DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) ESTRATÈGIES DE MÀRQUETING Codi 16665103
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GENÉ ALBESA, JAUME
Adreça electrònica jaume.gene@urv.cat
Professors/es
GENÉ ALBESA, JAUME
Web http://www.jaumegene.com
Descripció general i informació rellevant <p> Fonaments teòrics necessaris sobre les diferents línies estratègiques per a aquells estudiants interessats tant en treballar com a directius de màrqueting com aquells que volen investigar aquesta àrea de coneixement. Un dels objectius és implicar l'estudiant en la presa de decisions de màrqueting des d'una perspectiva propera a la realitat de l'empresa. L'assignatura mostra l'aplicació transversal dels coneixements de màrqueting que l'alumne haurà adquirit al llarg de la seva formació acadèmica, en les decisions sobre aspectes del desenvolupament estratègic de l'empresa. Combina l'exposició conceptual, l'anàlisi teòrica i l'estudi de casos reals.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Desenvolupar estratègies per dirigir empreses i les seves àrees funcionals de forma competitiva i eficient.
 A2 Aplicar mètodes avançats d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials.
 A4 Gestionar la innovació i introduir-la amb èxit en l'empresa i / o crear nous projectes empresarials que responguin a les necessitats detectades a través d'una anàlisi rigorosa.
 A5 Avaluar i integrar informació economico-financera rellevant a través d'informes directius de qualsevol àrea funcional de l'empresa per optimitzar els seus resultats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Reconèixer i analitzar la importància de l'estratègia de màrqueting per a l'assoliment dels objectius empresarials i conèixer els fonaments teòrics en què es basen aquestes estratègies.
Analitzar les decisions estratègiques en l'àmbit de màrqueting preses per diferents empreses a través del mètode del cas.
 A2 Analitzar les decisions estratègiques en l'àmbit de màrqueting preses per diferents empreses a través del mètode del cas.
Exercitar la presa de decisions estratègiques en màrqueting a nivell individual i en equip, imaginant la realitat a través d'un simulador .
 A4 Reconèixer i analitzar la importància de l'estratègia de màrqueting per a l'assoliment dels objectius empresarials i conèixer els fonaments teòrics en què es basen aquestes estratègies.
 A5 Exercitar la presa de decisions estratègiques en màrqueting a nivell individual i en equip, imaginant la realitat a través d'un simulador .
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. Introducció 1.1. Conceptes bàsics
1.2. Pla de Màrqueting
Tema 2. Planificació estratègica i procés de marketing 2.1 La planificació estratègica corporativa.
2.2 Estratègies competitives
2.3 Estratègies de creixement
2.4 El procés de marketing estratègic
Tema 3 . L'entorn de marketing 3.1. L'entorn de marketing
3.2. El microentorn de marketing
3.3. El macroentorn de marketing
3.4. Identificació de les forces competidores
3.5. Comportament del consumidor
3.6. Comportament de compra de les organitzacions.
Tema 4. La informació del mercat 4.1 El sistema d’informació de marketing.
4.2 Concepte i objectiu de la investigació del mercat.
4.3 Tipus d’investigació de mercats.
4.4 Les fonts d’informació.
4.5 El procés d’investigació de mercats
Tema 5 . Segmentació del mercat 5.1. El significat de la segmentació
5.2. Els criteris de segmentació
5.3. Estratègies de segmentació
5.4. El procés de segmentació i la identificació del mercat-objectiu
5.5. Canvas de la proposta de valor
Tema 6. Estructuració de la oferta 6.1 Concepte i dimensions del producte
6.2 Cartera de productes
6.3 La marca
6.4 Altres atributs del producte
6.5 El cicle de vida del producte
6.6 La gestió dels serveis
6.7 Conceptes de preus i marges
6.8 Fixació de preus
Tema 7. Comercialització 7.1 Els canals de distribució
7.2 Elecció i motivació de canals de distribució
7.3 Els canals de comunicació
7.4 La comunicació integrada de màrqueting
7.5 El mix de comunicació
7.6 Principis de la publicitat
7.7 Gestió de la força de vendes
7.8 La promoció de vendes
7.9 Les relacions públiques
7.10 El màrqueting directe
Tema 8. Fidelització 8.1 Introducció al Marketing de relacions.
8.2 Marketing de freqüència
8.3 Marqueting de relacions socials.
8.4 Marketing de Base de dades.
8.5 Marketing 1 a 1
8.6 CRM
8.7 Marketing associatiu
TEMA 9. Màrqueting i Internet 9.1. El mercat i el consumidor digital
9.2. Posicionament en cercadors
9.3. Analítica Web
9.4. Promoció i social media
9.5. Altres usos dels social media per als professionals de màrqueting

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
CT2
CT3
32 36.5 68.5
Debats
A1
A5
CT2
CT4
5 5 10
Atenció personalitzada
2 4 6
Treballs
A1
A2
CT1
2 18 20
 
Proves mixtes
A5
CT2
CT3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es realitzen unes primeres sessions de presentació de l'assignatura per explicar com es vinculen les diferents temàtiques que s'explicaran al llarg del quadrimestre. A més s'explicaran conceptes bàsics per a facilitar la millor contextualització de l'estudiant.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics, principals antecedents bibliogràfics, relació entre els conceptes i la seva aplicació per al desenvolupament de cada estratègia de màrqueting.
Debats Hi haurà dos tipus de debats o participacions actives de l'alumne. D'una banda es desenvoluparan diverses didàctiques en què després de la seva participació l'alumne reflexionarà sobre la seva implicació amb el contingut del tema a tractar. D'altra banda, s'analitzaran diversos casos pràctics de situacions reals a l'empresa, en què l'alumne desenvoluparà tasca d'anàlisi i posteriorment debat en grup.
Atenció personalitzada Amb tutories al llarg del curs.
Treballs Presentació escrita del treball sobre alguns dels continguts de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà al despatx del professor prèvia cita o bé per email.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A1
A5
CT2
CT4
Casos d'estudi i debats sobre temes actuals de màrqueting 10%
Treballs
A1
A2
CT1
Elaborat en grup pels estudiants (treball escrit i presentació oral) 40%
Proves mixtes
A5
CT2
CT3
Examen que incluirà preguntes tipus test i preguntes de desenvolupament 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà un examen. Les qualificacions de debats, de casos pràctics i del treball, es poden tenir en compte per millorar la nota de la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Kotler i Keller (2012) Dirección de Marketing. Editorial Prentice Hall.

Osterwalder, Alexander i Pigneur (2011). Generación de modelos de negocio. Deusto.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent