DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) LA COMPETÈNCIA I LA REGULACIÓ DELS MERCATS Codi 16675208
Ensenyament
Mercats Internacionals (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
LLOP LLOP, MARIA
Adreça electrònica maria.llop@urv.cat
Professors/es
LLOP LLOP, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura s'analitzen una sèrie d'aspectes de certs mercats i indústries que requereixen la intervenció pública a través de la regulació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Desenvolupar habilitats directives i coneixements tècnics per gestionar la complexitat de la realitat de l'empresa internacional d'una manera social i mediambientalment responsable.
 A6 Avaluar les repercussions del marc institucional internacional, especialment el de la Unió Europea, i de les polítiques que es deriven i que incideixen en l'àmbit en el qual l'empresa o institució pública desenvolupa la seva activitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa en la seva gestió, així com conèixer les últimes tendències en aquest àmbit.
 A6 Saber analitzar les polítiques i regulacions emanades de les institucions encarregades de supervisar els mercats i evitar pràctiques anticompetitives, tant a l'Estat espanyol com a la Unió Europea.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció
Regulació i anàlisi econòmica Regulació i eficiència econòmica
Context de la regulació dels mercats
Competència i preus: rendiments creixents a escala Mercats contestables i monopoli
Preu de second-best
La regulació dels mercats Barreres a l'entrada
Externalitats
Internalitats
Política antitrust Regulació
Competència i antitrust
Casos ilustratius Mercat de telecomunicacions
Sector energètic
Regulació bancària
Regulació mediambiental
Sector del transport

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 6 8
Sessió Magistral
A6
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
20 40 60
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats destinades a plantejar el context de la matèria i el marc de referència
Sessió Magistral Hores destinades a presentar els conceptes i matèria propia de l'asignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es destinarà aquest temps a la resolució de problemes i casos pràctics on s'aplicaran els conceptes teòrics plantejats a classe
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada permet aconseguir que l'estudiant assimili la matèria, fent èmfasi en aquelles coses que individualment tenen més dificultat

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el curs, es planejaran tutories individuals amb els estudiants per tal de veure el seu progrés i, si és necessari, marcar estratègies d'aprenentatge individualitzades per tal d'aconseguir un mecanisme més efectiu d'assoliment dels conceptes de la matèria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A6
Les sessions magistrals són per a plantejar els conceptes bàsics de l'assignatura i el seu desenvolupament 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
Es resoldran els problemes de l'assignatura a l'aula ordinària com a forma de comprovar que els conceptes s'han assolit per part de l'estudiant 40
Atenció personalitzada
L'atenció personalitzada permetrà resoldre dubtes particulars dels estudiants i posar èmfasi en aquells aspectes de l'assignatura que poden tenir més dificultat a nivell individual
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Roger Sherman, Market regulation, Pearson Education, 2008
Daniel F. Spulber, Regulation and markets, The MIT Press, 1989

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent