IDENTIFYING DATA 2017_18
Subject (*) LEADERSHIP AND DECISION-MAKING Code 16675108
Study programme
International Markets (2016)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory First 1Q
Language
Anglès
Department Business Management
Coordinator
VALVERDE APARICIO, MIREIA
E-mail mireia.valverde@urv.cat
Lecturers
VALVERDE APARICIO, MIREIA
Web
General description and relevant information

Competences
Type A Code Competences Specific
 A5 Develop management skills and technical knowledge to manage the complexity of the reality of the international company in a socially and environmentally responsible manner.
Type B Code Competences Transversal
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT6 Develop skills to manage career development.
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A5 Comprehend and promote processes of change and development in organisations.
Type B Code Learning outcomes
 CT3 Solve complex problems critically, creatively and innovatively in multidisciplinary contexts.
 CT6 Develop skills to manage career development.
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
LIDERAZGO 1. Concepto de liderazgo
2. ¿Qué es un líder? ¿Quién es un líder?
3. Teorías del liderazgo
4. Estilos de dirección
5. Motivación y liderazgo
6. Liderazgo transaccional
7. Liderazgo transformacional
8. Liderazgo servidor

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1.5 0 1.5
Lecture
A5
CT3
CT6
15 15 30
Problem solving, classroom exercises
A5
CT3
CT6
15 15 30
Personal tuition
1.5 0 1.5
 
Mixed tests
A5
CT3
CT6
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació del programa de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i criteris d'avaluació.
Lecture S’introdueixen els continguts conceptuals de l’assignatura. Són de tipus participatiu, i s’espera que l’estudiant aprofundeixi el seu coneixement del temari a base d’estudi personal fora de l’entorn de l’aula.
Problem solving, classroom exercises Es proposarà una sèrie d’activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura. Cal la participació activa de cada estudiant.
Personal tuition Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets.

Personalized attention
Description
Temps dedicat a la resolució de dubtes i consultes sobre l'assignatura en el despatx del professor en l'horari establert a tal efecte.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
A5
CT3
CT6
Aplicació dels conceptes teòrics claus a la pràctica.

Resultats de les activitats portades a terme a l’aula
60%
Mixed tests
A5
CT3
CT6
Prova d'integració: Prova final on es requereix integrar els coneixements i habilitats de tots els temes vistos en l'assignatura. 40%
Others  
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria consistirà, en el 100%, en una prova integral (examen) del conjunt de continguts de l'assignatura.


Sources of information

Basic Yukl, Gary A., Liderazgo en las organizaciones , 2008, Madrid: Prentice Hall
LussierR, R. N. y Achua, C. F. , Liderazgo: Teoría, aplicaciones y desarrollo de habilidades, 2002, México: Thomson
Bryman, A., The SAGE handbook of leadership, 2011, Londres: SAGE

Complementary Casado, J.M., El directivo del siglo XXI, 2000, Barcelona: Gestión 2000
Nelson, B., 1001 formas de motivar, 2005, Barcelona: Gestión 2000
Weiss, T., Coaching competencies and corporate leadership, 2003, Florida: St. Lucie Press

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.