DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SIMULACIÓ EMPRESARIAL Codi 16665106
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Adreça electrònica anabeatriz.hernandez@urv.cat
Professors/es
HERNANDEZ LARA, ANA BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant S'estudien les tècniques disponibles a la direcció estratègica de l'empresa per tal de facilitar el procés de decisió i pràctiques amb eines de simulació, concretament amb un joc de negocis.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Aplicar mètodes avançats d'anàlisi per a la presa de decisions empresarials.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Dominar les diferents tècniques per a la presa de decisions empresarials i aplicar la més adequada en cada context.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. TOMA DE DECISIONS A L'EMPRESA 1.1. Estudi de la toma de decisions
1.2. Toma de decisions en la direcció estratègica
1.3. Models de toma de decisions
1.4. Integració d'àrees funcionals i divisions de l'empresa
1.5. Anàlisi de la informació financera
TEMA 2. SIMULACIÓ DEL PROCÉS DE DECISIÓ EMPRESARIAL 2.1. Jocs de negoci
2.2. Cesim Global Challenge com joc de negoci integral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
CT2
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT2
CT3
CT4
9 9 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
CT2
CT3
CT4
22 37.5 59.5
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves pràctiques
A2
CT2
CT3
CT4
2 3 5
Proves orals
A2
CT5
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d'introducció i presentació de la assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar a nivell pràctic la teoria analitzada en l'assignatura, i posar en pràctica el procés de presa de decisions utilitzant un joc de negocis
Atenció personalitzada Tutories i atenció als estudiants

Atenció personalitzada
Descripció
La comunicació entre estudiants i professor es podrà realitzar tant per correu electrònic com a través del fòrum del simulador. El moodle també s'utilitzarà, especialment per posar a l'abast dels estudiants tota la documentació rellevant de l'assignatura. L'horari d'atenció a l'estudiant serà els dilluns i dimarts de 14:00 a 17:00 hores.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
CT2
CT3
CT4
Resultats en el joc de negocis 20%
Proves orals
A2
CT5
Prova oral en grup al finalitzar el joc 20%
Altres  

Informe inicial. Objectius simulador 20% Informe de seguiment i informe final. Situació competitiva de l'empresa i decisions 40%

60%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria es procedirà a aplicar un sistema d'avaluació contínua on les normes d'avaluació a aplicar són les següents:
1º Els estudiants presentaran tres informes escrits denominats informe inicial, de seguiment i final, amb un pes en la nota de 20% respectivament. Aquests informes també seran presentats pels equips de forma oral a l'aula, exposicions a les quals també correspondrà un 20% de la nota.
2º La prova pràctica consistirà en l'acompliment de l'estudiant en el joc de negocis, com s'han desembolicat en la presa de decisions i els resultats finalment assolits. Això té un pes d'un 20% a la nota i es determinarà a través de la situació economicofinancera de l'empresa en finalitzar el simulador.


En segona convocatòria, per als estudiants que no hagin pogut participar en l'avaluació contínua, o que no hagin aconseguit un resultat satisfactori, es realitzarà un examen de desenvolupament amb preguntes sobre el funcionament del simulador i la interpretació dels seus resultats, amb un pes del 100% a la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Bàsica:

Leon, O.G. (1994). Análisis de Decisiones, McGraw-Hill.
Leal Millán, A., Sánchez Apellániz, M., Roldán Salgueiro, J.L., Vázquez Sánchez, A.E. (1995). Decisiones Empresariales con Criterios Múltiples, Pirámide.
Díez de Castro, J., Redondo López, C. (1996). Administración de Empresas, Pirámide.
Córdoba Bueno, M. (2004). Metodología para la Toma de Decisiones, Delta.

Hammond, J.S., Keeney, R.L., Rafia, H. (2000). Decisiones Inteligentes, Gestión 2000.

Consulta de trabajos publicados en la revista internacional Simulation & Gaming.

Complementària

Complementària:

León, O.G. (2007). Tomar Decisiones Difíciles, McGraw-Hill.

Rajagolapan, N., Rasheed, A.M.A., Datta, D. (1993), “Strategic decision processes: Critical review and future directions”, Journal of Management, Vol. 19: 349-384.

Schwenk, C. (1995), “Strategic decision making”, Journal of Management, Vol. 21: 471-493.

Weill, P., Aral, S. (2007), “Cómo mejorar el rendimiento de las inversiones en TI”, Harvard Deusto Business Review, Vol. 154: 14-28.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent