DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) HABILITATS DIRECTIVES Codi 16665104
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLA NOLLA, BIBIANA
Adreça electrònica bibiana.villa@urv.cat
Professors/es
VILLA NOLLA, BIBIANA
Web http://www.bibivilla.consulting
Descripció general i informació rellevant <div>El què és més important a les empreses són les persones. En un entorn tan canviant i complex com és el d'avui, on les persones estan en una evolució contínua on canvien també les seves necessitats i expectatives, cal contemplar una nova visió en la direcció de les mateixes.</div><div><br /></div><div>En l'assignatura veurem des de la cultura emocional de la mateixa, veient com alinear-nos amb la cultura corporativa i com dissenyar-la, els valors i el propòsit, així com les estructures més actuals per a l'organització de les persones, les habilitats per a gestionar les mateixes i els processos de canvi. Cal entendre el comportament organitzatiu per al desenvolupament del talent a les empreses.</div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar mètodes avançats d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials.
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Diagnosticar i proposar solucions a diferents problemes relacionats amb el factor humà en les organitzacions.
 A3 Desenvolupar les eines necessàries per aconseguir un bon compliment en les funcions directives.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional. (Carreer development)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El valor principal a les empreses: les persones. Lideratge per a la gestió del talent. 1.1. Evolució de les persones a les empreses.
1.2 Cultura corporativa. Visió, missió i valors.
1.3. Estils de lideratge.
1.4 Habilitats del líder
1.3. Tipus d'estructures organitzatives
2. Eines per a la gestió i el desenvolupament del talent. Gestió dels equips. 2.1. Identificació de les necessitats a l'organització
2.2 Gestió per objectius
2.3 El procés de selecció
2.4 Fórmules de retribució
3. Gestió emocional a les organitzacions. 3.1. Què és la inel.ligència emocional.
3.2 Factors que defineixen l'intel.ligència emocional.
3.3 Eines per a reduir l'impacte de les emocions en l'entorn organitzatiu.
4. Comunicació estratègica i persuasió. 4.1. La comunicació estratègica dins l'empresa.
4.2. Què és la persuasió i la influència.
4.3. Principals eines per a l'aplicació.
5. Intraemprenedoria. 5.1 Nous perfils emprenedors a l'empresa.
5.2. Habilitats de l'intraemprenedor.
5.3. Aplicació pràctica dins l'organització.
5.4 Design Thinking, Lean Stratup i Agile
6. Negociació, Resolució de Conflictes i Presa de Decisions. 6.1. Negociació.
6.2. Aplicació estratègica a l'empresa.
6.3 Eines per a la resolució de conflictes
6.4 Eines per a la presa de decisions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A3
24 0 24
Presentacions / exposicions
A2
A3
CT4
CT5
CT6
4 22 26
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A3
CT5
6 18 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A2
A3
CT4
CT5
CT6
6 18 24
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A2
A3
CT5
CT6
1 4 5
Proves orals
A2
A3
CT5
CT6
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dedicarà un primer tema introductori per tal de contextualitzar l'aportació de coneixements de l'assignatura en el marc del programa formatiu del màster i les seves aplicacions en la gestió estratègica de l'empresa.
Sessió Magistral S'enfatitza en el caràcter participatiu de les sessions. Aquest caràcter participatiu es fonamenta en el treball previ dels estudiants a través de lectures i en la dinamització a través de preguntes crítiques o relacionades amb temes d'actualitat per part del docent que fomentin petits debat.
Per garantir la participació basada en el coneixement previ de la materia, se'ls hi demana als estudiants la lectura dels materials penjats amb Moodle amb caràcter previ a la sessió.
Presentacions / exposicions Es presentaran la síntesi i anàlisi crític d'articles científics relacionats amb cadasqun dels temes. Es proporcionaran pautes per tal que la classe aprengui a donar feedback. El material presentat entrarà a examen.
Consisteix en la presentació d'un article científic relacionat amb una de les habilitats directives i un problema/cas a resoldre per la classe relacionat amb aquesta habilitat directiva. S'entrega la presentació i el problema/cas. Es realitza i avalúa en equip.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge S'entrega de forma individual al finalitzar l'assignatura i resulta un compendi o carpeta d'elements sobre els que l'alumne reflexiona sobre l'aprenentatge de cadasquna de les habilitats directives i el seu autoconeixement, destacant els seus punts forts i els punts a millorar com a directiu i definint en conclusió els seus objectius professionals a partir d'aquesta reflexió. Es realitza individualment.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es realitzen al llarg de les sessions per il·lustrar e interioritzar els continguts impartits i la seva aplicació pràctica en la gestió de persones en les organitzacions. Desenvolupa el pensament analític dels directius.
Atenció personalitzada Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Es guiarà el treball de l'estudiant fora de l'aula de preparació de la presentació i la resolució d'exercicis a través de l'atenció personalitzada en les hores de tutoria acordades. Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
A3
CT4
CT5
CT6
Consisteix en la síntesi, anàlisis crític i interiorització a través de la relació amb experiències laborals, articles de prensa, pel·lícules, etc. d'articles científics sobre un tema en particular. 25%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A3
CT5
S'entrega de forma individual al finalitzar l'assignatura i resulta un compendi o carpeta d'elements sobre els que l'alumne reflexiona sobre l'aprenentatge de cada una de las habilitats directives i sobre el seu autoconeixement. 25%
Proves de desenvolupament
A2
A3
CT5
CT6
Es realitza al finalitzar l'assignatura i es tracta d'una prova on s'avalua l'aprenentatge i la capacitat de relacionar els continguts de les classes magistrals amb un cas pràctic i/o de reflexió. 25%
Proves orals
A2
A3
CT5
CT6
Es realitza al finalitzar l'assignatura i s'avualuarà tant el contingut de la prova com la capacitat de comunicació i persuasió de l'alumne. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es requereix un mínim de 4 en cada un dels elements avaluatius per poder fer mitja amb la resta. L'assistència resulta imprescindible per al seguiment i la realització deles activitats plantejades.

La segona convocatòria consisteix en els mateixos elements avaluatius que la primera convocatòria. Per poder realitzar aquesta prova és imprescindible entregar el portfolio i les presentacions sol.licitades durant l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Daniel Goleman, Inteligencia Emocional, 2006, Kairós
Daniel Goleman, Inteligencia Emocional en el Trabajo, 2005, Kairós
Daniel Kahneman, Pensar rápido, pensar despacio, 2000, DeBolsillo
James M Kouzes, El desafío del liderazgo, 2018, REM
Stephen Covey, Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, 1990, Paidós
Patrick Lencioni, Equipos Ideales, 2016, Urano
Patrick Lencioni, Las 5 disfunciones de un equipo, 2002, Urano

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent