DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) RESPONSABILITAT SOCIAL CORPORATIVA Codi 16665212
Ensenyament
Direcció d'Empreses (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Adreça electrònica dolors.seto@urv.cat
Professors/es
SETÓ PAMIES, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta de proporcionar a l'alumne una visió global del concepte de Responsabilitat Social Corporativa, proporcionant els instruments i les habilitats necessaries per planificar, desenvolupar i avaluar criteris de responsabilitat social corporativa integrats en l'estrategia empresarial

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Desenvolupar habilitats directives per comprendre la complexitat i la globalitat de la realitat empresarial i per implantar processos de qualitat i de millora contínua.
 A6 Apreciar i gestionar l'impacte social i mediambiental de les decisions empresarials tenint en compte el paper i la responsabilitat de l'empresa en la societat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Comprendre el marc conceptual de la Responsabilitat Social Corporativa, els seus fonaments així com les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la RSC en la seva gestió.
 A6 Comprendre el marc conceptual de la Responsabilitat Social Corporativa, els seus fonaments així com les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la RSC en la seva gestió.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1:EMPRESA I RESPONSABILITAT SOCIAL 1.1. La funció social de l’empresa
1.2. Conceptualització de RSE
1.3. Responsabilitat social i ètica empresarial
1.4. Factors que impulsen la RSE
1.5. Nivells de RSE
1.6. La RSE com a model de gestió
TEMA 2: LA RSE I ELS GRUPS D'INTERÈS 2.1. La teoria dels stakeholders: introducció
2.2. Anàlisis i gestió dels stakeholders o grups d’interès
2.3. Activitats específiques de RSE respecte als stakeholders grups d’interès
TEMA 3: INSTRUMENTS DE GESTIÓ DE LA RSE 3.1. Instruments de gestió: quins i per què?
3.2. Informes de sostenibilitat: GRI
3.3. Codis de conducta
3.4. Normalització i certificació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
11 16 27
Debats
A6
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A3
CT4
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A6
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A3
A6
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Debats Debat i discusió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà personalment als alumnes per resoldre els dubtes referents a les classes magistrals i a les pràctiques, així com en la realització dels treballs o activitats.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A3
CT4
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicament diverses activitats proposades pel professor. 70%
Proves objectives de tipus test
A3
A6
Realització per part de l'alumne d'una prova objectiva tipus test . 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B. , Business and society: Ethics andstakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western CengageLearning. Canadá. 2012

Crane, A. y Matten, D. (2010), Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Ageof Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010

Fernández Gago, R. (2005),Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.

Olcese, A. Rodríguez, M.A. yAlfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill,Madrid.

Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad.

Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent