IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) LEADERSHIP AND TALENT MANAGEMENT Code 16665209
Study programme
Business Management (2016)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 2Q
Language
Castellà
Department Business Management
Coordinator
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
E-mail inmaculada.vazquez@urv.cat
Lecturers
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
Web
General description and relevant information Leadership, with all the competencies it encompasses, is a key element in the management of any kind of organization. Therefore, this course focuses on the knowledge and practical tools needed for future managers and entrepreneurs to address themselves, their teams and the entire environment with which they interact to make their project a success.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
 A4 Gestionar la innovació i introduir-la amb èxit en l'empresa i / o crear nous projectes empresarials que responguin a les necessitats detectades a través d'una anàlisi rigorosa.
Type B Code Competences Transversal
 CT1 Develop sufficient independence to work on research projects and scientific and technological ventures within their discipline.
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT4 Work in multidisciplinary teams and complex contexts.
 CT5 Communicate complex ideas effectively to all sorts of audiences.
 CT7 Apply ethical principles and social responsibility as a citizen and a professional.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Adquirir habilitats per a un lideratge efectiu de grups i organitzacions.
 A4 Adquirir habilitats per a un lideratge efectiu de grups i organitzacions.
Type B Code Learning outcomes
 CT1 Develop sufficient independence to work on research projects and scientific and technological ventures within their discipline.
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT4 Work in multidisciplinary teams and complex contexts.
 CT5 Communicate complex ideas effectively to all sorts of audiences.
 CT7 Apply ethical and socially responsible principles as a citizen and a professional.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1: Introducció al lideratge 1.1. Què entenem per líder.
1.2. Competencies directives: intuïció o aprenentatge?
1.3. El catàleg de les competencies de lideratge.
TEMA 2: Les competències 2.1. Concepte de competència
2.2. Identificació i mesura de les competències
2.3. Adequació de les competències als rols realitzats
TEMA 3: Grups i equips 3.1. Què és un grup? Què és un equip?
3.2. Tipus de grups
3.3. Eficiència i ineficiència dels equips
3.4. Rols en els grups
3.5 Introducció a la Gestió de conflictes
TEMA 4: Estils de direcció i lideratge 4.1. Què és un líder? Qui és un líder?
4.2. Conceptes al voltant del lideratge
4.3. Per què observar els estils de direcció?
4.4. Catàleg d'estils
4.5. Dinàmiques de lideratge.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 3 5
Lecture
A3
14 14 28
Assignments
A3
A4
CT3
CT5
7 20 27
Personal attention
2 2 4
 
Mixed tests
A3
CT1
1 10 11
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació. Discussió sobre els coneixements i experiències prèvies dels estudiants en la temàtica de l'assignatura. Formació de grups de treball.
Lecture S’introdueixen els continguts conceptuals de l’assignatura. Són de tipus participatiu, i s’espera que l’estudiant aprofundeixi el seu coneixement del temari a base d’estudi personal fora de l’entorn de l’aula.
Assignments Es proposarà una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Algunes d'aquestes activitats es faran a l’aula durant les hores de classe. Són activitats experiencials, que reprodueixen situacions del context organitzatiu. Per tant, cal la participació activa de cada estudiant. Aquesta participació s’espera també en les sessions magistrals i en la valoració dels treballs d’altres grups. Una part dels treballs requereixen la preparació prèvia fora de classe.
Personal attention Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets. Es recomana escriure als professors prèviament per confirmar la visita.

Personalized attention
Description
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura, contactar per email amb inmaculada.vazquez@urv.cat per convenir dia i hora.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A3
A4
CT3
CT5
Seguiment de les instruccions dels treballs.
Aplicació dels conceptes teòrics claus a la pràctica.
Professionalitat.
Resultats de les activitats portades a terme a l’aula.
70%
Mixed tests
A3
CT1
Examen amb cas pràctic i preguntes tipus test. 30%
Others  
 
Other comments and second exam session

The second call will consist of a mixed test (pot type + practical case) with 100% of the grade.

To access the exam in the 1st and 2nd call it is essential to present the individual work.

To access the exam on the first call is mandatory to attend 75% of the lectures.


Sources of information

Basic

David A. Whetten, Kim S. Cameron, Desarrollo de habilidades directivas, Mèxic: Pearson Education, 2005
Robin Evenden; Gordon Anderson, Management Skills: Making the most of people, Anglaterra: Addison-Wesley, 1992
W. David Rees; Christine Porter, Habilidades de Dirección, Madrid: Thomson, 2003
Juan Luis Urcola Tellería, Dirigir personas: fondo y formas, Madrid: ESIC, 2010
Rodd Wagner; James K. Hart, 12: the elements of great managing, NY, EUA: Gallup Press, 2006
Jon Warner, 32 destrezas del mando: iniciación a la gestión por competencias: skill builders, Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces: HRD Press, 2008
Alan Bryman, The SAGE handbook of leadership, Anglaterra: SAGE, 2011
Cecile Nieuwenhuizen, Entrepreneurial Skills (2nd Ed.), Double Storey Publishers, 2009
David Gibson, The E Factor: Entrepreneurial Competencies for Personal and Business Success, Pearson, 2006

Complementary

•    Casado, José Manuel (2000) El directivo del siglo XXI. Barcelona: Gestión 2000.

•    Clegg, Brian (2000) Instant Motivation. London: Kogan Page.

•    Commarmond, Gisèle; Exiga, Alain (1999) Cómo fijar objetivos y evaluar resultados. Bilbao: Deusto.

•    Costa, Miguel; López, Ernesto (1997) Los secretos de la dirección: manual práctico para dirigir organizaciones y equipos. Madrid: Pirámide

•    Fernández López, Sergio (2007) Cómo gestionar la comunicación en organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea, 2007. 

•    Fisher, Roger; Ury, William; Patton, B. (2011) Obtenga el sí: el arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

•    Keenan, Kate (1997) Claves de la eficacia directiva. Barcelona: Bestselia.

•    Muchielli, Roger (1977) La dinámica de los grupos. Madrid: Iberico Europea de Ediciones.

•    Nelson, Bob (2005) 1001 formas de motivar. Barcelona: Gestión 2000.

•    Nelson, Bob; Spitzer; Dean (2005) 1001 formas de recompensar el trabajo bien hecho: cómo gratificar y fidelizar empleados. Barcelona: Gestión 2000.

•    Shani, A.B.; Lau, James B. (2000) Behavior in Organizations: an experiential approach (7th ed.). Boston: McGraw-Hill.

•    Steers, Richard M.; Porter, Lyman W. (1991) Motivation and work behavior. London: McGraw-Hill.

•    Stewart, Jacqueline; Couper, David (2004) Desarrollo de habilidades directivas. Madrid: Abetas.

•    Ury, William (2000) ¡Supere el no!: cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Barcelona: Gestión 2000.

•    Valls, Antonio (1998) Las 12 habilidades directivas clave. Barcelona: Gestión 2000.

•    Weiss, Tracey (2003). Coaching competencies and corporate leadership. FL, USA: St. Lucie Press, cop.

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.