DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) LA INNOVACIÓ EN UN ENTORN GLOBAL Código 16675102
Titulación
Mercats Internacionals (2016)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Correo-e mercedes.teruel@urv.cat
Profesores/as
TERUEL CARRIZOSA, MERCEDES
Web
Descripción general e información relevante La globalització no sols comporta la mobilitat de mercaderies, capitals i persones, sinó que també ha accelerat considerablement els fluxos de coneixement entre països. Aquesta matèria s’ocupa d’aquesta dimensió de l’economia actual. La circulació internacional de coneixement es duu a terme des de diferents vessants. El coneixement està incorporat en la maquinaria i els instruments que van dels països situats a la frontera tecnològica cap als països més endarrerits, les patents i el programari informàtic, entre d’altres suports. Aprofundir en el paper que juguen les inversions d’R+D i les innovacions en les societats actuals i, en paral·lel, veure com afecten al benestar dels països i els fluxos internacionals de tecnologia ens permetrà observar la importància dels del coneixement en el món actual.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Elaborar informes sectorials i dissenyar estratègies d'innovació que facilitin la inserció i / o la millora del posicionament (upgrading) de l'empresa en les cadenes de valor globals.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Entendre el paper de la innovació tecnològica en una economia global i analitzar les polítiques públiques de suport a la innovació i els instruments que s'utilitzen.
Ser capaç de desenvolupar estratègies d'innovació per millorar el posicionament de l'empresa en les cadenes i mercats globals.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. R+D i innovació en un entorn global




1. La innovació com procés. Els manuals de la la Família Frascati.
2. Les diferents tipologies d’innovació.
3. Fonts d’innovació.
4. Protecció de Propietat Intelectual. Patents i altres mesures de protecció.
5. Models de desenvolupament d’innovacions.

Tema 2. Fusions i adquisicions com estratègia d’adopció de nou coneixement
1. El procés de M&A d’empreses com estratègia per a adquirir nou coneixement.
2. El cas de la industria del Software.
Tema 3. Innovació i progrés tecnològic
1. Open innovation i ecosistemes d’innovació.
2. Mesures i rankings d’innovació.
3. Innovació, progrés tecnològic i creixement econòmic.
4. La balança de pagaments tecnològica.
Tema 4. Tendències d’innovació globals 1. Principals tendències internacionals d’innovació
2. Industry 4.0, IoT, i Cloud computing.
3. Anàlisi d’estudis de cas.
Tema 5. Estudis de cas internacional
1. Presentació dels diferents estudis de cas.
2. Anàlisi d’estudis de cas internacionals.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
10 12 22
Treballs
A4
CT3
4 23 27
Debats
A4
10 0 10
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A4
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Importància de la innovació en les nostres societats.
La innovació com instrument de competència de les empreses.
El comerç internacional de tecnologia
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Realitzar un treball durant el curs
Debats Debatre col.lectivament els temes a classe
Atenció personalitzada Els alumnes han de realitzar un treball individual al llarg del curs i, per tant, gaudiran d'una assistència directa i regular per part del professor

Atenció personalitzada
descripción
Seguiment dels treballs Atenció tutorial als alumnes

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A4
CT3
Realització d'un treball tipus estudi de cas. Es valorarà el plantejament, el tractament de les dades i l'anàlisi de les dades. Inclou presentació. 55%
Debats
A4
Participació activa als debats i a classe 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A4
Realització de prova escrita que inclou el material de les sessions magistrals amb proves de desenvolupament curtes i estudis de casos. 40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En segona convocatòria l'estudiant obtindrà el màxim entre:

a) la nota de l'examen en 2a convocatòria

b) la nota de l'examen final amb un pes de 40% i els treballs i debats realitzats a classe durant el curs (60%)

---

IMPORTANT:

No es permet l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves avaluatives.


Fonts d'informació

Bàsica OCDE (1990), Manual de la Balanza de pagos Tecnológicos, París, ,
OCDE (1994), Manual de OSLO, , París
OCDE (1994), Manual de patentes, , París
Segarra, A. (dir) (2013), El món de les patents a Tarragona,, Publicacions URV, Tarragona
Hans Verhulst (2015, International Trade in Technology – Licensing of Know-How and Trade Secrets,, WIPO,
Teruel Carrizosa, Mercedes; Jové Llopis, Elisenda i Coll Martinez, Eva., Start-ups: explorant innovacions disruptives a Catalunya, Publicacions URV, Tarragona
Smith, David, Exploring Innovation, McGraw Hill, London
Tidd, J. and Bessant, J., Managing Innovation: Integrating technological, market and organizatinal change, John Wiley & Sons, USA
Zoltan Acs, Regional Innovation, Knowledge and Global Change, Routledge, New York

Altre material recomanat pel professorat durant el curs.

Other references suggested by the professor for each lesson.

Coad, A. , Segarra, Agustí and Teruel, Mercedes (2020): "A bit of basic, a bit of applied? R&D strategies and firm performance", The Journal of Technology Transfer, doi.org/10.1007/s10961-020-09826-1,

Crépon, B., Duguet, E., & Mairessec, J. (1998). Research, Innovation And Productivi [Ty: An Econometric Analysis At The Firm Level. Economics of Innovation and new Technology, 7(2), 115-158.

Phillips, G. M., & Zhdanov, A. (2013). R&D and the incentives from merger and acquisition activity. The Review of Financial Studies, 26(1), 34-78.

Méndez-Ortega, C. and Teruel, Mercedes (2020): “To Acquire or not to Acquire: The Effects of Acquisitions in the Software Industry", Journal of Evolutionary Economics, 30, 793–814

Rothwell, R. (1994). Towards the fifth?generation innovation process. International marketing review, 11, 7-31.

Teruel, Mercedes , Coad, A. , Domnick, C. , Flachenecker, F. , Harasztosi, P. , Janiri, M.L. and Pal, R. (2021): “The birth of new HGEs: internationalization through new digital technologies”, The Journal of Technology Transfer, doi.org /10.1007/s10961-021-09861-6.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.