DATOS IDENTIFICATIVOS 2023_24
Asignatura (*) ESTRATEGIAS DE INTERNACIONALIZACIÓN Código 16675104
Titulación
Mercados Internacionales (2016)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer 1Q
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Economía
Coordinador/a
DARNELL , JONATHAN EDWARD
Correo-e jonathanedward.darnell@urv.cat
Profesores/as
DARNELL , JONATHAN EDWARD
Web
Descripción general e información relevante <p>El contingut de l’assignatura d’Estratègies d’Internacionalització pretén familiaritzar els estudiants amb totes les consideracions i decisions que els equips directius de les empreses contemplen en entorns internacionals. </p>

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Analizar los mercados internacionales mediante técnicas y enfoques multidisciplinares avanzados que permitan facilitar información relevante a las empresas internacionales y / o con voluntad de internacionalización.
 A3 Capacitar al estudiante para elaborar planes estratégicos de expansión internacional para empresas.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Adquirir los conocimientos prácticos necesarios para entender el proceso que permite el posicionamiento en los mercados internacionales.
 A3 Adquirir los conocimientos y herramientas avanzados necesarios para diseñar, coordinar, implementar y evaluar un plan de internacionalización
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
TEMA 1. La globalització 1.1 Introducció
1.2 Què entenem per globalització
1.3 Factors que impulsen la globalització
1.4 El repte ètic de la globalització per les empreses.
TEMA 2. L’estratègia internacional 2.1 Introducció
2.2 Concepte d’estratègia
2.3 Anàlisi extern (macro-entorn) i intern (micro-entorn)
2.4 Motius i condicionaments de l’estratègia internacional
TEMA 3. La decisió d’entrada en mercats internacionals 3.1 Introducció
3.2 Anàlisi i selecció de mercats internacionals
3.3 Formes d’entrada en els mercats internacional
3.3.1 L’exportació
3.3.2 Les llicències
3.3.3 La inversió directa (joint ventures, adquisicions, filials)
3.4 L’elecció del mètode d’entrada
3.5 El procés d’internacionalització seqüencial de l’empresa exportadora a la multinacional
TEMA 4. L’organització de l’empresa internacional 4.1 Introducció
4.2 L’organització de l’empresa internacional
4.2.1 Estructures organitzatives
4.2.2 Nous dissenys d’estructures
4.3 Ajust estructural en l’estratègia de creixement
4.4 Mecanismes de coordinació i control a l’empresa multinacional
TEMA 5. Els enfocaments estratègics de competència internacional

5.1 Globalització i Fragmentació
5.2 Tipus d’enfocament estratègic:
5.2.1 Multi domèstic
5.2.2 Global
5.2.3 Transnacional
5.3 L’estratègia de la filial exterior
TEMA 6. Les variables socioculturals. 6.1 Concepte de cultura
6.2 Anàlisi de diferències culturals entre països
6.3 La cultura de negocis en el món:
6.3.1 Àsia
6.3.2 Europa
6.3.3 Nord América
6.3.4 Amèrica Llatina
TEMA 7. Els Recursos Humans a l’empresa internacional 7.1 Introducció
7.2 La gestió d’ expatriats: avantatges i inconvenients
7.3 Pràctiques internacionals de Recursos Humans:
7.3.1 Reclutament i selecció
7.3.2 Formació i desenvolupament professional
7.3.3 Compensació
7.3.4 L’expatriació a Espanya

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
2 2 4
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A3
8 8 16
Trabajos
A1
A3
6 17 23
Sesión magistral
A1
A3
10 14 24
Atención personalizada
2 2 4
 
Pruebas de desarrollo
A1
A3
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció al temari de l'assignatura
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria S’avaluarà l’assistència, la participación en els debats, el treball en equip i la presentación oral.
Trabajos S’avaluarà tant el treball escrit com l’exposició oral i el treball en equip. La presentació del treball pràctic per part del grup de treball es farà seguint les especificacions que els hi seran lliurades en el seu moment.
Sesión magistral Continguts de l'assignatura
Atención personalizada Tutories

Atención personalizada
descripción
Per a realitzar atenció personalitzada contactar primer amb el professor

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
A3
S’avaluarà l’assistència, la participación en els debats, el treball en equip i la presentación oral. 15%
Trabajos
A1
A3
S’avaluarà tant el treball escrit com l’exposició oral i el treball en equip. La presentació del treball pràctic per part del grup de treball es farà seguint les especificacions que els hi seran lliurades en el seu moment. 40%
Pruebas de desarrollo
A1
A3
Examen que combinarà teoria i pràctica i que inclourà tots els continguts impartits en l’assignatura. 45%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Mateixa metodologia que primera convocatòria


Fuentes de información

Básica Pankaj Ghemawat, Redefining Global Strategy, with a New Preface: Crossing Borders in a World Where Differences Still Matter, 2018, Harvard University Press
Pla Barber, José & León Darder, Fidel, Dirección de Empresas Internacionales, ,
Barlett, Christopher & Ghostal, Sumantra, Transnational management: text, cases, and readings in corss-border management, ,

Complementaria Gooderham, Paul & Nordhaug Odd , International Management: Cross-Boundary Challenges , ,
Cullen, John & Parboteeah, K. , Multinational Management: A strategic Approach , ,

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.