionals de caràcter multi - organitzacional i multi - nivell des d'una perspectiva estratègica.
 A7 Aplicar les diferents teories sobre estratègies corporatives en entorns globals a la direcció d'empreses .
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. PANORAMA DE LA DIRECCIÓN ESTRATÉGICA. 1.1. Concepto y proceso de la estrategia.
1.2. Objetivo estratégico: creación de valor.
1.3. Análisis interno y externo de la empresa.
1.4. Estrategias competitivas.
TEMA 2. ESTRATEGIAS CORPORATIVAS 2.1. Estrategias de desarrollo y crecimiento.
2.2. Gestión de empresas diversificadas.
2.3. Estrategias de internacionalización.
2.4. Estrategias tecnológicas y de innovación.
TEMA 3. IMPLEMENTACIÓN DE LA ESTRATEGIA 3.1. Modelos de negocio.
3.2. Innovación de valor y océanos azules.
3.3. Clusters industriales y de innovación.
3.4. Gestión del conocimiento y aprendizaje organizativo.
3.5. Decisiones estratégicas y teoría de juegos.
3.6. Ética en las organizaciones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A6
A7
18 18 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A3
A6
A7
CT2
18 18 36
Treballs
A1
A2
A3
A6
A7
CT2
CT4
1 19 20
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves mixtes
A1
A2
A3
A6
A7
CT2
2 16 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de los contenidos de la asignatura, del profesor, del sistema de evaluación y de la dinámica de funcionamiento de las clases.
Sessió Magistral Exposición por parte del profesor de los contenidos teórico y prácticos de la asignatura. No obstante, se espera la participación activa de los estudiantes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulación, análisis, resolución y debate de artículos, problemas, ejercicios y casos prácticos relacionados con los contenidos de la asignatura.
Treballs Elaboración en equipo (formado por 3 integrantes) de un trabajo monográfico relacionado con algún aspecto concreto de la dirección estratégica en empresas.
Atenció personalitzada Tiempo que el profesor dedica a orientar a los estudiantes en su aprendizaje mediante la resolución de consultas y dudas.

Se realiza en el despacho del profesor en el horario establecido a tal efecto.

Atenció personalitzada
Descripció
Tiempo que el profesor dedica a orientar a los estudiantes en su aprendizaje mediante la resolución de consultas y dudas. Se realiza en el despacho del profesor en el horario establecido a tal efecto.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A3
A6
A7
CT2
CT4
Elaboración en equipo (formado por 3 integrantes) de un trabajo monográfico relacionado con algún aspecto concreto de la dirección estratégica en empresas. 40%
Proves mixtes
A1
A2
A3
A6
A7
CT2
Prueba integral (examen) sobre el conjunto de contenidos de la asignatura.

Consta de dos partes, una teórica tipo test, y otra práctica de resolución de ejercicios y/o casos.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria consistirá en una prueba integral (100% de la nota, la cual constará de dos partes: una teórica tipo test, y otra práctica de resolución de ejercicios y/o casos


Fonts d'informació

Bàsica GRANT, R.M., Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 2006 (o última edición), Madrid: Thomson-Civitas
JOHNSON, G.; SCHOLES, K. y WHITTINGTON, R. , Dirección estratégica: Análisis de la estrategia de las organizaciones, 2006 (o última edición) , Madrid: Pearson-Prentice Hall
GUERRAS, L. A. y NAVAS, J. E., La dirección estratégica de la empresa: Teoría y aplicaciones, 2015 (o última edición), Madrid: Thomson Reuters - Civitas
THOMPSON, A. A. Jr.;STRICKLAND III, A. J. y GAMBLE, J. E, Administración estratégica: Teoría y casos, 2012 (o última edición), México: McGraw-Hill

Complementària FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, E., Dirección estratégica de la empresa: Fundamentos y puesta en práctica, 2005, Madrid: Delta
DIXIT, A. K. y NALEBUFF, B. J. , Pensar estratégicamente: Un arma decisiva en los negocios, la política y la vida diaria, 1992, Barcelona: Antoni Bosch Editor
GARCÍA DÍEZ, J., Clusters: Competir colaborando, 2011, Oleiros (A Coruña): Netbiblo
GARCÍA PÉREZ, G., Estrategias de internacionalización de la empresa: Cómo realizar negocios internacionales, 2012, Madrid: Pirámide
PORTER, M. E. , Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones, 2003 (o última edición) , Bilbao: Deusto
SCHILLING, M. A. , Dirección estratégica de la innovación tecnológica, 2008 (o última edición) , Madrid: McGraw-Hill
VENTURA VICTORIA, J., Análisis estratégico de la empresa, 2008, Madrid: Paraninfo
KIM, W. Ch. y MAUBORGNE, R., La Estrategia del océano azul: Cómo crear en el mercado espacios no disputados en los que la competencia sea irrelevante, 2008, Barcelona: Verticales de Bolsillo
BRUNET, I. y VIDAL-SUÑÉ, A. , El gobierno del factor humano , 2007, Madrid: Delta
GUILLÉN PARRA, M., Ética en las organizaciones: Construyendo confianza, 2006, Madrid: Pearson - Prentice Hall

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent